Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Hur fick du din resa så billigt jämfört med användaren Bucketlists post #82 ?
Är det för du har ett leg som ekonomi?

Känns som extremt bra värde för poängen 125k eurobonus och 1 2-4-1 för de flygningarna.

Verkar fel, borde bli mindre.
F till Sydostasien 225k. Delat med två för halv t o r = 112500p
C från Auckland 215k, delat med två för halv t o r = 107500p

Totalt 220000p per person. Med en Amex 241 blir det 110000p per person.
 
Verkar fel, borde bli mindre.
F till Sydostasien 225k. Delat med två för halv t o r = 112500p
C från Auckland 215k, delat med två för halv t o r = 107500p

Totalt 220000p per person. Med en Amex 241 blir det 110000p per person.
First till Oceanien kostar 285K och Business kostar 215K. 500K totalt, delat på två med 2for1 250K, dvs 125K per person.
 
Hej på er,

Är ny på detta men i min nya tjänst på ett större bolag så rullar flygpoäng och spend på SAS Amex & MC in stabilt.
Bör bli EBG+ detta året och har klurat på detta med bonusresa med vouchers.

Kan man få till en resa där man inte bara nyttjar spendpoängen utan även kan få ut baspoäng på en sån här star alliance trip med 2-4-1?
 
Ok!
I vanliga bokningar kan man ju köra en semi-bonus med SAS där man får hosta upp en slant men samtidigt få poäng istället för ren poängresa.
Är det värt det i relation till att bara betala?
 
Ok!
I vanliga bokningar kan man ju köra en semi-bonus med SAS där man får hosta upp en slant men samtidigt få poäng istället för ren poängresa.
Är det värt det i relation till att bara betala?
Det du gör i det fallet är att du köper en vanlig betald biljett och delbetalar med poäng. Dessa biljetter kostar många fler poäng än en bonusbiljett, samt att det är helt andra regler vad gäller av/ombokning osv.

På en ren poängbiljett (”bästa pris”) kan du använda 2-4-1 kupongen från Amex samt Fly Premium från SAS MC Premium...

Ibland kan det vara värt att ta en vanlig resa och delbetala (t.ex. när man måste resa med kort varsel och ”kontantbiljetter” råkar vara dyra som gatan), men generellt är det bättre att spara poängen till en ren bonusresa. Det får värderas person för person och från fall till fall...
 
Det du gör i det fallet är att du köper en vanlig betald biljett och delbetalar med poäng. Dessa biljetter kostar många fler poäng än en bonusbiljett, samt att det är helt andra regler vad gäller av/ombokning osv.

På en ren poängbiljett (”bästa pris”) kan du använda 2-4-1 kupongen från Amex samt Fly Premium från SAS MC Premium...

Ibland kan det vara värt att ta en vanlig resa och delbetala (t.ex. när man måste resa med kort varsel och ”kontantbiljetter” råkar vara dyra som gatan), men generellt är det bättre att spara poängen till en ren bonusresa. Det får värderas person för person och från fall till fall...

Tack för ett utförligt svar!
Det är ju baspoängen som lockar lite i det upplägget med ”delbetalning”.

Med hög jobb-spend på MC Premium & Amex så får man ju en del bonuspoäng men inte alltid möjlighet att tjäna bra baspoäng alt. SAS-ben.

Sparar båda typer av vouchers till privat nöjesflygning, på longhaul-bokning med sambon om man hittar något spännande asien/amerika-variant på 2-4-1+MC Voucher.
På så sätt håller man humöret uppe hos sambon som lön för mödan att gubben flyger iväg under veckorna i jobbet!
 
Det är ju baspoängen som lockar lite i det upplägget med ”delbetalning”.
Tja.. det är bara att räkna på det..

En resa Europa-USA i SAS Go kostar 60k poäng med ”bästa pris” kontra (från) 143k poäng med ”bästa tillgänglighet. Dvs 83k mer med ”bästa tillgänglighet” och ger 3-4,5k (x2) poäng tillbaka. Det betyder att du betalar 9-14 extrapoäng per intjänad baspoäng.

Nu kommer jag inte ihåg vad SAS säljer baspoängen för, men vill minnas att det är 10 extrapoäng per baspoäng.

I Business Saver bli kalkylen 100k vs 231k, dvs 131k poäng merkostnad i utbyte mot 6-9k baspoäng (x2). Då blir det 7-11 extrapoäng per baspoäng.

Det går naturligtvis att krydda intjäningen om man inte utgår från en hub, men man bör tänka på att flexibiliteten med en vanlig award inte finns på ”bästa tillgänglighet” om man inte betalar för flex, vilket saboterar kalkylen ytterligare...
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: United
Kabinklass: Ekonomi
Avreseort: Nagoya NGO
Destination: Honolulu HNL
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 42000
Skatter&avgifter (per person):1022
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli 2019
Bokad: Februari 2019

Snickrar på sommarens utflykt och hittade platser på klassiska Island Hopper. Ingen större komfort men ganska nördigt... Ska bli kul!


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ser intressant ut! Hur långa uppehåll har du på öarna, när jag tittar så hittar jag bara rutten med uppehåll på över 24 timmar på ett par ställen. Fick du igenom det?
 
Toppen