pswe
Medlem
Den andra saken som driver mig till vansinne är det där förbannade trepunktsbältet. Kan någon förklara tanken bakom det i ett flygplan? Enligt min mening är det farligare med ett sådant än ett traditionellt bälte då trepunktsbältet hindrar en från att inta en vettig brace position (vad heter det på svenska?). Om planet skulle krascha är ju chansen att man överlever liten, men det känns inte som att den ökar om man sitter upprätt och ens huvud kan flyga runt hursomhelst - det finns en anledning till att moderna bilar har airbag vilket jag inte har sett i SAS stolar. Någon kanske kan förklara förnämligheten med dessa bälten, men jag ser den inte spontant iallafall.
Om jag inte missminner mig lanserades möjligheten att få ligga ner under start och landning som en av fördelarna med trepunktsbältet, osäker på om det verkligen godkänns i verkligheten.
Sittandes har jag inte stött på några problem med att koppla bort trepunktsbältet och endast ha tvåpunksfäste på mig.