Senaste nytt

SK1415 ARN-CHP #INTERNETFAIL

Den andra saken som driver mig till vansinne är det där förbannade trepunktsbältet. Kan någon förklara tanken bakom det i ett flygplan? Enligt min mening är det farligare med ett sådant än ett traditionellt bälte då trepunktsbältet hindrar en från att inta en vettig brace position (vad heter det på svenska?). Om planet skulle krascha är ju chansen att man överlever liten, men det känns inte som att den ökar om man sitter upprätt och ens huvud kan flyga runt hursomhelst - det finns en anledning till att moderna bilar har airbag vilket jag inte har sett i SAS stolar. Någon kanske kan förklara förnämligheten med dessa bälten, men jag ser den inte spontant iallafall.

Om jag inte missminner mig lanserades möjligheten att få ligga ner under start och landning som en av fördelarna med trepunktsbältet, osäker på om det verkligen godkänns i verkligheten.

Sittandes har jag inte stött på några problem med att koppla bort trepunktsbältet och endast ha tvåpunksfäste på mig.

Har jag inget ESTA!? Hur ska det här gå..?

Eftersom du kollade detta på flighten till USA så hade du nog inte behövt vara så orolig. Om du inte hade haft ett giltigt ESTA så borde du inte ha fått boarda (eller kanske inte ens checka in på) flighten överhuvudtaget. Nog för att vi kan ha åsikter om hur SAS hanterar boardingprocessen osv, men just detta tror jag nog att de har koll på.

Om ni hade nappat på "erbjudandet"... hade de även stått för ombokning etc till FAI?
Jo, det hade de nog gjort, men då hade vi i praktiken tappat ett dygn i FAI och det kändes inte så aktuellt.

Om jag inte missminner mig lanserades möjligheten att få ligga ner under start och landning som en av fördelarna med trepunktsbältet, osäker på om det verkligen godkänns i verkligheten.
Det skulle ju vara en fördel, men jag har inte noterat att det faktiskt är tillåtet - man uppmanas ju väldigt tydligt att ställa upp stolen i sittläge inför landning tex.

Sittandes har jag inte stött på några problem med att koppla bort trepunktsbältet och endast ha tvåpunksfäste på mig.
Under start och landning är de nitiska på att man ska ha trepunktsbältet på sig. Jag blev påmind så sent som igår när jag glömde ta på mig det vid landning.

Eftersom du kollade detta på flighten till USA så hade du nog inte behövt vara så orolig. Om du inte hade haft ett giltigt ESTA så borde du inte ha fått boarda (eller kanske inte ens checka in på) flighten överhuvudtaget. Nog för att vi kan ha åsikter om hur SAS hanterar boardingprocessen osv, men just detta tror jag nog att de har koll på.
Jag hoppades lite på att det skulle vara så. Men när jag ställde lite kontrollfrågor på väg till Costa Rica efter semestern så fick jag inte direkt betryggande svar om vi säger så... Å andra sidan så var det incheckningsagenter som svarade, så man ska ju ta deras svar med en nypa salt.

Ska nog göra som så att jag av "misstag" lämnar fram fel pass nästa gång jag ska till USA och se vad de säger... (Jag har bara ESTA i mitt ena pass)

Ska nog göra som så att jag av "misstag" lämnar fram fel pass nästa gång jag ska till USA och se vad de säger... (Jag har bara ESTA i mitt ena pass)

Vi ser fram emot reserapporten från CBP Secondary Screening.

Edit: Never mind, nu inser jag att du antagligen menade att du skulle lämna över "fel" pass vid incheckning/boarding, inte till CBP.

Nu väntade SK935 till SFO. Som vanligt när jag och FruAgehall flyger longhaul med SAS ex-CPH så sitter jag på sidan som betjänas av dansktalande personal och FruAgehall på den sidan som har svensktalande personal - det slår aldrig fel.

Det här var nytt för mig. Ska åka med SK935 om några veckor i business och skulle föredra att sitta på den ”svensktalande” sidan. Vilken sida väljer jag A eller H ?

Kul att läsa om någon mer som uppskattar att få Volvo hos Sixt, hade en XC90 i nästan 2v över jul/nyår som jag var väldigt nöjd med !

Toppen