mha321
Medlem
Om man ror över borde man väl kunna gå friskvårdsbidrag?Näst på tur är båtskatten. Hur ser planerna ut då, simma?
Om man ror över borde man väl kunna gå friskvårdsbidrag?Näst på tur är båtskatten. Hur ser planerna ut då, simma?
Detta förstår jag inte, såvida det inte är så att Stockholm - Kastrup är fråntagen skatten så finns det väl ingen vinst att flyga till Kastrup istället för Sturup?”Utredningen visar också att trafiken mellan Stockholm och Skåne minskade med närmare 40 000 passagerare under perioden. Samtidigt har antalet passagerare på linjerna mellan Stockholm och Kastrup ökat med 17 000 personer: ”vilket skulle kunna vara en indikation på överflyttning”, konstaterar Transportstyrelsen.
Däremot finns det vinst att flyga *från* Kastrup, vilket säkert syns på t/r priset.Detta förstår jag inte, såvida det inte är så att Stockholm - Kastrup är fråntagen skatten så finns det väl ingen vinst att flyga till Kastrup istället för Sturup?
Jag kan göra det om du bestämmer ingående variabler såsom flygplanstyp, kabinfaktor, rutt, motortyp, flygbolag, cargo, flight pattern, osv.Någon som kan räkna ut vad en t o r Sverige-Thailand skulle kosta om det var samma skatt på flygbränsle som det är på bensin? Just nu är det väl ca 150% skatt på bensin. (Av 100 kr är 60kr skatter)
Jag vill mena att man i din länkade artikel till Flygtorget drar felaktiga slutsatser av transportstyrelsens utredning. Möjligen pga partiskhet och politisk agenda. Efter att själv ha lästs rapporten ser jag följande:Golfkillen: De smarta danskarna har som vi diskuterat tidigare passat på att sänka flygplatsavgifterna rejält i samband med införandet av skatten i Sverige.De satsar på att vinna marknadsandelar nu då Kastrup har stor betydelse för dansk BNP ( som alla stora hubbar). I transportstyrelsens rapport har 17000 av 40000 tappade pax till Skåne valt Kastrup med flyg i perioden. Undrar hur många av de återstående 23000 som valt andra transportsätt till Kastrup?
Bra att vi nu har en officiell rapport från transportstyrelsen. Detta kanske kan tysta förnekarna i tråden också. -350 000 pax av totalt - 690 000 pax mellan 1.april och 31. december som ett direkt resultat av skatten. Resten kanske delvis pga av ändrade attityder med årets trend som @Jönsson mycket riktigt skriver om.
Återstår att se hur många linjer och arbetstillfällen som nu kommer försvinna i år.