Senaste nytt

Norwegian B737MAX fick nödlanda i Iran

Sanning med modifikation, om 5 år så kan dom söka ESTA som vanligt.
Vill du berätta lite mer om hur detta funkar?
En vän har bjudit in mig att hälsa på i Iran till sommaren, jag vet att de inte stämplar i passet utan en lapp.
Men kommer jag kunna söka ESTA? Kommer jag kunna söka ESTA efter 5 år?
Något jag skall tänka på innan jag bestämmer mug för att åka?

Vill du berätta lite mer om hur detta funkar?
En vän har bjudit in mig att hälsa på i Iran till sommaren, jag vet att de inte stämplar i passet utan en lapp.
Men kommer jag kunna söka ESTA? Kommer jag kunna söka ESTA efter 5 år?
Något jag skall tänka på innan jag bestämmer mug för att åka?
Jag har också läst om "5 år" tidigare, men kan inte hitta den skrivelsen någonstans nu.

Detta står på U.S. Customs and Border Protections webb
CBP skrev:
Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States, without a waiver, under the VWP:
Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, or Yemen at any time on or after March 1, 2011 (with limited exceptions)

Om du åker till Iran måste du ansöka om visum till USA, det är min tolkning. Då blir det troligen B1/B2 som är ett Business and Tourist Visa. Giltigt i max 10 år när man har ett svenskt pass. Du kan byta pass och ta med det gamla passet med visumet i och fortfarande resa in med visumet.

Mycket mer text här
Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act Frequently Asked Questions | U.S. Customs and Border Protection

Ser ju ut som att dom har ändrat på det, 5 år var det tidigare, det vet jag för mina 5 år har gått nu precis...

Sedan kan man ju som sagt var alltid svara nej på frågan om man numera inte får en stämpel i passet.
Men då får man ju inse risken med att ljuga i sin ansökan.

Ett vanligt visum är ju inte helt fel det heller, gäller ju i 10 år i stället för 5 år med ESTA.

Iran är oavsett ett väldigt trevligt resmål.

Planet (LN-BKE) står fortfarande kvar i Shiraz pga USAs sanktioner...

Det låter som något som i förlängningen kan få flygsäkerhetskonsekvenser, om instruktionerna vid nödfall börjar skrivas "nödlanda vid närmaste, lämpligaste flygplats, förutom om närmaste, lämpligaste flygplats ligger i Iran, i så fall fortsätt flyg och hoppas på det bästa"...

Å andra sidan, enligt artikeln ska "det imidlertid finnes et unntak for nødvendig utstyr til sivil luftfart". Undantaget verkar bara inte hanteras så bra.

Hypotetiskt. Någon som vet ifall det skulle det vara samma problem om Emirates Boeing 777 skulle fått problem i Iran?

Toppen