Transfer Toronto (YYZ)

cbroxe

New member
Hej!



Kommer snart att flyga Stockholm-Copenhagen-Toronto-Cancun.

Resan mellan CPH och YYZ görs med Air Canada i premium economy. YYZ till CUN i "Business class" (Air Canada Rouge).



Min connection time i YYZ är 65 min. Låter lite risky i mina öron. Någon som har gjort liknande transfer där på sistonde?



Jag valde Kanada denna gång, då jag inte vill connecta i USA.

Jag har fyllt i och fått en godkänd Electronic Travel Authorization (eTA) för Kanada.

Enligt info som jag emottagit, så skall jag en behöva gå igenom säkerhetskontroll och tull. Men visst borde jag gå igenom någon typ av immigration/passkontroll?

Hur som helst, hoppas att planet till CUN befinner sig i samma terminal som det AC planet jag landar från CPH i..



Tacksam om nån har någon info.



MVH
 
Ja, du behöver gå en ganska lång sträcka och därefter blir det passkontroll. Jag antar att allt är på samma bokning, är det då så hemskt om du missar anslutningen? Blir du minst 4 timmar försenad till destinationen får du 600 Euro (förutsatt att anledningen till förseningen inte var bortom flygbolagets kontroll). Om du inte ombokas samma dag bjuder de på hotellövernattning och 30 (om jag minns rätt) dollar i mat-vouchers.
 
Tack för svaret. Det är inte ett pengaproblem, utan mer ett tidsproblem...

Men allt är i samma terminal i alla fall?



MVH
 
Jag har inte så bra koll på terminalerna, men först behöver man gå 10-15 minuter till passkontrollen och därefter är det väl 5-10 minuter till gaterna. Man behöver inte åka tåg, buss eller dylikt. Om du sitter i främre delen av planet och om du springer så sparar du tid. Om det är superviktigt att du kommer fram i tid så tycker jag att du har alldeles för lite marginaler och dessutom ökar risken med tanke på att du har hela 3 stycken flygplansbyten.
 
Jag håller nog inte med @Budgetresenär , jag hade 75min när jag kom från London och skulle byta flight i Toronto till Cancun och han även med cirka 30 min i loungen. Är bara flighten i hyfsad tid så ser jag inga konstigheter
 
Timotey skrev:Är bara flighten i hyfsad tid så ser jag inga konstigheterKlicka för att utvidga...
Nej, just det, landar alla flyg enligt tidtabellen så är det inga problem. Men å andra sidan ska det inte mycket till för att det ska bli en timmes försening, inte minst på vintern i kalla länder.
 
Min erfarenhet är att det är en separat immigration för transfer utanför Kanada/USA, vilket gör att det är väldigt få andra som köar.
 
En snabb fråga till... visst är det Visa on Arrival som gäller i Mexico? Har bara ansökt om visa för Canada, ej för Mex... som Svensk verkar man ej behöva visum för Mexico, annat än det man får på flygplatsen? Mvh
 
cbroxe skrev:En snabb fråga till... visst är det Visa on Arrival som gäller i Mexico? Har bara ansökt om visa för Canada, ej för Mex... som Svensk verkar man ej behöva visum för Mexico, annat än det man får på flygplatsen? MvhKlicka för att utvidga...
Det behövs inget visum för att komma in i Mexico för en svensk medborgare
 
Panelen, vad är att föredra, 57 min i Montreal eller 1:48 i toronto?

Kommer från LAX och ska till Frankfurt i båda fall Air canada metall från usa och vidare mot Frankfurt



57 min är spontant tight men aldrig varit på YUL och det valet ger avsevärt bättre tid från LAX
 
squeezen skrev:Panelen, vad är att föredra, 57 min i Montreal eller 1:48 i toronto?Kommer från LAX och ska till Frankfurt i båda fall Air canada metall från usa och vidare mot Frankfurt57 min är spontant tight men aldrig varit på YUL och det valet ger avsevärt bättre tid från LAXKlicka för att utvidga...


Air Canada är notoriska på att bli sena, nu i covidtider hade jag tagit den med längst bytestid. Det är inte någon större skillnad att byta på dessa flygplatser anser jag, Toronto har ett väldigt snabbt rullband mellan terminalerna, YUL är mindre men kan vara rätt långt att gå.
 
Back
Top