Senaste nytt

Eurobonus Ethiopian Airlines

Det är väl att undvika den här typen av missnöje som är själva essensen med ”medvetet resande” och ett exempel på poängen (pun intended) med bc.se?

Men snälla Berglund - jag är inte det minsta sur på SAS och jag förstår inte varför du blandar in SAS i detta. Jag tycker bara att det är märkligt av Ethiopian att exkludera P klass när man ger sina egna kunder Sheba poäng. Det kan inte vara i Star Alliance "anda" och tanken om ett gemensamt bonussystem. Dessutom tycker jag inte det är ett misstag. Bra biljetter till bra priser!

Jag kan delvis förstå @MankanF här. Vi som huserar härinne har koll. Men vi är inte representativa för den totala marknaden. Så när Star Alliance marknadsför "Seamless travel" eller "Earn miles from 28 airlines" så kan vi inte förvänta oss att varje konsument skall ha koll på alla detaljer. Jag är med på att informationen finns tillgänglig, men marknadsföringen talar om enkelhet och dyl, så jag kan förstå att det är svårt att hålla reda på allt. Ibland måste vi lyfta oss själva ur vår egen bubbla.

Men det kan finnas ett antal anledningar till att just P-klass på ET inte ger något till SAS:
1. Det är en relativt nya bokningsklass. Kanske SAS och ET bara uppdaterar årligen
2. ET är kanske inte villiga att betala mycket till SAS för detta

Men allt detta reglerar genom bilaterala avtal, inte gruppavtal via Star Alliance. ET köper poäng från SAS.

Jo har man ett gemensamt bonussystem så borde man ha ett gemensamt regelverk. Och har man en allians bör man kanske satsa på ett samarbete och gemensamma värderingar!

Jag tror lite på 1. Det är en relativt nya bokningsklass. Kanske SAS och ET bara uppdaterar årligen.
Mailade Ethiopian och ser vad dom svarar! Om dom svarar...

Toppen