Senaste nytt

Fackförbundet Transport flyger Business för att komma fram utvilade till semester (Singapore)

Dom var väll rockies och flög från ARN istället för CPH :)

Dom kanske planerade att det blev mer party i kabinen när Ryssarna steg på. Samtidigt kan de ädla dryckerna ta slut snabbt med många festprissar ombord. Slutsats, dåligt val att åka via Mosva. Välj Köpenhamn istället. Det brukar ju alltid finnas två First till försäljning sedan BC medlemmarna tagit sina två platser. Det borde tydligen inte vara så svårt att motivera med den lättsamma resepolycyn som finns inom deras förbund. Medlemmarna i facket står för notan, kör på.

Jag förstår inte riktigt det illa dolda föraktet som verkar finnas mot fack och politiker genrellt, jag tycker att flygningar över visst antal timmar (i detta fall 5h, det har jag inga synpunkter på) är fullt rimliga att ske i affärsklass. Resan sker ju fortfarande i tjänsten och hade blivit av med eller utan semesterdagar. Sen att man lägger till semester innan eller efter är en fin förmån som jag inte missunnar någon.

Man borde istället se om konferensen/resan är nödvändig/acceptabel överhuvudtaget och är den inte det är inte ens ekonomiklass försvarbart.

Jag förstår inte riktigt det illa dolda föraktet som verkar finnas mot fack och politiker genrellt, jag tycker att flygningar över visst antal timmar (i detta fall 5h, det har jag inga synpunkter på) är fullt rimliga att ske i affärsklass. Resan sker ju fortfarande i tjänsten och hade blivit av med eller utan semesterdagar. Sen att man lägger till semester innan eller efter är en fin förmån som jag inte missunnar någon.

Man borde istället se om konferensen/resan är nödvändig/acceptabel överhuvudtaget och är den inte det är inte ens ekonomiklass försvarbart.

Håller med, men argumentet att boka business för att komma fram utvilad till semestern är ändå rätt magstarkt tycker jag. Han borde vara utvilad efter 8 dagars semester innan konferensen startar.

För de som åkte torsdag och började jobba fredag är det helt i sin ordning enligt mig att de åkte business.
Men de personer som åkte dag X och började jobba dag X+8 har absolut ingen anledning till att åka business för att vara utvilade då de kommer fram , där hade det gott och väl räckt med ekonomi, det är min syn på det hela.
Samma sak gäller ju vid hemresa, flyger man söndag kväll och landar måndag morgon för att jobba hela måndagen är det helt OK med business, däremot om man åker hem natten till fredag och landar fredag och inte jobbar förrän på måndag så skulle det gott och väl räcka med ekonomi.

Samma sak gäller ju vid hemresa, flyger man söndag kväll och landar måndag morgon för att jobba hela måndagen är det helt OK med business, däremot om man åker hem natten till fredag och landar fredag och inte jobbar förrän på måndag så skulle det gott och väl räcka med ekonomi.
Du tycker alltså om att jobba gratis? Jag vill inte vara tröttare än normalt på min fritid bara för att mitt jobb tvingat iväg mig på en resa. Därmed så tycker jag att man kan ställa precis samma krav på hemresan som på utresan. Hur man ska hantera att man inleder resan med X dagars semester kan vara diskutabelt, men vad gäller hemresan så anser jag att arbetsgivaren bör ha samma resonemang kring att få hem mig som de har när jag ska iväg och ska vara beredd att jobba så fort som möjligt.

Håller med, men argumentet att boka business för att komma fram utvilad till semestern är ändå rätt magstarkt tycker jag. Han borde vara utvilad efter 8 dagars semester innan konferensen startar.
Jo men min poäng är att oavsett om man börjar med semester eller inte så är kabinklass irrelevant. Det kan argumenteras att det till och med är till fördel för Transport att den resande väljer att justera jetlag mm på sina semesterdagar. Sen att resenärerna inte kan utrycka sig ordentligt och förklara saker är en annan sak.

Följande frågor tycker jag bör ställas:

1. Är resan tjänsterelaterad?
2. Är resans syfte försvarbart sett till personens arbete?

Om nej på någon av ovan är det förkastligt att ens åka.

Jag tycker genrellt att politiker och fackordförande mm bör ha likvärdiga villkor som näringslivets företrädare så det går att locka människor med likvärdig kompetens. Det vore synd om de kompetenta gick till näringslivet och de överblivna sköter förhandlingarna åt facket.

Jag är nog på lite Agehalls linje här. Ska arbetsgivaren kunna kräva att man är trött på sin fritid på grund av jobbet trots att sådana trötthet ej är acceptabel på arbetstid? Sen beror det naturligtvis på en massa olika faktorer. Tycker det är svårt att säga generellt vad som är rätt.

Jag är nog på lite Agehalls linje här. Ska arbetsgivaren kunna kräva att man är trött på sin fritid på grund av jobbet trots att sådana trötthet ej är acceptabel på arbetstid? Sen beror det naturligtvis på en massa olika faktorer. Tycker det är svårt att säga generellt vad som är rätt.

Fast då kunde han ju ha haft sin semester hemma och varit utvilad på den, och sedan rest i tjänsten, efter semestern.
Tror inte någon tvingade honom till att få en betald semesterbiljett till Singapore.

Jag tycker generellt att om man tex hanterar skattepengar (som jag själv gör) så bör man använda dom sparsamt. Det är ej att jämföra med kommersiella, vinstdrivande bolag, tycker jag.

För de som åkte torsdag och började jobba fredag är det helt i sin ordning enligt mig att de åkte business.
Men de personer som åkte dag X och började jobba dag X+8 har absolut ingen anledning till att åka business för att vara utvilade då de kommer fram , där hade det gott och väl räckt med ekonomi, det är min syn på det hela.
Se mina andra svar i tråden för min generella ståndpunkt. Men det vore ju synd för framförallt resenärerna om de måste lägga semesterdagar på återhämtning eller om deras val av semesterort påverkar kabinklass på en tjänsteresa. Samtidigt som jag tycker det bara är en förslut för alla om arbetsvigaren tar hänsyn till vilken dag man åker för kabinklass. Jag tycker det är lite småsint av arbetsgivaren att ha en hållning som säger att du får ekonomibiljett om du har semester på destinationen men business om du bara jobbar. Ingen tjänar på det alls och medarbetaren blir missnöjd. Om man istllet kunde åka några dagar tidigare blir medarbetaren nöjd och kanske stannar på en underbetald position, kräver mindre lön eller andra förmåner. Kort sagt, arbetsgivaren bör inte vara småsint och stelbent utan försöka göra en medarbetare nöjd om det inte skapar förlust/kostnad för arbetsgivaren.

Undantaget är självklart om arbetsgivaren ger dig 1-2 dagar betald ledighet mot att du åker ekonomi, det tycker jag kan vara en rimlig kompromiss från båda parters sida men frågan är hur ekonomisk den kalkylen egentligen är.

Toppen