Senaste nytt

Vilket bolag och flygplansmodell ger bäst valuta?

Nu var det dags för mig att boka min första awardresa till nästa höst och har lite frågor.

Har endast åkt med SAS Business mellan CPH-PVG och CPH-EWR tidigare.
Har endast flugit med A330 och A340 på longhaul och vill gärna testa nya bolag och flygplansmodeller.

Ut var tanken att boka GOT-CPH-SIN-DPS (777-300ER) alternativt GOT-ARN-SIN-DPS (A350-900) eller om man kan hitta awards med Airbus A380-800 (har endast hittat en på hemvägen på fel datum). Går det att hitta fler? Alla flighter är med SQ då som ni förstår.

Vad jag har förstått det så finns bara den nya kabinen på 777-300ER och A380-800?
Eller är A350-900 mer komfortabel?

Hem tänkte jag DPS-IST-GOT (787-9) vilket jag förstått att det är en ny rutt från och med sommaren 2019 och ett helt nytt flygplan som skall levereras under 2019!?

Värt att köra Turkish hemvägen eller skall man köra SQ både ut och hem?

Skall tilläggas att jag reser med sambon så mittenplatser är att föredra.

Hoppas ni kan besvara mina frågor och tack för ett bra forum.

SQ måste du test. Min personliga favorit, och helst med A350. Då är det rad 19 D/F som du ska sikta in dig på.

Stämmer att det är den nya kabinen i A380 och 777, men tycker man flyger bättre i A350 så det väger upp iaf för mig.

Turkish är ingen personlig favorit så dem kan jag inte riktigt uttala mig om.

Det är ett väldigt trevligt stopp i Moskva på vägen också om du reser från Stockholm. Kul taxfreebutik med lite udda sorter man inte ser så ofta i västvärlden, en lite mysko lounge med ryska bakverk samt intressant betongsovjetarkitektur. 350 är en trevlig kabin med SQ Business det håller jag med om.
På hemvägen hade jag tagit EVA om det finns platser.

Jag har planerat in en liknande awardresa. Flyger med Singapore Airlines ner och Thai på tillbakavägen, viktigast för mig när jag bokade var att köra olika flygbolag och därefter gick jag efter recensioner här på forumet samt Skytrax lista på bästa businessclass.

Skytrax worlds best businessclass 2018
2. Singapore
9. Turkish
17. Thai

SQ måste du test. Min personliga favorit, och helst med A350. Då är det rad 19 D/F som du ska sikta in dig på.

Stämmer att det är den nya kabinen i A380 och 777, men tycker man flyger bättre i A350 så det väger upp iaf för mig.

Turkish är ingen personlig favorit så dem kan jag inte riktigt uttala mig om.
Kort fråga, varför är 19D/F att föredra? Enligt seatguru.com är detta än utav de sämre platserna pga närhet till toalett/kök.

Last edited:
Kort fråga, varför är 19D/F att föredra? Enligt seatguru.com är detta än utav de sämre platserna pga närhet till toalett/kök.

Pga något bättre benplats, vilket du inte lär märka såvida du inte är över 2m lång. Jag tycker (personligen!) att det är lite drygt med FÖR mycket benplats då man har svårt att hitta en skön viloposition på stol kontra fot/benstöd.

Nu var det dags för mig att boka min första awardresa till nästa höst och har lite frågor.

Har endast åkt med SAS Business mellan CPH-PVG och CPH-EWR tidigare.
Har endast flugit med A330 och A340 på longhaul och vill gärna testa nya bolag och flygplansmodeller.

Ut var tanken att boka GOT-CPH-SIN-DPS (777-300ER) alternativt GOT-ARN-SIN-DPS (A350-900) eller om man kan hitta awards med Airbus A380-800 (har endast hittat en på hemvägen på fel datum). Går det att hitta fler? Alla flighter är med SQ då som ni förstår.

Vad jag har förstått det så finns bara den nya kabinen på 777-300ER och A380-800?
Eller är A350-900 mer komfortabel?

Hem tänkte jag DPS-IST-GOT (787-9) vilket jag förstått att det är en ny rutt från och med sommaren 2019 och ett helt nytt flygplan som skall levereras under 2019!?

vill gärna testa nya bolag och flygplansmodeller.

Skall tilläggas att jag reser med sambon så mittenplatser är att föredra.

Hoppas ni kan besvara mina frågor och tack för ett bra forum.

ska vi anta att det är business du vill flyga i? Ser inte det beskrivas utan bara att du har testat tidigare.
Som tidigare är det alltid bäst att använda flygmallen så att behövd info finns att tillgå, annars kanske du får felaktig eller inkomplett info/råd av oss.
hittas här: Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
(sticky i Flygbiljetter tråden).

Du skriver ju:

Sedan frågar du:

Känns lite som du borde ha svaret själv då? ;)

Jag har planerat in en liknande awardresa. Flyger med Singapore Airlines ner och Thai på tillbakavägen, viktigast för mig när jag bokade var att köra olika flygbolag och därefter gick jag efter recensioner här på forumet samt Skytrax lista på bästa businessclass.

Skytrax worlds best businessclass 2018
2. Singapore
9. Turkish
17. Thai

Osäker på dessa tre hjälper TS? Det är de valen du gjorde antar jag? OCh de var väl gjorde på tillgänglighet du hittade just dina datum?

OM man nu vill gå efter Skytrax så ligger väl T.ex ANA 3:a och EVA 10:a, Lufthansa 8:a, Swiss 15.
Dock på listan är ju SAS inte ens med, medan China Airlines och China Southern airlines är det. Är dessa då bättre än SAS, absolut inte enligt mig i alla fall. Finns det många som ändå röstar på dessa? JA, de har extremt stort passagerar underlag och de passagerarna kan väl knappast betygsätta SAS....

Spontat känns det som att det flesta på forumet nog skulle ta ANA framför både Thai och Turkish.
Mycket är ju såklart personligt varför jag förstår Skytrax kan vara en input, men den är verkligen inte en ultimat sanning.

Osäker på dessa tre hjälper TS? Det är de valen du gjorde antar jag? OCh de var väl gjorde på tillgänglighet du hittade just dina datum?

OM man nu vill gå efter Skytrax så ligger väl T.ex ANA 3:a och EVA 10:a, Lufthansa 8:a, Swiss 15.
Dock på listan är ju SAS inte ens med, medan China Airlines och China Southern airlines är det. Är dessa då bättre än SAS, absolut inte enligt mig i alla fall. Finns det många som ändå röstar på dessa? JA, de har extremt stort passagerar underlag och de passagerarna kan väl knappast betygsätta SAS....

Spontat känns det som att det flesta på forumet nog skulle ta ANA framför både Thai och Turkish.
Mycket är ju såklart personligt varför jag förstår Skytrax kan vara en input, men den är verkligen inte en ultimat sanning.

Dessa tre står för den mest direkta vägen till destinationen DPS, självklart kan man ta en omväg om man föredrar att spendera semestern på flyget istället för destinationen om man vill åka något specifikt flygbolag tex ANA. Skrev klart och tydligt att jag använda forumet som informationskälla samt Skytrax, finns det en bättre lista att gå efter får du gärna peka mig dit.

Tyvärr skulle inte jag förlita mig på något som har med SkyTrax att göra. Deras trovärdighet är under all kritik, och känns som att deras "stjärnor" köper man. Hur annars skulle Lufthansa få 5 stjärnor? :p

Airline review site gets spanked by UK advertising industry – Skift
Skytrax Research - ASA | CAP

Själv lämnade jag 5 reviews:
4 publicerades aldrig
1 var så editerat att jag inte kände igen detta

Jag skulle aldrig rekommendera något att förlita sig på SkyTrax

Toppen