Senaste nytt

Hur är rad 1 på SAS A319?

Alexander P

Medlem
Tjena! Har två flygning nu på Söndag med SAS. Båda flygs med 319, en ny maskin för mig i 320-familjen och undrar lite vart jag ska sitta (reser i plus)

Hur är första raden? Dålig benutrymme? Hur många fönster?:)

Som en vanlig rad1 med väggen framför, minus är att du inte kan lägga handbagage ovanför eftersom de facken är utnyttjande till annat. Finns dock en garderob på högra sidan så det brukar lösa sig. A319 är trevlig

Rad 1 har dåligt benutrymme också, man kan inte sträcka ut benen under sätet som man kan göra på övriga platser, jag bokar alltid rad 2, eller 3 om det är a321 där ena sidan börjar på rad 2.

Har du även aisle seat så får du besök av nördiga som står och väntar hos dig.

Rad 1 har dåligt benutrymme också, man kan inte sträcka ut benen under sätet som man kan göra på övriga platser, jag bokar alltid rad 2, eller 3 om det är a321 där ena sidan börjar på rad 2.

Har du även aisle seat så får du besök av nördiga som står och väntar hos dig.
Nu tror jag att du blandar ihop modellerna. 319 har traditionellt haft betydligt sämre benutrymme än 321 på rad 1. Att sitta på 1D på 321 var helt perfekt, du kan i princip sträcka ut benen rakt ut. Efter att de nya kabinerna satts in har benutrymmet på rad 1 på 321 blivit något sämre, minns ej hur det ser ut på 319-kärrorna med ny kabin.

319 har inte heller haft toalett (om det var det du menade) vid sidan, det är 321 som har haft och har det.

Har hört att 319 ska ha fått fler plats iom ny kabin också, så hur det är med garderob kanske man inte vet? Eller finns det kvar? Att tänka på är också att den är väl ett av få ställen crew kan ha sina saker på - så fråga innan den öppnas eller så.

319 har inte heller haft toalett (om det var det du menade) vid sidan, det är 321 som har haft och har det.

321 med ny kabin har inte toaletten kvar bredvid rad 1, den är flyttad till precis bakom cockpit. Samma ställe som resten av SAS 320-familj har sin främre toalett på.

Stämmer att A319 med ny kabin fått flera stolar. Enligt planespotters.net har de ökat från 141 till 150 stolar. Ny uppbyggnad av stolarna och modifiering av inredningen möjliggör detta utan att försämra benutrymmet, dock oklart om det blivit någon skillnad på rad 1.

Efter att de nya kabinerna satts in har benutrymmet på rad 1 på 321 blivit något sämre

Jag blir inte klok på detta riktigt. Har inte åkt med nya kabinen än, men ska göra det snart. Där saknas 1 DEF och seatmap börjar således med 2 DEF. Ska man välja 2 DEF eller finns det några nackdelar med det?

Toppen