Senaste nytt

Har hotellen i Kalifornien blivit dyrare?

Det börjar bli länge sedan jag spenderade någon längre tid i Kalifornien. Men nu är det dags igen. Klassisk roadtrip från San Francisco till Los Angeles i november (10-17 november).

Som frivillig slav under Radisson Rewards-programmet vet jag ju att USA lite av ett U-land men ryggar tillbaka för den allmänna prisbilden. Country Inn & Suites tycks kosta omkring (eller över) 1500 kronor natten. Kan inte minnas så var fallet för några år sedan. Visst är dollarn dyr - men är det den enda förklaringen?
:)
@erc det här är mitt resultat när jag söker på boende i SF 9-11 november:
upload_2018-8-29_0-4-10.png

Vilka datum och var söker du för att få upp 1500 kr/natten?
 

Fredrik

Medlem
Det där är dock inte San Francisco. Jag tror inte du kan använda dessa hotell som bas för äventyr i San Francisco på ett vettigt sätt.

Skulle vara Oakland Airport då men jag spekulerar i att de flesta på det här forumet ryggar tillbaka inför BART genom Oakland.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Det där är dock inte San Francisco. Jag tror inte du kan använda dessa hotell som bas för äventyr i San Francisco på ett vettigt sätt.

Skulle vara Oakland Airport då men jag spekulerar i att de flesta på det här forumet ryggar tillbaka inför BART genom Oakland.
Ja, helt enig! Men jag tolkade OP som att han behövde boende för sin roadtrip, och inte nödvändigtvis för äventyr downtown - och han nämnde specifikt att han tittat på Country Inn & Suites själv (och jag tror inte det finns några mer centrala än dessa). :)
 

emj84

Medlem
Just nu sittandes på ett hotell i LA, efter en roadtrip från SF och kan bekräfta ditt iakttagande.
Dollarn är dyr plus att prisbilden generellt stigit, i alla fall sen 2013 då vi var här sist.
Då hade vi budget på 1000kr i snitt och hittade bra hotell, nu har budgeten legat på 1500, men den kan konstateras varit i nedersta laget. Några mindre lyckade hotellval denna resa tyvärr.
Så om dollarn håller sig på 9+ så får de dessvärre nog blir 1500-2000 natten för att få nåt vettigt
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
San Francisco är generellt väldigt dyrt som hotellstad, blir ju inte bättre om det är stora event i Moscone Center heller.

Har ju varit en hel del i LA senaste året och priserna där ligger ofta på 150$ runt flygplatsen och ytterligare ca 100$ för lite bättre områden som lägsta pris. Man kan ju dock bo i någon av städerna längs vägen där man ofta får priser runt 100$. Gjorde min Diamond challenge under 10 dagar från Monterey ner till San Diego. Fick bli boende i Salinas i Monterey, i LA på doubletree Carson, ner mot SD boende i städerna som inte låg vid kusten och sen i SD boende lite norr om stan. Allt detta låg på ca 100$ natten och sen ta en Uber för ca 10-15$ dit man skulle.
 

chazzie

Medlem
Just nu sittandes på ett hotell i LA, efter en roadtrip från SF och kan bekräfta ditt iakttagande.
Dollarn är dyr plus att prisbilden generellt stigit, i alla fall sen 2013 då vi var här sist.
Då hade vi budget på 1000kr i snitt och hittade bra hotell, nu har budgeten legat på 1500, men den kan konstateras varit i nedersta laget. Några mindre lyckade hotellval denna resa tyvärr.
Så om dollarn håller sig på 9+ så får de dessvärre nog blir 1500-2000 natten för att få nåt vettigt

Dollarn var nere på 6,35kr i slutet på 2013, nu är den på 9,15kr. Det är en ökning på drygt 30% om jag räknat rätt, det i samband med en viss prisökning gör inte 1000 -> 1500kr så otänkbart.
 

AABack2ARN

Medlem
Utöver att dollarn är riktigt dyr för oss svenskar har skattetrycket ökat i många amerikanska delstater inte minst storstäderna på öst- och västkusten. En skatt som man gärna höjer är Hotel Occupancy Tax eller Transient occupancy tax (kärt barn har många namn) då den inte drabbar de egna invånarna. Hawaii höjde nyligen "turistskatten" från 9.25% till 10.25%. Motsvarande skatter i Californien verkar ligga på 12-15% utöver en sales tax som i vissa fall överstiger 10% som också adderas. Senast i LA var det också någon miljöavgift på cirka en dollar som las på notan. Många bäckar små kombinerat med hög beläggning ger fantasipriser... :(

PS: Jag får att det är cirka 44% ökning från 6,35 till 9,15 ;)
 

chazzie

Medlem
Utöver att dollarn är riktigt dyr för oss svenskar har skattetrycket ökat i många amerikanska delstater inte minst storstäderna på öst- och västkusten. En skatt som man gärna höjer är Hotel Occupancy Tax eller Transient occupancy tax (kärt barn har många namn) då den inte drabbar de egna invånarna. Hawaii höjde nyligen "turistskatten" från 9.25% till 10.25%. Motsvarande skatter i Californien verkar ligga på 12-15% utöver en sales tax som i vissa fall överstiger 10% som också adderas. Senast i LA var det också någon miljöavgift på cirka en dollar som las på notan. Många bäckar små kombinerat med hög beläggning ger fantasipriser... :(

PS: Jag får att det är cirka 44% ökning från 6,35 till 9,15 ;)

Ökad turistskatt är så klart ytterligare en faktor och varje procent blir än dyrare med dyr dollar.

Helt riktigt med 44%, jag hade lite bråttom och matade in fel värden i beräkningen :confused: Det här j-a jobbet kommer i vägen allt för ofta... =}
 

erc

Medlem
@erc det här är mitt resultat när jag söker på boende i SF 9-11 november:
Visa bifogad bild 79086
Vilka datum och var söker du för att få upp 1500 kr/natten?

Första natten bokades på hotellet längst upp i listan. Ligger i San Carlos, en knapp timme från Fisherman's Wharf. Det får duga efter ett dygn i luften (OSL-BRU-YUL-SFO). Det listade priset på SEK870 blir en tusenlapp med skatter.

De två nedersta hotellen i listan kostar in denna stund SEK1455 och SEK1802. Två personer. Gissar att det även där tillkommer en hundring eller så i skatter.

Kanske slarvigt att förenklat säga 1500/natt. Men det är i den häraden. Vilket överraskad mig lite.
 

AABack2ARN

Medlem
Skattepåslaget i San Carlos verkar ligga på drygt 10% medan för ett hotellrum i centrala San Fransisco är det omkring 16% om man ska tro informationen man får när man skall boka ett hotellrum på Radisson eller Marriott. Oakland verkar landa på cirka 14%.

Även i New York verkar skattepåslaget landa på cirka 16% baserat på en testbokning men när jag tittar på en hotellnota från NYC ser det ut som att Occupancy Tax är ett fast belopp medan state och city tax beror på baspriset (dock högre än den vanliga sales taxen som är knappt 9%)

01/03 RM RATE 1414, 1 143.00
01/03 ST TAX 1414, 1 12.69
01/03 CITY TAX 1414, 1 8.40
01/03 OCC TAX 1414, 1 3.50

01/04 RM RATE 1414, 1 125.00
01/04 ST TAX 1414, 1 11.09
01/04 CITY TAX 1414, 1 7.34
01/04 OCC TAX 1414, 1 3.50

Det framgår inte på bokningssidorna hur skatterna är kombinerade i Kalifornien utan det visas enbart en totalsumma för skatter och avgifter. Så med nuvarande valutakurs och eventuellt valutapåslag är ju skatten omkring 200kr/natt i New York City för ett med NY-mått ganska billigt hotellrum :(

Jag vill ha billigare dollar starkare krona NU!
 
Toppen