Senaste nytt

Var befinner jag mig?

Nej.
En gång i tiden huvudstad i ett kungadöme av öar och centrum för handel, då pärlbandet av öar ger en skyddad seglats mellan två stora nationer.

Detta blir ju en chansning.
På bilden ser det ut att vara vänstertrafik och av växtligheten att döma så skulle det kunna vara i sydostasien.
Och din text ovan stämmer ganska väl in på min gissning. Det som får mig att tveka är att jag, trots att jag varit på orten, inte känner igen byggnaden.
Men jag gissar ändå på Malacca i Malaysia.

Pärlband av öar mellan två stora nationer tycker jag pekar mot Taiwan eller sydligaste Japan. Får inte riktigt kläm på vad två stora nationer avser nere vid Malacka.

Pärlband av öar mellan två stora nationer tycker jag pekar mot Taiwan eller sydligaste Japan. Får inte riktigt kläm på vad två stora nationer avser nere vid Malacka.

Då kompletterar jag ditt tyckande med att jag tror det är Naha i Japanska Okinawa. Det stämmer med vänstertrafik och bilarna på bilden och de två stora nationerna är då Kina och Japan.

Naha är Rätt!
Nästa ledtråd skulle varit något i stil med att kungadömet säkrade sin frihet genom att i enskilda samtal övertyga både den norra och den östra huvudstaden om sin lojalitet.

Huset på bilden innehåller Okinawa prefectural Museum där man kan lära sig om the kingdom of Ryukyu.

I vilken stad finns det här?
temple.jpg

"Stora" är ju en definitionsfråga. Att Indonesien skulle passa in som stort är det väl ingen tvekan om, sedan får jag erkänna att jag brottades lite med det andra landet, men "stora" skulle också mycket väl kunna syfta tillbaka historiskt och då var malaysiska riket stort. Utmed samma sund, lite längre söder ut, ligger även Singapore som räknas som en av de asiatiska tigerekonomierna, vilket också skulle kunna passa in i en "stor" definition.

Om jag vetat att Japan har vänstertrafik (har aldrig varit där) är det möjligt att jag gissat på detta. Och när det gäller stor så passar det in på Japan gällande ekonomi och folkmängd, dock inte yta. Som sagt en fråga om definition, i sann korsordsanda. :)

Toppen