Johannes Nordqvist
Ny medlem
Hej!
Detta är mitt första inlägg här, så ber om ursäkt på förhand för ev. dumma frågor.
Jag har en lite särskild request där jag verkligen uppskattat er hjälp. Jag ska flytta till Sydney med min partner i ett år och planerar avfärd i mellandagarna i år. Vi har börjat titta på hur vi ska ta oss dit och tänker att det vore värt att flyga dit i business class givet den långa resan. Jag har tittat en del på biljetter (se längre ner) och har en del frågor. Men först:
Fråga 1: Är prisskillnaden för Qatar, Etihad etc värd det vs det prisvärda alternativet från Air India?
Efter lite mer läsning på forumet hittade jag också tipset att titta på tur/retur eftersom det ibland är billigare. Detta visade sig faktiskt vara fallet där jag t.ex. med Etihad hittade business flex tur/retur för 48k för oss båda. Dock kunde jag inte boka så långt fram som augusti utan bara juni eller juli beroende på flygbolag.
Fråga 2: Dessa business flex har gratis avbokning och ändring. Innebär det att jag skulle kunna boka dem nu och senare, när flyg släpps, boka om till hemfärd i augusti? Det skulle i så fall spara väldigt mycket pengar eftersom det i princip är samma pris (och ibland t.o.m. billigare)
Fråga 3: Vad gäller Qatar är flygen jag tittat på i deras 777-300 och jag förstår att det just nu rullas ut Qsuites till dessa (som ser fantastiskt ut). Just nu ser jag att motsvarande flyg DOH-SYD körs med Qsuites och att detta gäller fram till slutet på oktober. När jag dock tittar på samma flyg i december (QR906) på t.ex. ExpertFlyer ser det fortfarande ut att vara den gamla kabinen. Kan detta bara bero på att Qatar inte satt sitt vinterschema än och därmed inte uppdaterat vad som gäller? Det skulle kännas minst sagt tråkigt att betala den summan pengar och få den gamla kabinen.
Slutligen vill jag nämna att jag har ett arbete där jag flyger en del, och kommer så även göra under året i Sydney. Med andra ord kommer jag troligen ha nytta av frequent flyer. I dagsläget har jag bara EB-poäng (där jag är Guld), men inget annat. Eftersom denna flygning lär generera en del miles vore det förstås fördelaktigt om de genereras till ett frequent flyer som är av värde även i Australien.
Stort tack för hjälpen!
Detta är mitt första inlägg här, så ber om ursäkt på förhand för ev. dumma frågor.
Jag har en lite särskild request där jag verkligen uppskattat er hjälp. Jag ska flytta till Sydney med min partner i ett år och planerar avfärd i mellandagarna i år. Vi har börjat titta på hur vi ska ta oss dit och tänker att det vore värt att flyga dit i business class givet den långa resan. Jag har tittat en del på biljetter (se längre ner) och har en del frågor. Men först:
- Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Köpenhamn
- Var är din destination? Sydney
- När vill/behöver du resa ut? Mellandagarna, 26-29/12 (vill komma fram innan nyår)
- När vill/behöver du komma hem? Oklart. Vi kommer behöva flyga hem (till Stockholm) i början av augusti för en visit, men slutgiltig hemfärd är inte fastställd. Vi kommer troligtvis stanna lite extra tid och semestra i Sydostasien på den slutgiltiga hemfärden (2020), så därför svårt att fastställa slutgiltigt datum.
- Hur länge vill du vara borta? ~1 år. Se ovan.
- Hur många personer som skall resa? 2 vuxna (25 år om relevant)
- I vilken kabinklass? Business
- Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppen för förslag, men har tittat på Qatar, Emirates, Etihad framför allt
- Vad är din budget? (per person) För enkel: ~25000kr, för tur/retur: ~35000kr
- Vad är det viktigaste för dig? Upplevelse ombord (särskilt mat och dryck), poängintjäning
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, inget fastställt.
Fråga 1: Är prisskillnaden för Qatar, Etihad etc värd det vs det prisvärda alternativet från Air India?
Efter lite mer läsning på forumet hittade jag också tipset att titta på tur/retur eftersom det ibland är billigare. Detta visade sig faktiskt vara fallet där jag t.ex. med Etihad hittade business flex tur/retur för 48k för oss båda. Dock kunde jag inte boka så långt fram som augusti utan bara juni eller juli beroende på flygbolag.
Fråga 2: Dessa business flex har gratis avbokning och ändring. Innebär det att jag skulle kunna boka dem nu och senare, när flyg släpps, boka om till hemfärd i augusti? Det skulle i så fall spara väldigt mycket pengar eftersom det i princip är samma pris (och ibland t.o.m. billigare)
Fråga 3: Vad gäller Qatar är flygen jag tittat på i deras 777-300 och jag förstår att det just nu rullas ut Qsuites till dessa (som ser fantastiskt ut). Just nu ser jag att motsvarande flyg DOH-SYD körs med Qsuites och att detta gäller fram till slutet på oktober. När jag dock tittar på samma flyg i december (QR906) på t.ex. ExpertFlyer ser det fortfarande ut att vara den gamla kabinen. Kan detta bara bero på att Qatar inte satt sitt vinterschema än och därmed inte uppdaterat vad som gäller? Det skulle kännas minst sagt tråkigt att betala den summan pengar och få den gamla kabinen.
Slutligen vill jag nämna att jag har ett arbete där jag flyger en del, och kommer så även göra under året i Sydney. Med andra ord kommer jag troligen ha nytta av frequent flyer. I dagsläget har jag bara EB-poäng (där jag är Guld), men inget annat. Eftersom denna flygning lär generera en del miles vore det förstås fördelaktigt om de genereras till ett frequent flyer som är av värde även i Australien.
Stort tack för hjälpen!