Senaste nytt

Söker: Stockholm/Köpenhamn - Sydney, business class, dec 2018

Hej!

Detta är mitt första inlägg här, så ber om ursäkt på förhand för ev. dumma frågor.

Jag har en lite särskild request där jag verkligen uppskattat er hjälp. Jag ska flytta till Sydney med min partner i ett år och planerar avfärd i mellandagarna i år. Vi har börjat titta på hur vi ska ta oss dit och tänker att det vore värt att flyga dit i business class givet den långa resan. Jag har tittat en del på biljetter (se längre ner) och har en del frågor. Men först:
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Köpenhamn
  • Var är din destination? Sydney
  • När vill/behöver du resa ut? Mellandagarna, 26-29/12 (vill komma fram innan nyår)
  • När vill/behöver du komma hem? Oklart. Vi kommer behöva flyga hem (till Stockholm) i början av augusti för en visit, men slutgiltig hemfärd är inte fastställd. Vi kommer troligtvis stanna lite extra tid och semestra i Sydostasien på den slutgiltiga hemfärden (2020), så därför svårt att fastställa slutgiltigt datum.
  • Hur länge vill du vara borta? ~1 år. Se ovan.
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna (25 år om relevant)
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppen för förslag, men har tittat på Qatar, Emirates, Etihad framför allt
  • Vad är din budget? (per person) För enkel: ~25000kr, för tur/retur: ~35000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Upplevelse ombord (särskilt mat och dryck), poängintjäning
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, inget fastställt.
Så till vad jag redan tittat på. Har hittat enkelbiljetter för ca 40-50k för oss båda med Etihad, Qatar etc. Har även sett denna deal med Air India som onekligen ser prisvärd ut.

Fråga 1: Är prisskillnaden för Qatar, Etihad etc värd det vs det prisvärda alternativet från Air India?

Efter lite mer läsning på forumet hittade jag också tipset att titta på tur/retur eftersom det ibland är billigare. Detta visade sig faktiskt vara fallet där jag t.ex. med Etihad hittade business flex tur/retur för 48k för oss båda. Dock kunde jag inte boka så långt fram som augusti utan bara juni eller juli beroende på flygbolag.

Fråga 2: Dessa business flex har gratis avbokning och ändring. Innebär det att jag skulle kunna boka dem nu och senare, när flyg släpps, boka om till hemfärd i augusti? Det skulle i så fall spara väldigt mycket pengar eftersom det i princip är samma pris (och ibland t.o.m. billigare)

Fråga 3: Vad gäller Qatar är flygen jag tittat på i deras 777-300 och jag förstår att det just nu rullas ut Qsuites till dessa (som ser fantastiskt ut). Just nu ser jag att motsvarande flyg DOH-SYD körs med Qsuites och att detta gäller fram till slutet på oktober. När jag dock tittar på samma flyg i december (QR906) på t.ex. ExpertFlyer ser det fortfarande ut att vara den gamla kabinen. Kan detta bara bero på att Qatar inte satt sitt vinterschema än och därmed inte uppdaterat vad som gäller? Det skulle kännas minst sagt tråkigt att betala den summan pengar och få den gamla kabinen.

Slutligen vill jag nämna att jag har ett arbete där jag flyger en del, och kommer så även göra under året i Sydney. Med andra ord kommer jag troligen ha nytta av frequent flyer. I dagsläget har jag bara EB-poäng (där jag är Guld), men inget annat. Eftersom denna flygning lär generera en del miles vore det förstås fördelaktigt om de genereras till ett frequent flyer som är av värde även i Australien.

Stort tack för hjälpen!
 
Välkommen hit till forumet. Vad det gäller biljetter är det inget jag har några direkta råd med, men om du bokat i september lär det finnas hemresor i augusti då de släpper biljetter 330 dagar fram i tiden.

Vad har du för resmönster i Australien? Blir det inrikes eller även internationellt? Finns några på forumet som är bosatta där nere och förhoppningsvis kan de komma med lite råd. (kommer inte ihåg deras forumnamn nu direkt)

Har du bonuspoäng i dagsläget som du kan nyttja för en tur och retur eller enkelresa?
 
Air India är inte ett dåligt alternativ. Du kommer att flyga 787 hela vägen i 2-2-2 konfig som jag gillar när man flyger 2. Har du otur serverar de indiskt vin som inte var en höjdare, men det finns ju öl också. Nu vet jag inte om du kommer att ha behov av Eurobonuspoäng framöver men en enkel ARN-DEL-SYD ger 20000. Detta är inte världens bästa Business class men helt ok.
 
Välkommen hit till forumet. Vad det gäller biljetter är det inget jag har några direkta råd med, men om du bokat i september lär det finnas hemresor i augusti då de släpper biljetter 330 dagar fram i tiden.

Vad har du för resmönster i Australien? Blir det inrikes eller även internationellt? Finns några på forumet som är bosatta där nere och förhoppningsvis kan de komma med lite råd. (kommer inte ihåg deras forumnamn nu direkt)

Har du bonuspoäng i dagsläget som du kan nyttja för en tur och retur eller enkelresa?

Ok, så om jag ska boka T/R vore det alltså bättre att vänta till senare i år? Vet du något vad som gäller ang "fråga 2" ovan? Dvs om man kan boka om en "business flex" (enl uppgift gratis om- och avbokningsbar) när nya flyg släpps? Vidare, kan man boka om dessa typer av biljetter efter att flygresan påbörjats? Säg t.ex. att jag idag bokar hemfärd i juli men att jag nästa år i april inser att augusti vore bättre?

I Australien blir det troligtvis främst inrikes.

I dagsläget har jag 90 000 EB-poäng eftersom jag precis brände en del på sommarsemester. Jag har även två 2-4-1. Jag kommer dock ha tillräckligt för en enkel i business senare i höst tack vare lite jobbresande, men det ser redan idag svårt ut att hitta något med Star Alliance i business vad jag kunde se. Alltså var min plan i stället något i stil med:

  1. Boka en T/R i business nu. Hemfärd sommar nästa år, boka om till korrekt datum när det närmar sig.
  2. Boka tillbakaresan i augusti (STO-SYD) med poäng eftersom det troligtvis kommer vara lättare att hitta platser så långt fram.
  3. Boka den faktiska hemresan separat, nästa år, eftersom den kommer gå via sydostasien på något sätt.
 
Air India är inte ett dåligt alternativ. Du kommer att flyga 787 hela vägen i 2-2-2 konfig som jag gillar när man flyger 2. Har du otur serverar de indiskt vin som inte var en höjdare, men det finns ju öl också. Nu vet jag inte om du kommer att ha behov av Eurobonuspoäng framöver men en enkel ARN-DEL-SYD ger 20000. Detta är inte världens bästa Business class men helt ok.

Tack, jag tror också Air India är ett bra alternativ. Men om jag kan få en T/R för mindre än 2x Air India känns det som ett trevligare alternativ. Beror ju helt på om jag kan få till korrekt hemresedatum, dock.
 
Ok, så om jag ska boka T/R vore det alltså bättre att vänta till senare i år? Vet du något vad som gäller ang "fråga 2" ovan? Dvs om man kan boka om en "business flex" (enl uppgift gratis om- och avbokningsbar) när nya flyg släpps? Vidare, kan man boka om dessa typer av biljetter efter att flygresan påbörjats? Säg t.ex. att jag idag bokar hemfärd i juli men att jag nästa år i april inser att augusti vore bättre?

En Business Flex borde absolut att boka om som du beskriver, det är ju liksom hela tanken med flexibla biljetter.
 
En Business Flex borde absolut att boka om som du beskriver, det är ju liksom hela tanken med flexibla biljetter.
Gör inga antaganden - LÄS BILJETTREGLERNA! Produkter marknadsförs med diverse namn som inte alltid representerar vad man faktiskt får, så att bara anta att något faktiskt är flexibelt för att det heter "Flex" kan ställa till rejäla problem. Det är tex inte alls säkert att det är gratis att boka om utan det kan innebära att det går till en kostnad. Jag har ingen aning om vad som gäller för de biljetter TS hittat, men mitt råd är alltid att läsa vad som faktiskt gäller för de biljetter man tänker boka.
 
Gör inga antaganden - LÄS BILJETTREGLERNA!

100% medhåll. I det här fallet, med långa tidsperioder och dyra biljetter, finns det stora risker för att något blir fel. T.ex. kan man inte skjuta på en returresa hur länge som helst även med en flexibel biljett; jag tror att 365 dagar från utresan är vanligt, men det kan lika gärna vara 365 dagar från när biljetten köptes eller något helt annat.
 
Jag skulle kallt räkna med att göra detta med två olika R/T - en för utresa+hemresa för semester samt en för retur efter semester i Sverige och hemresa.
 
Ok, så om jag ska boka T/R vore det alltså bättre att vänta till senare i år? Vet du något vad som gäller ang "fråga 2" ovan? Dvs om man kan boka om en "business flex" (enl uppgift gratis om- och avbokningsbar) när nya flyg släpps? Vidare, kan man boka om dessa typer av biljetter efter att flygresan påbörjats? Säg t.ex. att jag idag bokar hemfärd i juli men att jag nästa år i april inser att augusti vore bättre?

I Australien blir det troligtvis främst inrikes.

I dagsläget har jag 90 000 EB-poäng eftersom jag precis brände en del på sommarsemester. Jag har även två 2-4-1. Jag kommer dock ha tillräckligt för en enkel i business senare i höst tack vare lite jobbresande, men det ser redan idag svårt ut att hitta något med Star Alliance i business vad jag kunde se. Alltså var min plan i stället något i stil med:

  1. Boka en T/R i business nu. Hemfärd sommar nästa år, boka om till korrekt datum när det närmar sig.
  2. Boka tillbakaresan i augusti (STO-SYD) med poäng eftersom det troligtvis kommer vara lättare att hitta platser så långt fram.
  3. Boka den faktiska hemresan separat, nästa år, eftersom den kommer gå via sydostasien på något sätt.
Om du ska boka nu eller senare är sårt att säga, priser kan gå upp och ner. Väntar du till senare kommer du definitivt att kunna välja hemresa i augusti. Risken är ju dock att priserna du hittar nu inte finns kvar, det kan vara rejält dyrt att åka till Sydney över jul/nyår.

Huruvida det är möjligt att boka om en resa beror på vilken biljett du köper, även om den är helt ombokningsbar kan det vara en kostnad förknippat med detta på kanske 300€ eller liknande.

Hur ni vill flyga hem finns det många aspekter på, men ni skulle tex kunna boka en one way award från Australien till Sydostasien och sedan boka hemresa på en betald biljett. Till och från finns det riktigt bra priser på att starta en resa från Hong Kong och liknande. Fördelen med poängresor är att ni kan boka dessa långt i förväg och de är helt avbokningsbara så du får tillbaka alla skatter och poäng (förutsatt att poängen inte gått ut).

@ACervin brukar ha bra koll på marknaden från Australien och hur man ska tänka med biljetter, han kanske har lite input.
I övrigt skulle jag rekommendera att du läser Dr. Miles deals forum där det finns massa info om kampanjer på flygbiljetter och flera av dessa rör resor till/från Australien. Det kan vara så att de inte är aktiva just nu men kan ge en överblick om vad som funnits tillgängligt tidigare åtminstone.
 
Toppen