Senaste nytt

Kombinera Amex Elite med Mastercard Premium?

Hej @inka - Se mina svar i rött

FRÅGA: Är det fel att skaffa American Express kreditkort nu med tanke på att vi är mitt inne i ett kalenderår och detta innebär att vi med största sannolikhet ej kommer att hinna komma upp i 150 000 SEK som krävs för att få 2-4-1-kupongen? Är det bättre att vänta till början av 2019 med att skaffa kortet? - Jag skulle skaffa nu direkt. Alla bäckar små. På så sätt har ni förhoppningsvis tillräckligt med poäng för en resa när ni har tjänat in er första kupong nästa år.

FRÅGA: Hur många poäng får man vid en spendering av 15 000kr? - Amex Elite ger 20p/100kr (=3000 poäng) medans Amex Premium ger 15p/100kr (=2250 poäng).

När jag fått mina poäng för spendering 15 000 SEK inom en tremånadersperiod så tänkte jag värva min make som då i sin tur får samma poäng vid 15 000 SEK spendering. FRÅGA: Hur många poäng får då jag som värvare? - Vänligen se här: https://idap-e3.americanexpress.com...ntent/campaigns/DEFAULT/products/CSEGOLD0SA01

FRÅGA: Får jag skaffa ett extrakort till min man även fast han själv har ett eget American Express Premium Card? - Ja.

SAS EuroBonus World Mastercard Premium (10 000 i extrapoäng) eller SAS EuroBonus World Mastercard (3 000 extrapoäng) tänkte jag använda som kompletteringskort till Amex, dvs använda detta där de inte tar Amex. Men kan inte bestämma mig för vilket kort jag ska ta i detta fall. Så argument om vilket som ni tycker skulle passa oss bäst mottages tacksamt. - Beror helt och hållet på vad ert mål är. SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger kortinnehavaren 12 000 baspoäng år (1000 poäng per månad). Med andra ord, om ni skaffar Amex Elite samt SAS EuroBonus World Mastercard Premium så har ni redan 32 000 baspoäng utan att ens ha suttit i ett flygplan. Med andra ord behövs enbart ytterligare 13 000 baspoäng för att nå Eurobonus/Star Alliance Gold.

FRÅGA: Samma fråga här som för Amex, får jag skaffa ett point earnerkort till honom även om han har ett eget SAS Eurobonus Mastercard? - Ja (90% säker iaf - någon får rätta mig ifall jag har fel).

Fly premium - FRÅGA: Är detta oavsett var poängen är intjänade ifrån dvs räknas de poäng som jag tjänat in på American Express Premium Card/American Express Elite Card eller bara de poäng jag fått genom att betala med SAS EuroBonus World Mastercard Premium? - Ja.

FRÅGA: Kan man sedan föra över hans Eurobonusonus poäng till mig istället, vet att det kostar att föra över till ngn annan, men är det kanske lönt ändå att samla alla poäng på ett och samma konto? Får man föra över både extrapoäng och statusgrundande poäng? - Du får föra över alla poäng, mot en kostnad, dock så förs det över som extrapoäng. Med andra ord så kan du inte uppnå högre status genom att föra över någon annans poäng. Du får dock möjligheten att använda poängen för exempelvis en 2-4-1-resa för er två.

FRÅGA: Angående årsavgiften som är fri första året med American Express Premium Card, gäller det i 12 månader eller bara året ut, dvs avgiften är bara för ett kalenderår så då gäller den bara fram till årsskiftet? - Gäller 12 månader.

FRÅGA: När jag använt mitt American Express Premium Card och betalat 150 000 SEK, ska jag ändå fortsätta betala med detta kort eller ska jag gå över och betala med Mastercard istället? - Beror på vilket Mastercard du väljer. Om du har vanliga, så ska du fortsätta använda American Express Premium primärt. Har du Mastercard Premium så kvittar det vilket kort du använder (ur poängintjäningsperspektiv).

FRÅGA: Har typ 13 000 Eurobonuspoäng intjänade sedan 2017 och tidigare, dessa Eurobounus points kan jag inte använda för att höja min status? Jag tänker på om man istället skulle ta American Express Elite (20 000 statusgrundande Eurobonus points) och Mastercard Premium (12 000 statusgrundande Eurobonus points) ger det mig 32 000 Eurobounus points, sedan behöver jag under samma kalenderår samla in ytterligare 13 000 Eurobonuspoäng för att nå guldstatus. För antar att de 13 000 Eurobonuspoäng jag har sedan tidigare år inte kan läggas till? - Du har rätt, de tidigare poäng du har samlat på dig går inte att använda (förutsätter att de är på ett gammalt intjäningsår. Ni får helt enkelt göra någon longhaulresa så blir du guld i så fall

FRÅGA: Hur mycket ungefär i spend i SEK behöver man komma upp i för att kunna få en 2-4-1 i business för två personer till Asien? - Som sagt, med Amex Premium så tjänar ni 15poäng per 100kr. Du då räkna själv. ett tips är att kolla i andra trådar hur man drar in poäng utöver kreditkortet. Exempelvis ger vissa försäkringar, tanking på Preem, restaurangbesök etc poäng också.

FRÅGA: När man ska köpa Eurobonusresa 2-4-1, använder man sig av både extrapoängen och de statusgrundade poängen? Och om man uppnått ngn status, får man använda sina statusgrundade poäng under det innevarande statusåret eller tappar man sin status då? - Kort sagt - läs denna eminenta tråd som @agehall drog igång http://www.businessclass.se/forum/threads/jämförelse-av-eurbonuspoäng-och-en-fårhage.32078/

Ha en trevlig fredagskväll!

Hej @inka

FRÅGA: Är det fel att skaffa American Express kreditkort nu med tanke på att vi är mitt inne i ett kalenderår och detta innebär att vi med största sannolikhet ej kommer att hinna komma upp i 150 000 SEK som krävs för att få 2-4-1-kupongen? Är det bättre att vänta till början av 2019 med att skaffa kortet? - Jag skulle skaffa nu direkt. Alla bäckar små. På så sätt har ni förhoppningsvis tillräckligt med poäng för en resa när ni har tjänat in er första kupong nästa år.
Ska man skaffa AMEX Elite bör man inte göra det omkring när man har sin brytpunkt för sin SAS Eurobonus kvalificeringsperiod. Ibland får man de 20 000 statusgrundande poängen lite tidigare och ibland lite senare. Vissa har rapporterar att de har fått 0 poäng en kvalificeringsperiod och 40 000 inom nästföljande kvalificeringsperiod och vissa har rapporterat tvärtom.

Hej @inka
SAS EuroBonus World Mastercard Premium (10 000 i extrapoäng) eller SAS EuroBonus World Mastercard (3 000 extrapoäng) tänkte jag använda som kompletteringskort till Amex, dvs använda detta där de inte tar Amex. Men kan inte bestämma mig för vilket kort jag ska ta i detta fall. Så argument om vilket som ni tycker skulle passa oss bäst mottages tacksamt. - Beror helt och hållet på vad ert mål är. SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger kortinnehavaren 12 000 baspoäng år (1000 poäng per månad). Med andra ord, om ni skaffar Amex Elite samt SAS EuroBonus World Mastercard Premium så har ni redan 32 000 baspoäng utan att ens ha suttit i ett flygplan. Med andra ord behövs enbart ytterligare 13 000 baspoäng för att nå Eurobonus/Star Alliance Gold.
Det är viktigt att poängtera att Mastercard delar ut de statusgrundande poängen månadsvis, det är inte som med AMEX Elite, att man får allt på ett bräde när man skaffar kortet. Det kommer därför dröja ett år innan man har införskaffat 12 000 statusgrundande poäng med hjälp av ett Mastercard Premium.

Ska man skaffa AMEX Elite bör man inte göra det omkring när man har sin brytpunkt för sin SAS Eurobonus kvalificeringsperiod. Ibland får man de 20 000 statusgrundande poängen lite tidigare och ibland lite senare. Vissa har rapporterar att de har fått 0 poäng en kvalificeringsperiod och 40 000 inom nästföljande kvalificeringsperiod och vissa har rapporterat tvärtom.
.
Tackar :) Vet du om det gäller samma sak för AMEX Premium?

Det är viktigt att poängtera att Mastercard delar ut de statusgrundande poängen månadsvis, det är inte som med AMEX Elite, att man får allt på ett bräde när man skaffar kortet. Det kommer därför dröja ett år innan man har införskaffat 12 000 statusgrundande poäng med hjälp av ett Mastercard Premium.

Bra förtydligat, speciellt på sista punkten. Jag skrev "1000p/månad" - men förstår nu i efterhand att det inte är så tydligt som jag tänkte att det skulle bli :)

FRÅGA: Hur många poäng får man vid en spendering av 15 000 kr

Denna blev nog inte fullständigt besvarad. Du får poäng från två håll här. För Amex Premium;
1) Som värvad får du 12000 poäng extra om du spenderar 15k inom 3 mån
2) dessa 15k SEK genererar dessutom vanliga 15 poäng/100SEK

Totalt alltså 15000 + 2250 = 17250p

För Elite blir det 18000 + 4000 = 22000p efter de första 20k SEK.

Så när i mitt intjäningsår är det bäst att skaffa AMEX Elite med tanke på de statusgrundande 20 000 poäng man får? Har nu i juli fått mitt MC Premium och tanken är att skaffa AMEX Elite i mitten på december detta år och då gå över till detta kort istället för MC Premium. Är dock lite osäker på i vilken månad det är bäst för mig att skaffa AMEX Elite. Mitt intjäningsår: 1 april - 31 mars, har i dagsläget bara medlemsstatus, ska göra 1-2 Europaresor i höst och sedan en tripp till Asien i början på nästa år.

Så när i mitt intjäningsår är det bäst att skaffa AMEX Elite med tanke på de statusgrundande 20 000 poäng man får? Har nu i juli fått mitt MC Premium och tanken är att skaffa AMEX Elite i mitten på december detta år och då gå över till detta kort istället för MC Premium. Är dock lite osäker på i vilken månad det är bäst för mig att skaffa AMEX Elite. Mitt intjäningsår: 1 april - 31 mars, har i dagsläget bara medlemsstatus, ska göra 1-2 Europaresor i höst och sedan en tripp till Asien i början på nästa år.

Varför inte skaffa det nu och kombinera Amex Elite och MC Premium? Du är ändå mitt i intjäningsperioden nu - så du riskerar såldes inte att råka ut för det som @Berglund har skrivit om ovan ifall det införskaffas nu.

Se till att använda ditt Amex Elite för bokning av dina 1-2 Europaresor samt Asienresan. På så sätt får du mer poäng (ifall du bokar på SAS hemsida - 30p/100kr) samt en bättre reseförsäkring än MC Premium.

@inka har du för avsikt att gå upp i status, då vill du öka i status så tidigt som möjligt i ditt Eurobonusår. Detta för att du då snabbare får ta del av de 25% extra baspoängen (som också blir bonuspoäng att resa för) när du flyger med SAS egna flygplan.

Edit: Asch - @Tonton var några sekunder snabbare på avtryckarfingret!

Toppen