Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

intuition

Medlem
Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).

Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.
Jag håller med. Funderar faktiskt allvarligt på att lämna A3 och flytta till EB. Jag flyger ganska lite *A och men eftersom A3 har ganska dåligt med flyg till CPH blir det sällan några A3 segement och då behöver jag 24k miles varje år. Nästa allt det blir med SAS, och med att Amex skulle Guld vara hemma på EB.

Det som gör att jag tvekar är att A3 har familjekonto och just att plus inte tjänar lika bra i EB.
(Att SAS är så förtvivlat dyra på CPH-TYO i business är också ett problem för mig, men det har ju mindre med just kortet att göra)
 

fleetheseen

Medlem
Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).

Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.

Helt klart ett lockande alternativ. En av de största vinsterna med att gå över till EBG vore ju att man äntligen skulle få en fungerande Fasttrack på Arlanda. Som A3G har det ju varit ett lotteri varenda gång, ibland har det funkat och ibland inte. Dock så verkar ju antalet Gold Tracks bli fler och fler på de större flygplatserna och där funkar ju A3G fint men det lär väl kanske ta ett tag innan något sådant kommer till ARN....
 

fleetheseen

Medlem
Är det någon som hört talas om någon som blivit A3 Gold for life? Och isåfall vilken tidsaspekt har då nämnts? Har bara läst flyktigt om detta vad gäller EBG och undrar om det finns en motsvarighet hos A3.
 

palmen

Moderator
Är det någon som hört talas om någon som blivit A3 Gold for life? Och isåfall vilken tidsaspekt har då nämnts? Har bara läst flyktigt om detta vad gäller EBG och undrar om det finns en motsvarighet hos A3.
Inget jag har hört något om, hade ju varit trevligt om det infördes (eller redan finns).
 
Ringde in och skulle uppgradera en resa som involverade ett ben med SAS, resten var med Aegean. Tydligen har det nu ändrat reglerna sedan jag använde mina kuponger senast som var för ett år sedan så att alla ben i biljetten nu måste vara med Aegean.
Det har varit många "förbättringar" med Aegean de senaste åren nu och jag överväger starkt att gå över helt till Eurobonus nu.

Jag tycker inte att det var fel att de ökade till mer rimmliga nivåer för att ha guldkortet då det i början var alldeles för lätt utan snarare bra. Speciellt när de man fick 4 kuponger som var väldigt lätta att använda per år. Men dessa har stegvis försämrats till att exludera billiga biljetter och nu bokningar som innehåller andra bolag. Allt detta gör det för mig väldigt svårt att finna något egentligt värde i dessa.

Det som främst håller kvar mig just nu är att jag har lite för mycket poäng sparat hos de samt att de har väldigt förmånliga uttagstabeller för businesclass inom asien (billigare än inom europa) vilket ger poängen ett väldigt bra värde för mig.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om jag bodde i Sverige skulle jag inte tveka att byta från Miles & Bonus till Eurobonus som huvudprogram - kreditkortsintjäningen och 2-4-1 som huvudskäl såklart, men helt generellt betydligt enklare att plocka ut awardresor (utan att begränsas av ETT enda byte) och dessutom kunna tjäna in mängder av awardpoäng på annat, som de ständiga Avis-kampanjerna.

M&B:s största fördel även om man skulle bo i Sverige vore nog minst 1200 miles per SAS Plus-leg, det är verkligen inte dåligt sett till att M&B har rätt låga gränser fortfarande.
Finns dock en "earn/burn ratio" som jag tycker är hygglig för att vara M&B, det är SPG-hotellpoäng som går att omvandla 1:1 till M&B sedan ett par år tillbaka, hyfsat ofta poängboostkampanjer där, även om det inte är Eurobonus Avis-klass på det. Hertz (1500 poäng för 4 dygn som man kan få billigt) kan vara okej också, men det finns generellt förskräckligt lite möjligheter att tjäna extra poäng om man inte har nån särskild koppling till just Grekland, där det finns mängder med samarbetspartners.
 

intuition

Medlem
Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?
 

palmen

Moderator
Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?
ARN-ATH-LHR-ATH-ARN...
Går att göra för typ 1000 kronor per väg. Alternativt två vändor till London eller annan europeisk stad. Man kan tex åka ARN-ATH-CPH om man vill.
 
Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?
De flesta resmål som det anses ologiskt att resa till via Aten är billiga under lågsäsong, förutsatt att de billigaste bokningsklasserna inte är slutsålda. Det är lätt att hitta billiga Aegean-biljetter med ITA Matrix, se ett exempel i det här inlägget (tredje bilden): Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden | Sida 105 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tänk på att inte bli lurad ifall det dyker upp codeshares i sökresultaten, du måste flyga 4 segment där antingen Aegean eller Olympic är operating carrier.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Tack, jag var dum nog att testa Aegans lågpris-kalender och den visar väldigt lite förbindelser. matrix fungerar fint för inrikes GR. (Värre med europa-destinationer pga ny regeln att inte tillåta sökningar på olika länder)

Förresten, A3 codeshare på OA är väl OK?
 
Toppen