Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Jag lästa om T-mobiles 10GB-version, men jag fick intrycket att det var ett abonnemang och inte ett klassiskt kontantkort. Prissättningen är per månad och inte som ett engångsbelopp.
Så är det vad jag vet - det som vi tänker på när vi tänker på kontantkort är rätt ovanligt i USA.

Sant, men det är ingen som tvingar dig att fortsätta med abonnemanget efter din månad. ;) Det var i alla fall det svaret jag fick när jag frågade.

Många Wifi-routers har en funktion för att ta emot och skicka SMS via ett webbinterface, tex har min gamla trotjänare från Huawei det. Det kanske din också har?
Ska kolla, jag har också en gammal Huawei-puck!

Så är det vad jag vet - det som vi tänker på när vi tänker på kontantkort är rätt ovanligt i USA.
Just T-mobile har två varianter, en "för turister" där priset anges som ett engångsbelopp. En annan variant som kallas för prepaid men där priset anges per månad. Det var därför jag funderade på skillnaden mellan dessa.

Just T-mobile har två varianter, en "för turister" där priset anges som ett engångsbelopp. En annan variant som kallas för prepaid men där priset anges per månad. Det var därför jag funderade på skillnaden mellan dessa.
Jag tror fler har "turist"-varianter numera, men de saknar oftast finessen med kontantkorten vi har i sverige - att man får ett nummer som hålls vid liv och som bara kostar när man använder det.

Någon som har tips på data sim att skaffa och få innan torsdag kväll. Har 1 dag i Bangkok, Singapore och Hong Kong där det vore trevligt med lite data.

Har tele2 och deras priser i Asien är inte ett alternativ. Första dagsstoppet kommer att bli Singapore.

Någon som har tips på data sim att skaffa och få innan torsdag kväll. Har 1 dag i Bangkok, Singapore och Hong Kong där det vore trevligt med lite data.

Har tele2 och deras priser i Asien är inte ett alternativ. Första dagsstoppet kommer att bli Singapore.
Om du besöker Bangkok först, kan du köpa AIS (en mobiloperatör i Thailand) SIM2Fly.
The ready-to-use SIM2Fly SIM Roaming

Det kostar 399 THB (ca 110 SEK) och 4 GB data inom de flesta länder Asien under 8 dagar.
(Det täcker Thailand, Hong Kong och Singapore också)
Du kan köpa det på AIS butik vid ankomst på Bangkok Suvarnabhumi, alternativt på Family Mart på mellanplanen.

Om du besöker Bangkok först, kan du köpa AIS (en mobiloperatör i Thailand) SIM2Fly.
The ready-to-use SIM2Fly SIM Roaming

Det kostar 399 THB (ca 110 SEK) och 4 GB data inom de flesta länder Asien under 8 dagar.
Du kan köpa det på AIS butik vid ankomst på Bangkok Suvarnabhumi, alternativt på Family Mart på mellanplanen.
Köper man detta varje gång man behöver 8 dagar? Dvs ett nytt kort varje gång man ska nyttja detta?
Det är ju helt klart ett bra pris och något jag skulle kunna använda på Asien resor framöver om man kan fylla på det utan att behöva köpa nytt kort varje gång data tar slut.

Jag kommer att ha ca 1h från ankomst till min shuttle ska hämta mig, kommer man hinna köpa detta på flygplatsen i Bangkok? Kan ju ta lite tid att komma igenom immigration ibland (ankomst vid 19). Åker sen vidare direkt på morgonen efter så just i Thailand klarar jag mig utan data.

Köper man detta varje gång man behöver 8 dagar? Dvs ett nytt kort varje gång man ska nyttja detta?
Det är ju helt klart ett bra pris och något jag skulle kunna använda på Asien resor framöver om man kan fylla på det utan att behöva köpa nytt kort varje gång data tar slut.

Jag kommer att ha ca 1h från ankomst till min shuttle ska hämta mig, kommer man hinna köpa detta på flygplatsen i Bangkok? Kan ju ta lite tid att komma igenom immigration ibland (ankomst vid 19). Åker sen vidare direkt på morgonen efter så just i Thailand klarar jag mig utan data.
Hinner eller inte kan jag inte svara på för att det hänger på hur kön till immigrationen ser ut.
Men om man har tillgång till Premium lane och inte behöver att vänta på väskan, en timme räcker gott och väl för att köpa SIM kortet.

Ett annat alternativ är, om du inte surfar jättemycket, kan jag också rekommendera MTX Connects SIM kort.
MTX Connect | mobile broadband for travelers worldwide

Pay as you go plan kostar 0,015 EUR (ca 16 öre) / MB på alla länder de har täckning.
Behöver du större datamängd kan du också köpa andra prisplan.

Jag har detta som ett backup SIM kort.

Hinner eller inte kan jag inte svara på för att det hänger på hur kön till immigrationen ser ut.
Men om man har tillgång till Premium lane och inte behöver att vänta på väskan, en timme räcker gott och väl för att köpa SIM kortet.

Ett annat alternativ är, om du inte surfar jättemycket, kan jag också rekommendera MTX Connects SIM kort.
MTX Connect | mobile broadband for travelers worldwide

Pay as you go plan kostar 0,015 EUR (ca 16 öre) / MB på alla länder de har täckning.
Behöver du större datamängd kan du också köpa andra prisplan.

Jag har detta som ett backup SIM kort.
Helt OK pris ändå med 160 kronor för 1GB surf. På mitt tele2 abonnemang kostar det ju 250 kronor för 1GB i USA.

@palmen fast med Tele2 Unlimited är det gratis surf i USA hela sommaren - väl?! Sitter kampanjskyltar över halva tunnelbanan och tvärbanan. Har inte Tele2 själv men har du inte bundet abonnemang kan du ju uppgradera till det under sommaren om du nu vet att du skall iväg till just USA. Därefter kan du byta ner dig igen till hösten.

Se erbjudandet här: Nyheter och kampanjer | Tele2

Till er som har Telenor. Jag har tidigare gånger jag åkt till USA ringt till telenor för att extrakolla så Respasset ger fria samtal/sms och surf. Dom har sagt att jag ska skicka ett SMS och så har jag gjort och det har funkat bra. Nu var det mer än ett år sen sist jag använde ett respass då jag var där en längre tid under förra året och då kört med ett T-Mobile abbonemang
Var där i Juni och då glömde jag i att ringa och kom att tänka på det när jag landat, omständigheterna kring resan gjorde att jag inte hade fullt fokus. Så jag googlade bara Telenor Respass USA och fick fram att jag skulle smsa 2USA och då få 2GB surf och sen stod det "Standardpris" på samtal/sms, Standardpris tolkade jag som mina svenska abbonemangs priser då det stod likadant dom andra gångerna jag googlat efter respass. Jag tänkte inte på att det stod Surfpass vilket innebar 2GB surf men 15kr/minut för samtal (Standardpriser betydde Standardpriser för USA).

Fick hem fakturan nu och hade ringt för ca 2000 kr....
Ringde Telenor och dom förklarade att Respass går att få om man ringer dom, något personen jag pratade med fick reda på av att fråga någon annan där, annars är det Surfpass som gäller.

Toppen