För den som är sugen att kika närmare på och kanske rent av prova själv - kan man köpa en egen Bagtag här:
BAGTAG – BAGTAG | the ultimate device for travel with your baggage
och dessa är fullt integrerade hos Lufthansa och deras partners, Austrian och Swiss. Checkar man in på Lufthansaflight (eller med de två partners) och incheck sker via Lufthansas egen app så kan man idag, utan att behöva vara med i betatestet, via bluetooth överföra bagtag informationen till enheten som man sätter på sin väska. Det här fungerar och är fullt integrerat hos Lufthansa idag.
Mitt första intryck är att enheten ser väldigt robust ut!
Vi har inte fått några särskilda instruktioner om hur de skall testas eller behandlas men de är ju SAS egendom så jag förutsätter att vi kanske i vart fall inte får slänga eller ge bort dem. Enligt video på bagtag.coms hemsida så skall den tåla att andra väskor slängs på och träffar enheten direkt. Den ger ett väldigt stabilt och tåligt intryck, verkligen inte någon känslig pryl alls. Det som däremot väcker fundering är det bagageband med vilket man förväntas spänna fast enheten på den incheckade väskan. Enhetens batteri sägs räcka för 2500 flygningar, 50 flygningar om året i 50 år, det är mer bagage än vad
@agehall någonsin kommer att checka in

Däremot känns inte det här spännbandet/bagagebandet som om att det skulle vara gjort av samma robusta kvalité. Här blir jag lite tveksam, hur många smällar tål plastspännet i bagagebandet innan det ger upp? Vad händer när spännet ger upp, jo då riskerar enheten att helt enkelt falla av väskan! Vart tar väskan vägen då?
Nu går ju enheten också att skruva fast på väskan eller klistra på med någon sorts vidhäftande klister, men då kostar varje enhet €89 - skall jag ha en sådan fastsatt på varje väska som jag eventuellt kommer använda som incheckat bagage - då kommer det här att bli dyrt för mig!