Senaste nytt

Varför får man inte gå av på Arlanda T5 när inrikesflyg landar där?

FF#1

Medlem
Har fler och fler gånger upplevt att inrikesflyg landar och taxar in på T5.
Dock kommer man inte av utan utrikes boarding pass.

Att man sen kommer till baka dit utan problem till fots eller med bussen verkar inte spela någon roll.
Någon som vet vad sjutton det är frågan om och varför man inte helt enkelt får hoppa av där, speciellt om man bara ska till Stockholm och har handbagage?

Har fler och fler gånger upplevt att inrikesflyg landar och taxar in på T5.
Dock kommer man inte av utan utrikes boarding pass.

Att man sen kommer till baka dit utan problem till fots eller med bussen verkar inte spela någon roll.
Någon som vet vad sjutton det är frågan om och varför man inte helt enkelt får hoppa av där, speciellt om man bara ska till Stockholm och har handbagage?

Det har med tullen att göra. Korkat som sjutton, men det är tullen.

I Göteborg har man ju löst det men jag vet inte hur.

Exakt men....men jag får ju åka buss till T4, ta bussen tillbaka air side, gå genom tullen och sen ut på stan?

Minst tre gånger har jag gått av fram när Skellefteåflyget har parkerat på T5. Ingen kontroll av boardingpass. Man har till och med sagt att man kan gå av fram om man varken har connection eller incheckat bagage. Sen tycker jag att det är ett ofog att parkers inrikesflyg på utrikesterminal.

Jag klev av på T5 senast förra veckan när jag landade från Ronneby. De uppmanade till och med att göra det i utropet på flyget.

kan tilläga att även jag har fått gå av fram på T5 någon enstaka gång, var så självklart så jag förträngde det. Men vad är skillnaden?

kan tilläga att även jag har fått gå av fram på T5 någon enstaka gång, var så självklart så jag förträngde det. Men vad är skillnaden?
Personalens sunda förnuft (en del har det, en del.... ja....), och SAS sedvanligt solklara interninformation (OBS! Ironi)

Satt relativt nyligt på ett inrikesflyg som landade på T5 där vi fick olika besked allt eftersom vi kom närmare, till slut fick alla gå av på T5 (och jag fick en säkerhetskontroll till för inrikes anslutning). Det lät iaf på CC att det var olika besked från marken, men om det var att SAS misslyckades beställa en buss eller att de fick tillstånd att släppa igenom extra intrikespassagerare genom tullen har jag ingen aning om.

Någon i en gammal tråd här i det här ärendet har påstått att det finns en begränsning från tullen hur mycket inrikespassagerare är OK att lämna av på T5 per dag/vecka/månad (kommer ej ihåg vilket), och därför blir det olika på olika flyg.

Frågade Swedavia och fick ett något märkligt svar..

Tack för ditt mejl.

Allt handlar om tull & säkerhetsreglementet som vi har på flygplatsen.

Dvs. att samtliga flyg som anländer vår flygplats från en inrikesdestination måste passera ankomstflödet på inrikesterminalen som i detta fall är terminal 4.

Sedan är det av säkerhetsskäl att passagerare som ej har huvudsaklig access till terminal 5 (transitområde) ska vistas där oavsett om det är enbart är ankomande passagerare.

Man utgår även att större mängden av ankommande resenärer har incheckat bagage och därför körs samtliga resenärer ut till den terminal bagaget utlämnas.

Hade dessa regler ej funnits hade det givetvis sett annorlunda ut i detta läge.

Trevlig kväll!

Frågade Swedavia och fick ett något märkligt svar..

Tack för ditt mejl.

Allt handlar om tull & säkerhetsreglementet som vi har på flygplatsen.

Dvs. att samtliga flyg som anländer vår flygplats från en inrikesdestination måste passera ankomstflödet på inrikesterminalen som i detta fall är terminal 4.

Sedan är det av säkerhetsskäl att passagerare som ej har huvudsaklig access till terminal 5 (transitområde) ska vistas där oavsett om det är enbart är ankomande passagerare.

Man utgår även att större mängden av ankommande resenärer har incheckat bagage och därför körs samtliga resenärer ut till den terminal bagaget utlämnas.

Hade dessa regler ej funnits hade det givetvis sett annorlunda ut i detta läge.

Trevlig kväll!

Uppföljningsfrågan blir då naturligt hur dom menar att transferbussen T4 - T5 uppfyller dessa krav.

Den som svarat har ingen aning om vad hen pratar om och har inte heller bemödat sig att ta reda på hur det ligger till!

Toppen