Senaste nytt

Inofficiell BC resa till Nordkorea 14-19 februari

Jag tror de blir mer och mer liberala. De behöver pengarna från turismen. Tror också de blir kunnigare. Att de lär sig att en blogg inte är samma sak som en journalist och säkert andra sociala medier. Hoppas du inte får problem @simon_says91 Det är verkligen värt en resa.

Hemma i sjuksäng och hittade lite bra klipp om att resa i Nordkorea. Två ganska olika perspektiv...

Jag tror de flesta har olika upplevelser av sitt besök i NK. Jag åkte som sagt med YPT och dom var liberala med att ta bilder. Man fick inte ta på militärer. Tror det var ngt mer men kommer inte ihåg. Kruxet är att det är militärer överallt. Men jag tog massor av bilder. Det irriterade de lokala guiderna men jag hade stöd av YPTs guide så fortsatte.

Vi var också i en nöjespark men där kom det fram några till oss och pratade. Jag uppfattade det som att de läste engelska i skolan och ville öva. Dom var så bedårande. Sen sa de inte så mycket mer än artighetsfraser. Upplevde inte att människorna var helt avvisande mot oss. Men då var vi mest i Pyongyang och man bosätter sig inte var man vill. Dom vet också vad dom får och inte får göra. Helt klart upplever man att det är restriktioner,

Det jag har gemensamt med den mannen på den andra filmen är att när jag lämnade så var jag redan formad. Jag funderade hela tiden på vad jag kunde och fick göra och vad jag kunde ta bilder på. Jag åkte tåg tillbaka och då var YPTs guide med. Han skrattade varje gång vi frågade om vi kunde ta bild när det var kinesisk militär eller annat som var tveksamt i NK. Det tog alltså 5 dagar att ändra mitt tankesätt. Det var nog det som var mest skrämmande även om jag hade kvar mitt kritiska tänkande. Funderade på hur länge det skulle finnas kvar. Vet att jag reagerade på att jag tyckte det var naturligt att fråga en av guiderna om jag fick gå ut på gatan och ta bilder och utan att tycka det var konstigt accepterade ett nej.

Väcker liv i den här tråden då den stora nyheten: Arirang “Mass Games”, är tillbaka i September då landet fyller 70 år.

Mass games och förhoppningsvis militärparader!

Troligen är det en engångshändelse, så passa på att åka, vilket jag själv kommer att göra.
Hade varit spännande att se, nu är jag redan fullt uppbokad gällande resor juli-oktober så kan tyvärr inte boka något.

Väcker liv i den här tråden då den stora nyheten: Arirang “Mass Games”, är tillbaka i September då landet fyller 70 år.

Mass games och förhoppningsvis militärparader!

Troligen är det en engångshändelse, så passa på att åka, vilket jag själv kommer att göra.
Har också sett notiser om detta men hinner inte åka. Redan för mycket inbokat. Tror det är en surrealistisk upplevelse

Jag har också tittat på detta. Har varit i Noko men aldrig under mass games. UD avråder dock sedan september 17 från alla icke-nödvändiga resor. Vanligen brukar de motivera sin avrådan, men det bryr man sig inte om här. Även norska UD avråder.

Nordkorea - avrådan - Regeringen.se

Och om UD avråder från resa till ett land/område, då gör de allra flesta hemförsäkringar och även vanliga reseförsäkringar undantag så att man inte täcks av dem om något händer. Om man måste eller verkligen vill åka till ett ställe som UD avråder från, bör man vara mycket aktsam och tillse att man verkligen har en reseförsäkring som de facto gäller särskilt för högriskområden. Jag vill minnas att Europeiska har ett par stycken sådana särskilda reseförsäkringar, se erv.se

Toppen