Senaste nytt

"I hate business travelers" - OBS Citat fr. flyertalk.com (trajanc)

Senator

Moderator
Hur går detta ihop med GDPR?

Jag antar att i de allmänna villkor du godkänner som en del av ditt medlemskap att du accepterar insamling av information. GDPR dödar inte informationsflöde men kräver ditt aktivt godkännande. Det spararas redan en del information som preferenser. Dock är detta en intressant vinkling: måste ett flygbolag ha ett aktivt godkännande för att klassificera en resenär som a*@hole i sitt CRM system? ;)

Jag håller förövrigt med @Matts Lindmark i inlägget om "Entitlement" som ett stort problem.
 

Hachans

Medlem
Jag antar att i de allmänna villkor du godkänner som en del av ditt medlemskap att du accepterar insamling av information. GDPR dödar inte informationsflöde men kräver ditt aktivt godkännande. Det spararas redan en del information som preferenser. Dock är detta en intressant vinkling: måste ett flygbolag ha ett aktivt godkännande för att klassificera en resenär som a*@hole i sitt CRM system? ;)

Jag håller förövrigt med @Matts Lindmark i inlägget om "Entitlement" som ett stort problem.

Det får inte att gömma grejer i de allmänna villkoren längre.

Och man har alltid rätt att begära radering eller korrigering av uppgifter. Blir spännande!

Vilka flygbolag skulle göra detta?
 

Senator

Moderator
Det får inte att gömma grejer i de allmänna villkoren längre.

Och man har alltid rätt att begära radering eller korrigering av uppgifter. Blir spännande!

Vilka flygbolag skulle göra detta?

British Airways sparar en del information om mig, det har jag fått se på deras iPads. Handlar mycket om mina preferenser. Bland annat använder incheckning-personalen koder efter check in som SFU - Suitable for Upgrade. Jag antar det finns motsatsen.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
British Airways sparar en del information om mig, det har jag fått de på deras iPads. Handlar mycket om mina preferenser. Bland annat använder incheckning-personalen koder efter check in som SFU - Suitable for Upgrade. Jag antar det finns motsatsen.

Intressant! Ska GDPR-förfråga de flygbolag jag använder också så småningom.
 

Fredrik

Medlem
Är övertygad om att det finns en, på ytan, neutral beskrivning av kunder som de facto är en dödskallemärkning. För många, många år sen jobbade jag extra på en kundtjänst och redan då förstod alla vad viss typ av info betydde även om den tagen ur sitt sammanhang inte var så farlig.
 
Jag antar att i de allmänna villkor du godkänner som en del av ditt medlemskap att du accepterar insamling av information. GDPR dödar inte informationsflöde men kräver ditt aktivt godkännande. Det spararas redan en del information som preferenser. Dock är detta en intressant vinkling: måste ett flygbolag ha ett aktivt godkännande för att klassificera en resenär som a*@hole i sitt CRM system? ;)

Jag håller förövrigt med @Matts Lindmark i inlägget om "Entitlement" som ett stort problem.
Självklart dödar det inte informationsflödet, men GDPR kommer förhoppningsvis öka transparensen gällande vilka uppgifter som samlas in. Att spara preferenser är en sak, att spara att Senator alltid klagar på något efter incheckning på hotell och således borde få rum i källaren en annan.

Ser fram emot att höra de rättshaverister som säkert redan nu begärt utdrag från företag. Blir intressant att följa.
 

Senator

Moderator
Självklart dödar det inte informationsflödet, men GDPR kommer förhoppningsvis öka transparensen gällande vilka uppgifter som samlas in. Att spara preferenser är en sak, att spara att Senator alltid klagar på något efter incheckning på hotell och således borde få rum i källaren en annan.

Ser fram emot att höra de rättshaverister som säkert redan nu begärt utdrag från företag. Blir intressant att följa.

Precis, jag tror vi kommer se massor av "Ambulance chasers" som i USA. Lite OT, men gör som killen skrev på Linked-In fast mot bolag inom resebranschen:

Today I'm going to:
1. Send a "request to be deleted" to the Swedish Tax Authority (have to give it a try at least to see the response)
2. Send a "request for data extraction" to Stockholms Läns Landsting (the HealthCare Authority I belong to) to see if they send me a pallet of documents or if they can send it digitally.
3. Call the Swedish police about the reminder SMS they sent this morning regarding my appointment to renew my passport. They probably don't need my consent but let's just stirr things up a bit for fun.
4. Extract all my data from Facebook and Google. I guess this will be done with the click of a button. They seem quite prepared
.
:p
 

Delayed

Medlem
Bland annat använder incheckning-personalen koder efter check in som SFU - Suitable for Upgrade.
Någon som vet kriterierna för att taggas så? Får jag gissa så: Ensam eller ett par. Fullvuxen men inte gammal. Barnlös. Hyfsat klädd. Trevlig vid incheckningen utan att verka lismande. Nykter.

Men det är som sagt mina gissningar. Vore kul om någon insatt kommenterar.
 
Jag vågar påstå att alla bolag man är kund hos, framförallt sådana där det handlar om en "nära relation" snarare än en flyktig (beställa en vara en gång och aldrig mer) har annotering på kontona, bl.a. för att kunna följa upp serviceärenden (det är ju bra om nästa medarbetare kan se detta vid uppföljningar eller om man skickas vidare i organisationen).

Det gör också att problematiskt beteende noteras och det är också därför ett flygbolag kan banna en resenär om denne skapar för mycket problem (blir en high maintenance customer och en belastning). I vissa fall sker detta genom koder, exempelvis att en problemkund blir en s.k "V-0" och kommer det upp på skärmen kickar särskilda rutiner in, exempelvis att man INTE skall försöka rädda kvar kunden utan snarare spela med men inte erbjuda kompensation eller eskalera ärendet. Typexempel är att inte ge rabatt eller liknande och INTE erbjuda något "motstånd" mot "Då går jag till er konkurrent". Detta kan ske genom att t.ex släppa kunden på direkten (boka av, återbetala, tillåta uppsägning av avtalet i förtid etc).

Så spelar man Allan Ballan mot ett bolag leder det till att ens framtida förhållande med detsamma inte blir så fruktbart och blir det tillräckligt mycket problem (om det kommer in på försenade flighter och extra landningar etc skapat av kunden) lär det upphöra.

Detta gäller inte bara mot flygbolag utan alla bolag man har någon form av relation med. Har man Entitlement Syndrome leder det inte till något gott på lång sikt, framförallt kommer man inte att bli entitled till särskilda förmåner (t.ex uppgraderingar eller andra gester av good will från bolagets sida).

Alltså är det en bra lösning att vårda kontakterna och bete sig korrekt utan att skapa problem och disruptions (t.ex försena flighten genom sitt agerande och göra det upprepade gånger). Eller skälla ut personalen efter noter eftersom man absolut skall ha plats X och under inga förhållanden kan gå med på plats Y bara för att man kom till gaten när de personliga utropen börjat.
 
Toppen