Canadien
Medlem
Något jag inte fattar, kan jag summera ett års rullande poäng för att åka flygplan med flera års inköp?
Ja, alla poäng som landar på ditt Eurobonuskonto räknas in i FlyPremium-saldot. Hyrbilar, kontokort, bensin, flygresor,...
Något jag inte fattar, kan jag summera ett års rullande poäng för att åka flygplan med flera års inköp?
Med din konsumtion och EB-nivå blir det svårt att nå högsta fly premium, men den är nog inte tänkt att man ska klara som guldmedlem, är du diamant och flyger väldigt mycket är den nog rimligare att nå. Man kan ju dra in 10 000-30 000 extrapoäng per år rimligen på Mastercardet.Är det rimligt att hoppas på att lyckas boka en tripp för frun och mig i business tio Asien eller USA? Jag har guldstatus och har när jag kollade kört in 80.000 poäng över det senaste året. Den takten lär väl vara ungefär oförändrad, men betyder i så fall att jag måste dra ihop 120.000 poäng på kortet. Det betyder att jag måste omsätta typ en halv mille på kortet? Det är ju mer än vad jag får ut netto på ett år...
@bachelor har du provat att hyra lite bilar hos Avis när de har kampanj?
20 hyror á ca 700kr stycket ger dig 10 000 extrapoäng per hyra, med andra ord 200 000 extrapoäng, för 14 000kr - dessutom får du köra fina bilar under tiden! 200 000 extrapoäng innebär ju dessutom minst tre hela tur och returresor med SAS till Asien eller USA i businesskabinen. Räknar du in kostnaden för kortet, säg 1000kr per år så blir det lite grovt 5000kr per bokad och bekräftad biljett i business. Det är ändå inte så pjåkigt!
Man får ju extrapoäng för hyrbilar som påpekats ovan, plus att du får peng-poäng om du använder SAS MC för att betala hyran. Samma med flyg, du får baspoäng för flygen, t ex 6-10.000p för EU-Asien t o r i Ekonomi, plus något antal tusen peng-poäng om du betalar resan med SAS MC. Jag flyger inte så mycket, kanske 150-180.000 baspoäng per år till Eurobonus, men min MC premium-nivå är mycket högre än så p g a spend på Amex-kortet och AVIS-bilhyror.En sak jag glömde är ju alla hotell och hyrbilar jag tar på eget kort och kvittoredovisar. Det hjälper ju upp en del. Men högsta nivån är ni som sagt utom räckhåll för min del.
Jag flyger inte så mycket, kanske 150-180.000 baspoäng per år till Eurobonus
Det ”behöver” i varje fall inte vara särskilt många flyg. Bokar du Los Angeles, San Francisco eller Miami i full SAS business (C och D biljett har jag för mig) så får du 30 000 baspoäng för en tur och retur. Sex sådana resor och du har 180 000 baspoäng. Utgår man från Arlanda och kör på Los Angeles, direktflyget, så handlar det ”bara” om totalt 12 flygningar, visserligen är alla long haul och transatlant men det är inte jättemånga flygningar du behöver - så länge du bokar en tillräckligt dyr biljett...Endast på BC kan 180 000 baspoäng/år, dubbel Diamant-nivå, räknas som att "inte flyga så mycket".