Senaste nytt

AMEX SAS Premium ingår ej längre för Platinumkunder

Undrar hur dom ska kunna motivera sina höga årsavgifter på platinum och Centurion, när förmånerna faller bort en efter en, utan att några nya tillkommer (bortsett från Pontus då).

Eller som Amex själva väljer att kalla det - ”förbättringar”

Några ”förbättringar” som jag upplevt under mina dryga 3 år som kund.

Borttagen hotellrabatt 1000kr
Borttagen status på le accor
Borttagen välkomstbox till platinum
Borttagen concierge platinum
Borttaget fritt medlemsskap i myUS
Borttagen personlig ”manager” centurion
Och nu borttaget SAS premium/elite

Undrar vad som kommer härnäst

Är du säker på att hotellrabatten på 1000 SEK är borta? Bokade precis genom Amex resesida som Platinum och kunde applicera rabatten.

Tror borttagandet av premium snarare blir en stor förlust för dem!

Jag och många med mig har gått över til MasterCard premium som är ett mycket bättre alternativ. Tidigare var 90% av min personliga spend på Elite/Plat. Ca 400-450k/år.

Numera är spenden på Plat som jag har kvar endast 5-10k/månad då jag i vissa sammanhang gillar att betala med detta kort. Resten på MasterCard som dessutom fungerar överallt. T o m på spelsajter :)

Med gratis premium hade åtminstone ytterligere 150k, högst troligt mer, spenderats via Amex. Deras förlust dock då jag är mycket nöjd med nuvarande lösning.

En sak jag har legat på Amex med tidigare då jag brydde mig är borttagandet av valutakurs påslaget. Småsint avgift med tanke på årsavgiften och att de marknadsför kortet till oss som reser mycket!

Räkmackorna är goda dock ;-)

Last edited:
Tror borttagandet av premium snarare blir en stor förlust för dem!

Jag och många med mig har gått över til MasterCard premium som är ett mycket bättre alternativ. Tidigare var 90% av min personliga spend på Elite/Plat. Ca 400-450k/år.

Numera är spenden på Plat som jag har kvar endast 5-10k/månad då jag i vissa sammanhang gillar att betala med detta kort. Resten på MasterCard som dessutom fungerar överallt. T o m på spelsajter :)

Med gratis premium hade åtminstone ytterligere 150k, högst troligt mer, spenderats via Amex. Deras förlust dock då jag är mycket nöjd med nuvarande lösning.
Jag skulle aldrig komma på tanken att göra mig av med mitt SAS Amex Premium, amex vouchern jag får är värd väldigt mycket mer för mig än rabatten via mastercard. Tror att det är en väldigt hög andel här på forumet som har kvar sitt SAS Amex Premium även fast man har Platinum (även om det nu skulle kosta).

Min taktik är Elite varannat år istället. Maximerad poängintjäning och så tar man vissa större utgifter då. Samma antal checkar. 2000:- mer men mer poäng på spenden (15000p på 300k) och chans till Diamond med mitt resemönster. Har mitt Elite vilande utan avgift tills januari nästa år. :)

Min taktik är Elite varannat år istället. Maximerad poängintjäning och så tar man vissa större utgifter då. Samma antal checkar. 2000:- mer men mer poäng på spenden (15000p på 300k) och chans till Diamond med mitt resemönster. Har mitt Elite vilande utan avgift tills januari nästa år. :)
Så kan man självklart också göra, jag har dock inte spend för att ha nytta av Elite. Baspoängen flyger jag ihop och får genom mastercard så Elite är helt bortkastat för min del. Hade jag haft spend för 2 vouchers hade jag helt klart övervägt det.

Toppen