Senaste nytt

'SK' operating carrier med annat flygbolag namn

pqvst

Medlem
Jag har upptäckt att det går att hitta flygningar (som ser ut some code-share) där det står att operating carrier är "SK" men det kommer upp ett annat namn.

T.ex:
Kod:
{ departureAirport: { code: 'OSL', name: 'Oslo All airports' },
  arrivalAirport: { code: 'ZRH', name: 'Zurich' },
  airCraft: { code: 'E90', name: 'Embraer 190' },
  flightNumber: '3517',
  duration: '02:25:00',
  marketingCarrier: { code: 'SK', name: 'Scandinavian Airlines' },
  operatingCarrier: { code: 'SK', name: 'HELVETIC AIRWAYS FOR SWISS INTERNATIONAL' } }

{ departureAirport: { code: 'OSL', name: 'Oslo All airports' },
  arrivalAirport: { code: 'ZRH', name: 'Zurich' },
  airCraft: { code: 'CS1', name: 'Bombardier CS100' },
  flightNumber: '3519',
  duration: '02:15:00',
  marketingCarrier: { code: 'SK', name: 'Scandinavian Airlines' },
  operatingCarrier: { code: 'SK', name: 'SWISS GLOBAL AIR LINES FOR SWISS INTERNA' } }

Vad betyder detta egentligen? Utförs flygningen av andra bolag, men det är något speciellt samarbete med SAS som gör att det är SAS poängintjäning som gäller?

Vanligtvis får man ju inte upp poäng på SAS hemsidan för code-share, men i dessa fall så är det poäng enligt SAS egna tabeller som visas.

Screenshot 2018-03-16 13.44.57.png
Screenshot 2018-03-16 13.45.26.png

Gissningsvis är det SK IT som är i farten, så jag skulle utgå ifrån att det som står där med poängintjäningen inte gäller. Men att det däremot med hjälp av skärmdumpen går att begära poängen från SAS.

Det där får man poäng som för en LX-flight. En helt vanlig codeshare. Flygningen utförs som wetlease för Swiss. Det är jämförbart med ex, Cityjet för SAS.

Fast så som det står ovanför så skulle man ju tolka det som Swiss och Helvetica kör wetlease för SAS vilket jag antar inte är fallet så någon har väl "skrivit" fel högst troligt när de lagt in flighterna.

Det är just att det står operating carrier "SK" som jag tycker är skumt. Jag har testat söka Cityjet flygningar också, och där står det "WX"...

Är du förvånad att SK IT gjort fel i ett odokumenterat API? :)

Om det är ett fel så är jag inte alls förvånad :). Men det är just det som jag undrade över (alltså om det är ett fel eller om det är något som faktiskt händer). Jag tolkar det som ett fel tillsvidare!

Precis som @NotRyan skriver är det wetlease hos den operatör som SAS har codeshare med.

I ExpertFlyer kan man identifiera dessa flyg med att det står exempelvis SK3517 (**) och om man klickar på stjärnorna står det exempelvis
HELVETIC AIRWAYS FOR SWISS INTERNATIONAL medan om det rör sig om en vanlig codeshare utförd av Swiss så står det kanske SK3571 (LX).

Min gissning är att SAS hemsida misstolkar koden och antar därmed att SAS är operating carrier och visar således (felaktigt) intjäning enligt SAS egen tabell.

Jag lånar denna tråd.

Har hittat en flight ARN-ZRH-BCN i Business men är Z biljett (business saver). Första benet är code share av SAS. Kommer jag då tjäna enligt SAS eller de 600 (EB 100%) vilket jag är lite osäker hur mycket det blir.

Jag lånar denna tråd.

Har hittat en flight ARN-ZRH-BCN i Business men är Z biljett (business saver). Första benet är code share av SAS. Kommer jag då tjäna enligt SAS eller de 600 (EB 100%) vilket jag är lite osäker hur mycket det blir.
Om SK flyger så får du EB-poäng som om du skulle ha bokat samma SK-flight på SAS hemsida, men tänk på att du inte vet för vilken bokningsklass du kommer att få poäng! Troligen seatas du i plus och får poäng enligt A-klass, men man vet aldrig :D

Toppen