Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

Problemet känns som även om det finns gardin bryr man sig inte om dra för den?! Frågan är vad som gäller om bara extra och ekonomi finns? Påmina resor i somras drog man aldrig för gardinen trots att den fanns i varje fall på md80 ?!

Ska bli intressant se hur det blir för dig Tommy...du måste rapportera redan när du kommit till BCN ;)

Så här ser det ut när jag söker min bokning på sas.se. Jag har C biljett på ARN-BCN och Y biljett på BCN-ARN. Jag återkommer efter flygningen.

2012-08-15 22-09-40.png2012-08-15 22-10-26.png

Jag vet inte om jag har grund för detta, men jag uppleveratt gardinen saknas på de nyanlända
(dock ca 10år gamla) 737-700.
När jag åkte LHR-ARN i C sa pursern att kön till främretoalett börjar vid rad 6 och det var just där Eco startar, vi var väl ca 8 pax i C och Y.
Vet inte hur många toaletter som finns i akten på de ”nya” 737-700.
Åkte i somras med LH 809 en Airbus 321 i M och det var 1 pax i C men ingen från M fick använda den främre toaletten.
Det fanns 2 toaletter till ca 190 pax, jag kan ha fel men har inte LH tagit bort en toalett, som fanns
vid
rad 9?

Last edited:
Oavsett vad man betalar för en flygbiljett ska man alltid ha rätt till det man faktiskt betalar för. Det finns de som betalar för en C klass biljett Intra-Europa, kanske inte för att få fri catering med champagne- ursäkta mousserande ska det vara. Men för flexibiliteten.

Och lika många olika individer som det finns, lika många behov finns det hos oss resenärer. För mig är det t ex. helt otänkbart att flyga med Ryanair eller nu även Norwegian, men lika självklart är det för andra.

Om man nu betalar 7500-8500 kronor för en resa mellan t ex. ARN-LHR. Då tycker jag självklart att man ska kunna förvänta sig denna divider. Inte för att visa att man betalat X tusen kronor mer än vad passageraren på 28C har gjort för sin. Denna divider tjänar framför allt funktionen att passagerare i t ex. Economy inte ska använda den främre toaletten som ska vara avsedd för de i Business. Finns inget mer störande än allt spring i mittgången medans man själv vill ha lite lugn och ro. Kanske arbeta lite, förbereda sig inför något styrelsemöte eller varför inte äta sin inkluderande middag.
Betalar jag t ex. 498 kronor för en resa till t ex. LHR. Då har jag själv den inställningen att jag får sitta lite trängre, betala för min mat, och vid behov- kanske köa lite längre i toalettkön. Skulle aldrig falla mig in att använda den främre toaletten som i mitt tycke är reserverat för den passagerare som lagt ner mer pengar på flygbiljetten än vad jag har gjort.

Jag vet inte om jag har grund för detta, men jag uppleveratt gardinen saknas på de ny anlända
(dock ca 10år gamla) 737-700.
När jag åkte LHR-ARN i C sa pursern att kön till främretoalett börjar vid rad 6 och det var just där Eco startar, vi var väl ca 8 paxi C och Y.
Vet inte hur många toaletter som finns i akten på de ”nya” 787-700.
Åkte i somras med LH 809 en Airbus 321 i M och det var 1 pax i C men ingen från fick använda den främre toaletten.
Det fanns 2 toaletter till ca 190 pax, jag jag fel men har inte LH tagit bort en toalett, som fanns vid rad 9?

Det stämmer LH tagit bort toaletten vi rad 9 i samband med installationen av NEK. Det är en bit bak till toaletterna om man sitter långt fram"bakom C" Dock var väl LH ett undantag, de flesta A321 (BA,SK,LX) har väl ingen toalett i mellansektion som LH haft.?

Oavsett vad man betalar för en flygbiljett ska man alltid ha rätt till det man faktiskt betalar för. Det finns de som betalar för en C klass biljett Intra-Europa, kanske inte för att få fri catering med champagne- ursäkta mousserande ska det vara. Men för flexibiliteten.

Och lika många olika individer som det finns, lika många behov finns det hos oss resenärer. För mig är det t ex. helt otänkbart att flyga med Ryanair eller nu även Norwegian, men lika självklart är det för andra.

Om man nu betalar 7500-8500 kronor för en resa mellan t ex. ARN-LHR. Då tycker jag självklart att man ska kunna förvänta sig denna divider. Inte för att visa att man betalat X tusen kronor mer än vad passageraren på 28C har gjort för sin. Denna divider tjänar framför allt funktionen att passagerare i t ex. Economy inte ska använda den främre toaletten som ska vara avsedd för de i Business. Finns inget mer störande än allt spring i mittgången medans man själv vill ha lite lugn och ro. Kanske arbeta lite, förbereda sig inför något styrelsemöte eller varför inte äta sin inkluderande middag.
Betalar jag t ex. 498 kronor för en resa till t ex. LHR. Då har jag själv den inställningen att jag får sitta lite trängre, betala för min mat, och vid behov- kanske köa lite längre i toalettkön. Skulle aldrig falla mig in att använda den främre toaletten som i mitt tycke är reserverat för den passagerare som lagt ner mer pengar på flygbiljetten än vad jag har gjort.

Mycket bra inlägg!

Inlägget skulle även passa under tråden "Flyga long-haul med barn"

Flyger sällan SAS och bara nån enstaka gång intra europa men har varit nöjd med C över till USA(stolarna är lite sådär). Men eftersom jag har mest erfarenheter av att resa C(F) kortare sträckor i USA så saknar jag mest tydliga avgränsningar mellan kabinerna och bättre stolar. Äter inte flygmat i onödan och skumpan kan jag klara mig utan men lugnet, servicen och bättre stolar tycker jag är hela poängen med C.

Åkte i somras med LH 809 en Airbus 321 i M och det var 1 pax i C men ingen från fick använda den främre toaletten.
Det fanns 2 toaletter till ca 190 pax, jag jag fel men har inte LH tagit bort en toalett, som fanns vid rad 9?

Är det bara jag som tycker att Lufthansa agerade helt rätt där? För mig är det folkvett att man inte korsar stängda gardiner (precis lika lite som man kan tänka sig att gå in i andras hotellrum eller hem)!

Samma inställning borde SAS ha, jag träffade som sagt på en underbar värdinna som inte bara stängde in sig framför sin gardin utan kom ut med flera rundor dricka och snacks, knöt servett runt flaskan med mousserande, frågade när man vill äta men framför allt för att hon stenhårt vaktade gardinen som avskiljde oss på den första raden på MD-80:n från resten av planet. När en man som jag uppfattade var från Economy Extra började tjafsa om att hans biljett kostade nästan lika mycket som våra längst fram och ville använda främre toaletten kom det dock fram en hel arm som pekpinne på äkta SAS-manér för att visa på att han använda toaletterna där bak och därmed basta.

Boeing 737-600/700/800 kommer som sagt inte gardinen inte fram så långt att Business kan "täckas för" i de flesta fall. Det gör den dock på Airbus A319/A321, MD-80 och CRJ-900 men ändå är det ofta att det fuskas även här. Varför är det så jävla svårt att ställa in gardinen på rätt position och sedan använda den, om det går? Jag vet faktiskt inte om det finns något flygbolag i Europa som fuskar lika mycket och notoriskt med denna service som SAS? Alla andra jag kan komma på använder den oftast precis som den är tänkt.

Jag som reser/reste hyfsat ofta blir faktiskt riktigt irriterad på när man inte kan hitta någon lösning i denna fråga. Det är ju gardinen som gör att det blir lugnt där fram. Hur svårt är det egentligen att göra om och göra rätt???

Toppen