Senaste nytt

Lufthansa har nu testat biometriska boardingkort...och...

Det där är iallafall betydligt bättre än när de inför ny teknik som förlitar sig på kunders devices. Den största anledningen till att mobila boardingkort suger är att de strular så ofta - mycket pga att folk lägger telefonen fel eller att scannern har problem att läsa skärmen. NFC/RFID har ju aldrig riktigt tagit fart det heller och det kräver också att kunden har en pryl som ska prata med flygbolagets pryl.

Med facial recognition så har åtminstonde inte kunden en teknisk pryl som kan strula.

Sas körde ju fingeravtryck för typ 10 år sedan. Vad hände egentligen med det - funkade inte tekniken eller var det kunderna som inte var mogna?

Just facial recognition känns lite sådär. Misstänker gott om köer kör det ska strulas med allehanda glasögon och mössor och liknande. Tyvärr.

Just facial recognition känns lite sådär. Misstänker gott om köer kör det ska strulas med allehanda glasögon och mössor och liknande. Tyvärr.
Det fungerar dock strålande på iPhone X. Faktiskt förvånansvärt bra. Oavsett om jag är nyrakad eller har skäggväxt eller för all del har halva kudden i ansiktet när jag ligger i sängen så låser telefonen upp sig. Men om jag har förstått det rätt så lär den sig från gång till annan, och telefonen använder jag ju hundratals gånger per dag. Riktigt lika ofta flyger jag inte.

Det fungerar dock strålande på iPhone X. Faktiskt förvånansvärt bra. Oavsett om jag är nyrakad eller har skäggväxt eller för all del har halva kudden i ansiktet när jag ligger i sängen så låser telefonen upp sig. Men om jag har förstått det rätt så lär den sig från gång till annan, och telefonen använder jag ju hundratals gånger per dag. Riktigt lika ofta flyger jag inte.
Ja här får de ju en chans. Funkar väl så att du när du checkar in får ditt foto taget och så jämför den med det när du ska boarda.

Är det någon som provat den? Är det OK att ta fotot med telefonen, eller måste man ta initial fotot i maskinen på flygplatsen också? Annars blir det ju nettoförlust på tid och hantering jämfört med utskrivet boardingkort (eller i telefonen, som ju folk väljer för att det är enkelt, inte för att det är det som har bäst hitrate vid boarding).

Den tekniken var INTE mogen och är på tok för enkel att manipulera.
Fast de flesta varianter av face recognition är ju ännu enklare att manipulera. Det finns förvisso lösningar som är rätt pålitliga idag, men med tanke på nivån på se flesta andra system på flygplatsen så känns det tveksamt att man valt så dyra och komplicerade system.

Å andra sidan behöver man bara replikera den säkerhetsnivå som finns i en streckkod. Och där ligger både fingeravtryck och foto nog högre upp på skalan när man pratar ren säkerhet. Det vore något annat om det handlar om permanent identifiering men det gör det ju inte i det här fallet.

Får nog vänta på DNA-identifiering...fast, hemska tanke när även det går att manipulera, kan se det komma redan detta århundrade.

Känner mig allmänt skeptisk till siffran som nämns i artikeln, 3 sekunder/passagerare för identifiering med ansiktsmatchning mot en databas? Sa den "no match" hela tiden då eller? ;)

Toppen