Senaste nytt

Etihad EY103 ser ut att landa i Reyjkavik (KEF)

Det finns ju ingen sqwak för sjuk pax. Alternativen är 76 eller 7700, det handlar väll om allvarlighetsgrad?

Nej, just därför flyger man vidare på tilldelad kod. 7600 gäller fel på radiokommunikation och 7700 gäller nödläge med flygplanet och inte medic. Vad säger flygledaren, exv @Voyager?

Jag kan svara för flygledarkollektivet,

I ett läge med en sjuk pax ombord på ett flygplan ändras normalt(jag har aldrig sett ett kodbyte iaf) inte transponder/squawk.

Både flygplanet och piloten fungerar ju normalt så det är verkligen inget dramatiskt.

I de fall jag haft med sjukdom på pax har det inte varit värre än en diversion vilket sällan är pulshöjande.
Givetvis får flygningen prioritet och snabbaste/kortaste flygväg utan försening(som alla ambulansflygningar)

Jag kan svara för flygledarkollektivet,

I ett läge med en sjuk pax ombord på ett flygplan ändras normalt(jag har aldrig sett ett kodbyte iaf) inte transponder/squawk.

Både flygplanet och piloten fungerar ju normalt så det är verkligen inget dramatiskt.

I de fall jag haft med sjukdom på pax har det inte varit värre än en diversion vilket sällan är pulshöjande.
Givetvis får flygningen prioritet och snabbaste/kortaste flygväg utan försening(som alla ambulansflygningar)
Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.
Förändras detta något om någon av piloterna blir sjuka så att det bara skulle vara en pilot kvar? (var troligtvis inte så i just detta fall)

Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.
Förändras detta något om någon av piloterna blir sjuka så att det bara skulle vara en pilot kvar? (var troligtvis inte så i just detta fall)

Absolut, om en av piloterna blir sjuk är det ett nödläge!
Givetvis inget nödläge att likställa med brand ombord eller motorbortfall men likväl en kraftigt ökad arbetsbelastning i cockpit.

Finns det reglerat eller är det upp till piloten att bedöma om signalen ska skickas?

Squawking 7700—In-flight Emergencies from a Pilot’s Perspective – Flightradar24 Blog

"It may be an aircraft problem, medical issue, or something else."

"Ninety-nine percent of the “emergencies” observed on websites like FlightRadar24 are very benign events. Unfortunately, Twitter seems to go nuts when an aircraft squawks 7700. “Emergency” doesn’t necessarily mean passengers and crew are in a life and death struggle worthy of the evening news."

Slutade så här

932FFF4D-C850-459B-9ECE-7FE3B6DC9AD9.jpeg

Toppen