Senaste nytt

Uppgradera till Business eller spara poängen?

Jag har en resa till Chicago (ARN-ORD) bokad om drygt en månad. Den börjar också på 7000 kr (to 7200 kr tillbaka). Helt sjukt för att uppgradera Plus->Business. Förr var det ju i alla fall runt 3000 kr för upgrade men nu känns det som att de börjar ta mer betalt generellt?
Poängpriserna börjar på 25 000/27 000.

@Mathias Olsson vad tycker du är ett rimligt pris för en uppgradering? Det är fullt möjligt att det sitter personer runt omkring dig i Businessclass som har betalat en bit över 60 000kr för en sådan biljett, enkel resa. Att kunna boka en t/r Plusbiljett för ca 6000kr under Friends&Family (eller andra kampanjer) och sedan uppgradera för några tusenlapppar i mån av plats är fantastiskt värde. Om det är en populär avgång vill jag, som aktieägare, att bolaget gör sitt yttersta för att ta betalt. Jag blir glad av att se att SAS anser sig troligtvis kunna få ut 7000kr för en uppgradering ur någon som ska åka den här flighten. Det värmer mitt aktieägarhjärta!

@Mathias Olsson vad tycker du är ett rimligt pris för en uppgradering? Det är fullt möjligt att det sitter personer runt omkring dig i Businessclass som har betalat en bit över 60 000kr för en sådan biljett, enkel resa. Att kunna boka en t/r Plusbiljett för ca 6000kr under Friends&Family (eller andra kampanjer) och sedan uppgradera för några tusenlapppar i mån av plats är fantastiskt värde. Om det är en populär avgång vill jag, som aktieägare, att bolaget gör sitt yttersta för att ta betalt. Jag blir glad av att se att SAS anser sig troligtvis kunna få ut 7000kr för en uppgradering ur någon som ska åka den här flighten. Det värmer mitt aktieägarhjärta!

Klart man kan se det ur olika synpunkter. Men då måste du ju också vara ganska förbannad på alla som utnyttjar poäng och 4-2-1 vouchers för att flyga sjukt billigt till exempelvis USA. Vi kan ta ditt exempel på 6000 kr tor för plus vilket är ganska billigt. Lägg då till 7000+7200kr (minimum) på detta så blir det dryga 20k. Det är inte mycket som skiljer till en vanlig Business.... Tanken är väl att försöka få in flera i Business och 3500 kr per resa är väl mycket bättre än att jag stannar i Plus? Tror du behöver läsa på lite om ekonomi....

Det som är underligast är att det är billigare att köpa 25000 poäng från SAS (5000:) än att lägga lägsta cashbud. Nu vet vi förstås inte om dessa bud är likvärdiga i SAS ögon, men de borde vara det.

Det som är underligast är att det är billigare att köpa 25000 poäng från SAS (5000:) än att lägga lägsta cashbud. Nu vet vi förstås inte om dessa bud är likvärdiga i SAS ögon, men de borde vara det.

Mycket bra poäng :)

Glömde skriva att det också är ytterligare en aspekt. Om jag nu får uppgradera för 3500 så öppnar det upp för någon i GO att uppgradera, säg för 2500kr. Så då tappar man 6000kr istället för att folks hoppar över uppgraderingar som börjar närma sig fullpris business.

Kanske off topic. Men en undran. Är det helt omöjligt att bli uppgraderad vid check in eller gate nu när uppgraderingar sker genom budning osv?

Klart man kan se det ur olika synpunkter. Men då måste du ju också vara ganska förbannad på alla som utnyttjar poäng och 4-2-1 vouchers för att flyga sjukt billigt till exempelvis USA. Vi kan ta ditt exempel på 6000 kr tor för plus vilket är ganska billigt. Lägg då till 7000+7200kr (minimum) på detta så blir det dryga 20k. Det är inte mycket som skiljer till en vanlig Business.... Tanken är väl att försöka få in flera i Business och 3500 kr per resa är väl mycket bättre än att jag stannar i Plus? Tror du behöver läsa på lite om ekonomi....
Inte alls! Tvärtom faktiskt, Eurobonus och poänghanteringen är en ofantligt lönsam del för de flesta flygbolag, så även SAS. Det är utmärkt, ur aktieägarperspektiv att man får en så lojal kundgrupp som tjänar in poäng och utnyttjar dessa ibland. Det sprider en positiv bild av bolaget! :)

Visst är tanken att få in fler i business men inte till vilket pris som helst! Anledningen till att SAS anger 7000kr som lägstabud är ju rimligtvis för att bolaget tror sig kunna få ut det, ur dig eller någon annan av de ca 2-300 passagerarna, det spelar ingen roll vem - bara någon betalar. Ur ett sådant perspektiv är det då bättre att få in en person för 7000kr än två för 3500kr vars, två personer äter och dricker rimligen för mer än vad en person gör. Det här har ju SAS naturligtvis siffror på och bolaget vet vad man brukar kunna få ut för en uppgradering, på avgångar som har gott om platser - sjunker lägstabudet som man kan ange. Jag anser att business produkten skall behållas exklusiv, det innebär att stänga ute en del, ett sätt att göra det är att hålla höga priser - så länge tillräckligt många är villiga att betala dessa. Så fungerar en marknad. Vad mina ekonomikunskaper anbelangar så är de alldeles utmärkta, tack för visad omtanke... I fortsättningen kan du väl försöka diskutera sak och inte person?

”En bit över 60 000 enkel resa” ...fredag eftermiddag när man har redan hunnit med en öl eller två och tar i från tårna för att få fram sin poäng?

Toppen