Senaste nytt

En visarun från norr till söder [Semi-live]

Tog 7 nätter i viet nam över kinesiskt nyår. 2 sofitel saigon, 2 hotel Royal Hoi An, 2 pullman Da Nang, och nu 1 pullman saigon.

Måste säga att hotel royal, hoi an (mcGallery, accor) är mycket bra. 'Staden' är helt klart bland de bättre i viet nam. Men just cooking school är en turistgrej som jag har svårt för. Men each to his own.

Efter en vecka av pho och andra soppor och nudlar säger guiden japanskt

Dag 11

Nu var det som sagt dags att checka ut efter en knapp vecka på Four Seasons i Hoi An, en sista frukost först bara. Ett mycket trevligt hotell/resort med exceptionellt bra och personlig markservice. Hit kan vi tänka oss att återvända igen :) Nu var det dags att flyga ytterligare en bit söderut till Saigon för lite kultur, tyvärr hade vi valt att bara vara i Saigon 2 dagar vilket var lite i minsta lager. Blir helt klart att återvända dit igen och "göra klart" resten.

En tidig förmiddagsflight till Saigon gjorde att vi tog en guidad citytour direkt efter att vi hade landat. Vi började med att besöka katedralen, huvudpostkontoret, Independence palace och till sist krigsmuseét som var dagens höjdpunkt.

Frukostmenyn på Four Seasons
01.jpg

Egg Benedict av världsklass.
02.jpg

Det blir inte bättre än så här.
03.jpg

Efter 10 dagar var det dags att lämna in lite tvätt, 30kr för ett par kallingar och en femtiolapp för en tischa :eek:
04.jpg

Bye bye Four Seasons.
05.jpg

Mot Saigon / Ho Chi Minh .
06.jpg

Här på Park Hyatt skall vi bo, mycket trevligt hotell som kan rekommenderas.
07.jpg

Katedralen (Notre Dame)
08.jpg

Hustaken där de sista amerikanerna plockades upp med helikopter när kriget var slut.
10.jpg

Det fina gamla postkontoret.
11.jpg

En maffig byggnad om man vill posta ett vykort.
12.jpg

Independence palace som var en ganska ful byggnad.
13.jpg

Mötesrum.
14.jpg

Middagsrum.
15.jpg

Rum för de finare herrarna.
16.jpg

Ytterligare ett av hundra rum.
17.jpg

Dags att ta sig ner i bunkrarna om kriget kommer tillbaka.
18.jpg

Bra att kunna kommunicera med omvärlden.
19.jpg

Arbetsrum i ännu ett bunkerrum.
20.jpg

Krigsmuseét var väl värt ett besök, mycket gripande och intressant.
21.jpg

Många bomber fälldes över Vietnam.
22.jpg

En fantastisk fotoutställning.
23.jpg

Ännu mer gripande foton.
24.jpg

Helvetesgasen som förstört liv i 4 generationer.
25.jpg

Ett av hundratals foton som inte lämnade en oberörd.
26.jpg

Bakdelen på en helikopter.
27.jpg

Flygmaskin.
28.jpg

Ännu en flygmaskin.
29.jpg

Många plan blir det.
30.jpg

Även lite markfordon.
31.jpg

Stor helikopter.
32.jpg

Kanoner.
33.jpg

Även Bofors hade ett finger med i spelet.
34.jpg

Vi avslutar väl med ytterligare en kanonbild.
35.jpg

Nästa dag var det dags att besöka de berömda tunnlarna, en utflykt som jag hade sett fram emot. Tyvärr kommer det inlägget bli trådens kortaste inlägg :(

Dag 12

Dag 12 var dagen då något av ett antiklimax infann sig, jag var fullständigt däckad med feber och ont i hela kroppen och med tanke på att vi hade en tidig morgonflight dag 13 så valde jag att vila på hotellrummet i stället för att slita ut min stackars kropp i den 35 gradiga värmen och en djungelvandring runt tunnlarna. Hustrun och resesällskapet fick åka själva och jag blev kvar och tyckte synd om mig själv. Men lite egentid utan ansträngning gjorde susen och på kvällen var jag på banan igen. Så tyvärr inga tunnelbilder, ni för nöja er med några bilder från hotellet i stället.

Ett pampigt hotell.
01.jpg

Badrummet.
02.jpg

Dusch och bad.
03.jpg

Skrivbord.
04.jpg

Här sov vi gott.
05.jpg

Tidig uppgång dag 13 med soluppgång över Saigon.
06.jpg

Jag beklagar det korta inlägget och återkommer i morgon med en utförlig rapport från dag 13 som var igår när vi skulle ut och flyga igen.
Nu är vi i fas igen :)

Dag 12

Dag 12 var dagen då något av ett antiklimax infann sig, jag var fullständigt däckad med feber och ont i hela kroppen och med tanke på att vi hade en tidig morgonflight dag 13 så valde jag att vila på hotellrummet i stället för att slita ut min stackars kropp i den 35 gradiga värmen och en djungelvandring runt tunnlarna. Hustrun och resesällskapet fick åka själva och jag blev kvar och tyckte synd om mig själv. Men lite egentid utan ansträngning gjorde susen och på kvällen var jag på banan igen. Så tyvärr inga tunnelbilder, ni för nöja er med några bilder från hotellet i stället.

Ett pampigt hotell.
Visa bifogad bild 73356

Badrummet.
Visa bifogad bild 73357

Dusch och bad.
Visa bifogad bild 73358

Skrivbord.
Visa bifogad bild 73359

Här sov vi gott.
Visa bifogad bild 73360

Tidig uppgång dag 13 med soluppgång över Saigon.
Visa bifogad bild 73361

Jag beklagar det korta inlägget och återkommer i morgon med en utförlig rapport från dag 13 som var igår när vi skulle ut och flyga igen.
Nu är vi i fas igen :)
Trevliga bilder. Använde man verkligen Grumman Bearcats i Vietnam? (Ser så ut på den första flygplasbilden) Snacka om ålderdomlig teknologi.

Dag 13

Tidig utcheckning som sagt och vår guide plockade upp klockan 08.30 på Hyatt för vidare transport mot Saigon Airport där flyget skulle lyfta 11.15. Det var en kort flygning på ca 40 min till den lilla ön Con Dao som ligger söder om Vietnam. En ganska intressant ö som inte haft turism i så många år där den största sevärdheten är fängelset och den lilla by, men mer om dessa sevärdheter i ett senare inlägg, fängelseturen är planerad till i morgon.

Precis landat på Con Dao.
01.jpg

Terminalbyggnaden som var ca 20 steg djup :)
02.jpg

Ett fint gammalt propellerplan med många år på nacken.
03.jpg

Ingen speciellt stor flygplats.
04.jpg

Bagaget på väg.
05.jpg

Ingen trängsel vid bagagebandet när våra väskor kom.
06.jpg

Hotellet tog emot oss inne i terminalen.
07.jpg

25-20 min i bilen och en hel del natur att titta på.
08.jpg

Väl framme på hotellet möts vi av både general manager och hotel manager som hälsade oss välkomna och berättade en del om hotellet. Våra villor var inte riktigt klara så de föreslog att vi skulle äta lunch så länge och det passade utmärkt. Att beskriva Six Senses på Con Dao görs nog enklast genom meningen "Minimalistiskt hotell där lyx möter eco living". Hela anläggningen består av 50 privata villor där övre raden (vår villa) ligger vid foten av en nationalpark/djungel och här från skrivbordet har jag sett både ekorrar, apor och märkliga fåglar i i träden/palmerna. Vår villa är helt insynsskyddad och vi kan springa omkring nakna utan risk för att någon nyfiken granne ligger på lur. En mycket trevlig anläggning för den som vill ha lugn och ro, här finns inget att göra vilket är ganska skönt.

På väg till lunchen över bron mot restaurangen.
09.jpg

Så där, då var vi nästan framme vid lunchhaket.
12.jpg

En sväng på toa först bara, här snackar vi utedass.
10.jpg

Men det gick att tvätta händerna också.
11.jpg

Lunchen avklarad, dags att gå och kolla in vårt boende.
13.jpg

Välkommen till villa nr 202.
14.jpg

Vill man inte bli störd är det bara att fälla ner ögonlocken.
15.jpg

Egen pool är skönt.
16.jpg

Bad och dusch på nedervåningen och sovrum där uppe.
17.jpg

Trappan upp till sovrummet.
18.jpg

Duschen är självklart utomhus.
19.jpg

Takdusch, ganska skönt att duscha ute.
20.jpg

Bananer på ett av träden i duschen :)
21.jpg

Badrummet för den som vill tvaga sig inomhus.
24.jpg

Ännu mera badrum.
22.jpg

Det mesta är tillverkat i trä.
23.jpg

Toalettartiklar.
25.jpg

Dags att gå upp till sovrummet, välkomstskumpa på kylning.
26.jpg

Utsikten från balkongen.
27.jpg

Här sover vi gott.
28.jpg

Myggnät upphängt i taket.
29.jpg

Härligt sovrum.
30.jpg

Moderna rullgardiner.
31.jpg

Lite instruktioner om man vill ha renbäddat.
32.jpg

Minibaren med kaffemaskin.
33.jpg

Egentappat vatten, sparkling eller still.
34.jpg

Skön utsikt över djungeln från skrivbordet.
35.jpg

Får inte nog av utsikten från rummet.
36.jpg

Detta var allt för nu, brb med lite strandbilder från dag 14 i nästa inlägg.

Dag 14

Efter att ha installerat oss i villan, fått en god middag så sov vi gott för att sedan vakna upp dag 14. Inget planerat utan det fick bli en promenad på stranden. Tidvattnet kommer vid 12-tiden och gör att hela stranden blir som en motorväg, skön packad sand att promenera på. Vattnet kommer tillbaka 16-tiden så det gäller att inte vara för långt borta då om man inte vill simma hem :)

Det finns små stigar ner mot beachen överallt.
01.jpg

Gumman tar täten.
02.jpg

Ingen trängsel precis.
03.jpg

Hej hå, hej hå vad vi går.
04.jpg

Inte mycket att titta på.
05.jpg

Lite mönster som tidvattnet skapat.
06.jpg

Vi fortsätter väl en bit till.
07.jpg

Mer havsbotten.
08.jpg

Snart framme vid änden.
09.jpg

Undra vad som finns på andra sidan?
10.jpg

Fint turkost vatten.
11.jpg

Det ser mörkt ut hemmavid, nog dags att gå tillbaka.
12.jpg

Mer än så blev det inte denna dag som bestod mest av soffhäng, ett dopp i poolen och en tidig middag.
Dag 15 är idag och än så länge har det inte hänt nåt som är värt att skriva om, återkommer väl i morgon igen :)

Dag 15

Ön som vi är på (Con Dao), även kallad Prison Island är väl inget ställe man åker till om man vill ha bra utbud av restauranger, barer, shopping etc. Det finns nada... En väg som går från flygplatsen och längs södra kusten in till stan/byn där även det berömda fängelset ligger. Detta innebär att det inte finns så mycket att skriva om då vi inte besökt byn än, men självklart skall vi ta en tur till fängelset också.

Tyvärr har det visat sig att servicen på hotellet inte håller den utlovade 5*... Det finns stora brister och servering/service under middagarna speciellt är under all kritik, maten håller god kvalitet men servicen som sagt... Och tyvärr finns det bara två restauranger på hotellet och och inga syltor i byn värda att kalla restaurang. Så idag får ni nöja er med några få bilder knäppta på väg till frukost.

Info om temperaturer o.s.v.
01.jpg

På väg till restaurangen tar vi genvägen förbi den gemensamma poolen.
02.jpg

Poolbaren.
03.jpg

Poolområdet.
04.jpg

Kokosnötter.
05.jpg

Nu blir det inte mer idag, men vi hörs kanske i morrn igen :)

Toppen