Senaste nytt

Nekad EuroBonus efter uppgraderad United-resa med Lufthansa

Det köper jag absolut, men problemet för mig i det här fallet är inte riktigt vilken LH klass som motsvarar den som är bokad med UAxxxx, utan att ingen ens vill se att jag har en köpt biljett som ger poäng (oavsett hur många).

Sammanfattat; hade jag inte valt att uppgradera så hade jag fått poäng. Nu efter att ha uppgraderat så har jag inte rätt till några poäng för att de inte verkar se att jag köpt min biljett - makes no sense och står förklarat i conditions genom "EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the class originally booked and paid for"
SAS kan inte se vilken bokningsklass i Lufthansa operated flight det var då bokningsklassen mellan codeshare flightnummer och operating carriers flightnummer ändras dynamiskt.
Utan att kunna se vilken bokningsklass det var, svårt för SAS att avgöra hur många poäng de skulle ge dig.

@Fredrik_B om du kan få fram underlag från Lufthansa på din orginalbokning, som visar ursprunglig bokningsklass (ej UA codeshare bokningsklass) så borde du kunna skicka detta till SAS. Men du måste få ut detta av LH skulle jag gissa. Eventuellt att UA kan skrapa fram det också.

Jag har haft samma problem när jag uppgraderat med Lufthansa Partner Plus Benefit poäng, då syns inte ursprunglig bokningsklass. Krävdes en hel del förklaringar till EB Retro.

Något OT, men ändå on-topic. Vem är det som ska köpa poängen av Eurobonus så att de hamnar på EB-kontot ifall man till Eurobonus krediterar en codeshare UA marketed, LH-operated flight? Är det LH?

Något OT, men ändå on-topic. Vem är det som ska köpa poängen av Eurobonus så att de hamnar på EB-kontot ifall man till Eurobonus krediterar en codeshare UA marketed, LH-operated flight? Är det LH?
Det måste vara Lufthansa då man krediterar flightens poäng enligt operating carrier inom Star Alliance.

Det är till min vetskap "operating carrier" eftersom det är intjäning baserat på "operating carrier" och inte marketing carrier. Men det är en himla bra fråga med tanke på att One World är raka motsatsen gällande intjäning :)

"It is a jungle out there. Be careful"

Har du status hos SAS? Jag hade mailat supporten med alla bilagor.

I princip är inte detta någon skillnad på ett önskemål om att kreditera för "original booking" när en resenär är ombokat på grund av t.ex. missed connection. Det borde vara exakt samma sak. Sedan ser inte SAS system detta, så det kräver en manuell handpåläggning.

Jag är EBD. Bra förslag, tror jag försöker få kontakt med någon hos SAS utanför ebretro till att börja med. Men det känns mer och mer som att United måste ”erkänna” eller rapportera att omläggningen till LH-flight kanske inte gick rätt till. Jag var ju t.ex. avbokad när jag dök upp vid gaten för boarding, och nödlösningen verkade bli att LH gav mig en award-resa som kanske sedan clearades mellan dem och UA på något sätt...

Jag är EBD. Bra förslag, tror jag försöker få kontakt med någon hos SAS utanför ebretro till att börja med. Men det känns mer och mer som att United måste ”erkänna” eller rapportera att omläggningen till LH-flight kanske inte gick rätt till. Jag var ju t.ex. avbokad när jag dök upp vid gaten för boarding, och nödlösningen verkade bli att LH gav mig en award-resa som kanske sedan clearades mellan dem och UA på något sätt...

Kontakta diamondsupporten med alla underlag (med betald bokningsklass etc) och en förklaring så borde de sätta sig in i det. De är ofta snabba, trevliga och svarar "manuellt" till skillnad från ebretro:s standardmall-svar.

Tror problemet här är att det blir svårt att claima att få poäng för ursprnglig bokning om den de facto avbokades. Dår este du aldrig på den ursprungliga bokningen utan LufthansA/United gav dig istället en award-biljett.
Oavsett så är det inte SAS som är de som ska "lösa problemet" i detta fall då de inte gjort något fel, är Lufthansa/United som man behöver gå på. Om SAS ändå gör något så är det ren goodwill skulle jag säga och inget man kan räkna med, om det nu stämmer att du avbokades och sen fick en award biljett istället.

Vilken bokningsklass brukar denna typ av uppgraderingar hamna i?

Och jag kan hålla med om att det inte är SAS som skall rätta till detta. Men oavsett vem du kommunicerar med är det nog bra om du har med det ursprungliga biljettnumret i kommunikationen - föör har du fått en helt ny biljett kan det vara så att den gamla informationen försvunnit.

Toppen