Senaste nytt

Awardresa med familjen

JKS

Medlem
Hej!

Jag hade tänkt göra min första awardresa i år och utnyttja 1-2 amexvouchers och 200k EB-poäng.

Problemet är att familjen består av två vuxna o tre barn. Vid en snabb genomgång på SAS hemsida får jag som mest upp 4 awardplatser under avgångar på hösten till östkusten.

Går det att boka > 4 awardplatser samtidigt eller behöver man göra två bokningar? Fyra platser kanske är max på SAS flygningar??

/j

• Gilla
Reactions: Gus
Går det att boka > 4 awardplatser samtidigt eller behöver man göra två bokningar? Fyra platser kanske är max på SAS flygningar??

/j

Om du bokat med voucher via hemsidan går det vara att boka 2 biljetter åt gången. Ringer du Tallin kan du boka fler, t ex om du vill använda 2 vouchers.

Och då du tänker resa till hösten med SAS finns det vanligtvis bara max 2 biljetter i Business och 4 i Plus per flight. 3-4 månader före kan det däremot släppas fler, ibland upp till 6-8 platser i business. Men vi talar då om enstaka flighter. Chicago, Boston och Washington brukar ha bäst tillgång (då jag utgår ifrån att det är USAs östkust du pratar om ;))

Och då du tänker resa till hösten med SAS finns det vanligtvis bara max 2 biljetter i Business och 4 i Plus per flight. 3-4 månader före kan det däremot släppas fler, ibland upp till 6-8 platser i business. Men vi talar då om enstaka flighter. Chicago, Boston och Washington brukar ha bäst tillgång (då jag utgår ifrån att det är USAs östkust du pratar om ;))

USA:s östkust var det jag syftade på. Kollade EWR och MIA och fick nästan bara upp platser i go (och då max 4) ...vet du hur många som brukar erbjudas där?

Kan jag i samma bokning använda 2 vouchers för 4 biljetter och boka den sista utan voucher (via Tallin)?

På de SAS-flighter där det släpp awardbiljetter brukar det ofta släppas 2/4/4, dvs 2 i business och 4 i övriga två klasser. Detta ska dock inte betraktas som en regel, utan mer som en generell iakttagelse.

På populära destinationer och datum ryker business-biljetter snabbt, och även Plus-biljetterna i vissa fall. Själv har jag bokat 4 Plus-biljetter till Miami över höstlovet och det gjorde jag direkt när de släpptes.

Om du ska boka även den 5:e med poäng, har jag hört att andra lyckats med att få hjälp av Tallin med detta. Hade du däremot tänkt göra det för pengar, är jag osäker på om de kan hjälpa till, men det skadar ju inte att försöka. Själv bokade jag vår 5:e biljett (har samma familje-setup som du), via sas.se för pengar.

Om du inte redan gjort det, gå in på den hör sidan för att lättare söka tillgänglighet på SAS award-biljetter.
SAS Business award flights - Travelhacks

Och jag fick blankt nej när jag ville boka en tredje biljett via Tallin. D.v.s. vi är 2 vuxna och 1 barn och den agenten jag pratade med kunde omöjligt gå med på att boka en tredje person för poäng. Här får du helt enkelt bara ringa och fråga snälla. Vissa har lyckats, andra ej. Lycka till att finna 5 platser! :)

• Gilla
Reactions: JKS
Jag har gjort detta flera gånger men det får ju bli "årets projekt", dvs man hänger på låset när biljetterna släpps, det blir tre separata bokningar (om man vill använda 2-för-1 alltså), och man får ha is i magen och boka efterhand som de blir tillgängliga. Detta innefattar boka i de klasser som är tillgängliga för tillfället och sedan monitorera om de släpper nya i högre klasser. Det har funkar för oss tre gånger på långresor men det kräver sin insats.

Toppen