Senaste nytt

Fredagstråden™

Jodå! Solen går ner först 24 augusti, så det är ljust ett bra tag till.
Bilder från hotellrummet åt vardera hållen, tagna för ca en timme sedan.

Attachments

• DSC_1941.jpg
    DSC_1941.jpg
    102,5 KB · Visningar: 135
  • DSC_1945.jpg
    DSC_1945.jpg
    100,3 KB · Visningar: 142
Då var vi framme och incheckade på Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen!
Flygbussen in till byn gick på 60 NOK. Alla gick ombord och satte sig och sedan kom föraren och sålde biljetter. En sådan biljettmaskin har jag inte sett sedan bussarna som gick på landsbygdstrafiken runt Göteborg på 1980-talet.

Då har dom höjt med 10 NOK sedan jag var där i mitten på maj. Imponerande att han envisas med att använda den biljettmaskinen fortfarande!

Tog tåget från Chongqing till Chengdu igår för att under dagen idag ha genomgång i nya fabriken. Igår natt bodde jag på Regal Master men de ville inte ha mig boendes ytterligare en natt (min rumstyp var överbokad och att uppgradera var inte intressant tydligen) så nu sitter jag på Holiday Inn istället. Skumt arrangerat för samma hotell har två byggnader ett par hundra meter isär med varsinn uppsättning lobby, restauranger etc. Självklart åkte jag till fel först... Incheckning med uppgradering till vån 10/11 och frukt, kakor, tidning och extra vatten. Executiveloungen i denna byggnad verkar vara under ombyggnad men jag kan gå bort till den andra, vilket jag skall göra NU!

Imorgon bär det av "hem" igen och sedan väntar leaving party för en engelsk kollega som flyttar hem till UK (ger mig en bra anledning att prova BA CE i framtiden) och så blir det väl att återhämta sig på söndagen...

Trevlig helg alla!

Sitter i den s k 1:a klass-kupén på SJ Regionaltåg 172 från Göteborg. Komforten alltså, fy f-n. Nåja, nu vankas det kräftskiva på Västgötaslätten. På måndag Scandinavian till Kallax!

Trevlig helg alla!

Idag fredag flyger jag med THAI till Bangkok och sedan vidare till Hong Kong med Ethiopian.
Jag missade tillfället att prova Ethiopian förra gången då var jag tvungen att boka om resan.
Hoppas Ethiopian är lika bra även där som Jacob och rob74 upplevde mellan Stockholm och Rom.

Trevlig helg!

Idag fredag flyger jag med THAI till Bangkok och sedan vidare till Hong Kong med Ethiopian.
Jag missade tillfället att prova Ethiopian förra gången då var jag tvungen att boka om resan.
Hoppas Ethiopian är lika bra även där som Jacob och rob74 upplevde mellan Stockholm och Rom.

Trevlig helg!

Kul! Hoppas på en liten kommentar om BKK-HKG med Ethiopian, vore roligt att veta om bolaget håller samma klass på servicen även på andra linjer...:) Möjligen annan flygplanstyp också?

Undrar vem på BC.se som blir först med att testa Ethiopians nya B787...? :) Läste att den ska flyga mellan FRA-ADD (inte helt säker på datumet) .

Gör reseräkningar för hela Juli och ska snart åka hem för att förbereda en Barcelona reunion hemma hos mig imorgon. Det skall ätas tapas, drickas Cava och en riktigt favorit Aperol Spritz. Måndag tillbaka till London igen.

Nu är jag i Bangkok och äter Khaomangai(kyckling med ris) nära kanalen.

Transfer desk för Ethiopian flight var inte öppet och jag ville inte vänta i airside utan lounde 6 timmar.

Flighten gick bra och stolen var ganska skön att sitta i trots att den var gammal(från 90 talet?).
Menyn på flighten var samma både för Business class och Premium Economy.
Premium Economy hade så dålig kabinfaktor så att de stängde Premium Economy kabin på lower deck.

I Business class satte bara 4 personer inkl. mig och jag tyckte att servicenivån var bra.
Det var två flygvärdinnor och en flygvärd i Business class. Trots att jag drack inte vin eller annat alkoholdryck(förutom champagne som pre flight drink), kunde jag se att kabinpersonaler kom med påfyllning av glas ganska ofta.
Därför är det svårt att tro JonWs upplevelse där han skrev att THAI personal inte är så benägen att servera alkohol.

Jag har pratat med pursern om när Stockholm/Köpenhamn ska få B747 med nya(befintliga, inte samma stolar som på A380 eller på 77W) Business class stolar.
Hon sa att hon har hört från sina kollegor att det skulle bli någon gång i hösten, men inte fast datum.

Nu ska jag gå till Thaimassage och sova lite.

Toppen