Senaste nytt

Hvor kan man betale med kreditkort uden gebyrer i Danmark?

Min lokale afdeling af bageren "Lagkagehuset" tager MasterCard uden gebyr. Skal forsøge med Diners næste gang.
Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?

Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?
Nej. Du hade tur. Och det räcker ju i regel inte heller med att ha ett danskt kreditkort, de lägger på gebyr även på det.

Jeg vil mene at det er ganske normalt at man ikke betaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.

Inget gebyr på:

• De flesta hotell.
  • Flygbussen i Århus.
  • Skanderborg Taxi/Taxa.
  • DSB
  • Flygplatser/taxfree CPH/BLL/AAR.

Jeg vil mene at det er ganske normalt at man ikke betaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.
Då går vi nog inte på samma restauranger. Nedan ett kort utdrag över ställen jag betalat gebyr på den senaste tiden. Det är ett j*vla ofog.

De senaste månaderna har jag på mina danska kort (MC resp. Diners) blivit tvingad att betala gebyr på.

- Hilton Kastrup (baren)
- Restaurant AOC (**)
- Restaurant Pluto (mycket bra)
- Restaurant Zeleste (skräp för övrigt)
- Restaurant Sithep (t.o.m. lokala thaistället...)
- Restaurant l'Education Nationale (också skräp)
- Restaurant Clou (*)
- Restaurant No 2 (mycket bra!)
- Restaurant Lillebror (mycket bra!)

Därtill:

- Apotek (samtliga jag besökt)
- Matbutiker (alla)
- Nätshopping av mat (Irma)
- Tivoli
- Taxi 4x35 och Dantaxi
- Laura's Bakery (vad nu det är)
- Roomservice (hemkörning av mat)
- 7-Eleven
- Magasin.dk
- Plusdeal (SAS + Deal)
- Babysam
- Fiol Blomster
- Caféet på Glyptoteket
- Caféet på Rigshospitalet

Kan det vara så att de gärna vill ha kortbetalning av någon anledning/att de får mycket turister som inte förstår sig på systemet med gebyr? En matbutik är ju primärt för lokalboende (som säkert har Dankort), och inte så mycket för besökare.

Äntligen slut på gebyr i Danmark.

Stop for opkrævning af gebyr ved betaling med kreditkort i Danmark
Mange forretningssteder har hidtil pålagt et gebyr ved betaling med kreditkort. Ny EU-lovgivning, der træder i kraft 1. januar 2018 betyder, at det ikke længere er tilladt.
Forbuddet omfatter:

• Alle køb - både i fysiske butikker og ved køb på nettet.
  • Alle privatkort samt firmakort med privat hæftelse. Der kan fortsat pålægges gebyr på firmakort med firmahæftelse.
Hvad gør jeg hvis jeg opdager, at jeg er blevet opkrævet gebyr for brug af mit kort?
Når du har godkendt en transaktion, kan vi ikke tilbageføre beløbet. Du skal derfor kontakte forretningsstedet og kræve beløbet retur. Vil forretningsstedet ikke tilbagebetale beløbet, kan du klage til:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jakobsens vej 35,
2500 Valby.
kfst.dk

Hvor fremgår det, at det ikke længere er tilladt at pålægge gebyr?
Lov om betalinger, § 121 stk. 3 der lyder som følger: ”Betalingsmodtageren må ikke opkræve gebyrer for anvendelse af betalingsinstrumenter, for hvilke interbankgebyrerne er reguleret i kapitel II i interbankgebyrforordningen, og for de betalingstjenester, på hvilke Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr. 929/2009 finder anvendelse.”

Toppen