Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Ok, sidan med att se vilka restauranger met perks man kunde boka verkar inte heller finnas kvar, samarbetet med Burberry och Matchesfashion likaså...

Den förmånen är tyvärr borttagen.

Den gällde dock inte på deras samarbetshotell (Collection samt Fine Hotels & Resorts) och här vill jag slå ett slag för ”förmånen” att boka dessa via Amex resebyrå. Har provat både i NY och Frankfurt på femstjärniga hotell senaste året. I båda fallen har jag bokat billigaste möjliga rum men fått fin uppgradering och f&b voucher på 75 USD respektive 80 EUR (samt att frukost ingick i Frankfurt) priserna matchade ungefär Hotels och liknande sajter. Tidig incheckning och sen utcheckning är inte fel det heller.

Nu vet jag att de flesta här går efter status hos specifika kedjor etc. där det eventuellt finns synergier mellan tjänsteresor och privat. Men om man som jag a) inte reser överdrivet mycket i tjänsten och b) gillar lyxhotell utanför de ”vanliga” kedjorna så är detta en super-förmån. Sju vistelser på ettt år så är årsavgiften ”inhämtad” bara i vouchers.

Fast det är gratis att prova i 3 månader så då har man god tid att fundera och läsa igenom förmånerna.

Se till att bli värvad så får du och värvaren en hög poäng också.
Om man inte är nöjd och säger upp kortet inom 3 månader så behöver man alltså inte betala något?

Den gällde dock inte på deras samarbetshotell (Collection samt Fine Hotels & Resorts) och här vill jag slå ett slag för ”förmånen” att boka dessa via Amex resebyrå. Har provat både i NY och Frankfurt på femstjärniga hotell senaste året. I båda fallen har jag bokat billigaste möjliga rum men fått fin uppgradering och f&b voucher på 75 USD respektive 80 EUR (samt att frukost ingick i Frankfurt) priserna matchade ungefär Hotels och liknande sajter. Tidig incheckning och sen utcheckning är inte fel det heller.

Nu vet jag att de flesta här går efter status hos specifika kedjor etc. där det eventuellt finns synergier mellan tjänsteresor och privat. Men om man som jag a) inte reser överdrivet mycket i tjänsten och b) gillar lyxhotell utanför de ”vanliga” kedjorna så är detta en super-förmån. Sju vistelser på ettt år så är årsavgiften ”inhämtad” bara i vouchers.

FHR är lite av ett lotteri, ibland har dom riktigt bra priser, och andra erbjudanden, typ var 3e natt fri osv, MEN, ibland är FHR priset flera tusen dyrare per natt jämfört med samma hotell/rum utan FHR men fortfarande på amex Travel. Men prickar man rätt kurs så är kan det vara riktigt bra pris och förmåner.

Mycket tråkigt dock att dom tar bort och försämrar förmånerna på både platinum och centurion. Centurion kommer dom nog tyvärr ha "dödat" inom några år i den här takten.

Det är bra att amex swe insett att dom måste bli mer konkurrenskraftiga sett mot handlarna och matcha kortavgifter mot visa/mc för att bli mer accepterat, tyvärr så verkar det bli på "våran" bekostnad. Undrar hur det kommer se ut om några år, centurion idag är ju ungefär som platinum för 5-10 år sedan, och platinum är som vilket kort som helst i princip, bortsett från årsavgiften som är mångdubbel jämfört mot konkurrenternas. Platinum och centurion i USA verkar ju vara ljusår bättre.

Toppen