Det här blev lite rörigare än tänkt. Jag erhöll min status 4/12 och det har tydligen inte ha slagit igenom i systemet ännu (15/12), trots att jag fått mail som bekräftar statusen och att allt i appen ser rätt ut.
Försökte först med maskinen som svarade "computer says no", så jag provade i disken med samma resultat: "computer says no".
De behövde kontakta intern support och fick till svars att ändringen nu var införd i systemet, men de var osäkra på om det skulle slå igenom innan min flight gick och kunde dessförinnan inte printa ett nytt boardingkort.
I brist på tid begav jag mig till gaten där jag tänkte prata med dem igen och se om det i alla fall gick att ordna priority boarding, men det behövdes aldrig då statusen uppdaterades automatiskt under den kvart det tog att bege sig till gaten.
Så ett tips om man nyligen erhållit ny statis är att kontakta EB-supporten och be dem uppdatera bokningen i god tid före avfärd om den fortfarande säger fel status, så slipper man stressa med det hela på flygplatsen, där de ändå inte verkar ha möjlighet att ordna det. De kan alltså inte ändra ens status om systemet inte medger det oavsett vad för status mobilappen säger, och statusen mobilappen rapporterar speglar uppenbarligen inte alltid statusen systemet rapporterar.