Senaste nytt

Vad gäller om det står SK*S på boardingkortet medan man har EBG?

flygfanten

Medlem
Skall flyga CPH<->LHR imorgon. Bokade biljetterna för ett par månader sedan då jag var EB*S men är sedan några veckor tillbaka EB*G.

Noterade nu efter incheckning att det står EB*S på mitt boardingkort. Innebär det att jag inte kommer kunna dra nytta av Fast track eller checka in extra bagage?
 
Skall flyga CPH<->LHR imorgon. Bokade biljetterna för ett par månader sedan då jag var EB*S men är sedan några veckor tillbaka EB*G.

Noterade nu efter incheckning att det står EB*S på mitt boardingkort. Innebär det att jag inte kommer kunna dra nytta av Fast track eller checka in extra bagage?
Det är statusen vid resa som räknas och inte den när du bokar. Har du någon form av bevis att du är EBG så är det bara att visa upp.
 
Skall flyga CPH<->LHR imorgon. Bokade biljetterna för ett par månader sedan då jag var EB*S men är sedan några veckor tillbaka EB*G.

Noterade nu efter incheckning att det står EB*S på mitt boardingkort. Innebär det att jag inte kommer kunna dra nytta av Fast track eller checka in extra bagage?
Passera en automat på flygplatsen och registrera om ditt bonusnummer som EBG så borde det gå bra
 
Passera en automat på flygplatsen och registrera om ditt bonusnummer som EBG så borde det gå bra

Jag testar - tack för tipset! Hörde av en kollega att de är rätt nitiska med att det skall stå rätt status på boardingkortet vid fast track, varför jag blev osäker på om det skulle vara tillräckligt att visa mitt EBG-kort @Kris .
 
Jag testar - tack för tipset! Hörde av en kollega att de är rätt nitiska med att det skall stå rätt status på boardingkortet vid fast track, varför jag blev osäker på om det skulle vara tillräckligt att visa mitt EBG-kort @Kris .
Jag har iofs ingen förstahandsupplevelse av detta (förutom när mobilt boardingpass inte funkat på LHR, då jag fått visa kortet). Var flyger du ifrån? Du kommer nog inte igenom autospärren, men det borde gå att fixa med personal som står i fasttrack. Annars kan du ju alltid göra re-issue av boardingpass som föreslagit ovan.

Edit: står ju att du flyger cph-lhr. Sorry.
 
Jag har iofs ingen förstahandsupplevelse av detta (förutom när mobilt boardingpass inte funkat på LHR, då jag fått visa kortet). Var flyger du ifrån? Du kommer nog inte igenom autospärren, men det borde gå att fixa med personal som står i fasttrack. Annars kan du ju alltid göra re-issue av boardingpass som föreslagit ovan.

Edit: står ju att du flyger cph-lhr. Sorry.

Tack igen. Ja, jag provar med att gå till automaten, så slipper jag eventuellt krångel i fast track.
 
Det här blev lite rörigare än tänkt. Jag erhöll min status 4/12 och det har tydligen inte ha slagit igenom i systemet ännu (15/12), trots att jag fått mail som bekräftar statusen och att allt i appen ser rätt ut.

Försökte först med maskinen som svarade "computer says no", så jag provade i disken med samma resultat: "computer says no".

De behövde kontakta intern support och fick till svars att ändringen nu var införd i systemet, men de var osäkra på om det skulle slå igenom innan min flight gick och kunde dessförinnan inte printa ett nytt boardingkort.

I brist på tid begav jag mig till gaten där jag tänkte prata med dem igen och se om det i alla fall gick att ordna priority boarding, men det behövdes aldrig då statusen uppdaterades automatiskt under den kvart det tog att bege sig till gaten.

Så ett tips om man nyligen erhållit ny statis är att kontakta EB-supporten och be dem uppdatera bokningen i god tid före avfärd om den fortfarande säger fel status, så slipper man stressa med det hela på flygplatsen, där de ändå inte verkar ha möjlighet att ordna det. De kan alltså inte ändra ens status om systemet inte medger det oavsett vad för status mobilappen säger, och statusen mobilappen rapporterar speglar uppenbarligen inte alltid statusen systemet rapporterar.
 
Last edited:
Det här blev lite rörigare än tänkt. Jag erhöll min status 4/12 och det har tydligen inte ha slagit igenom i systemet ännu (15/12), trots att jag fått mail som bekräftar statusen och att allt i appen ser rätt ut.

Försökte först med maskinen som svarade "computer says no", så jag provade i disken med samma resultat: "computer says no".

De behövde kontakta intern support och fick till svars att ändringen nu var införd i systemet, men de var osäkra på om det skulle slå igenom innan min flight gick och kunde dessförinnan inte printa ett nytt boardingkort.

I brist på tid begav jag mig till gaten där jag tänkte prata med dem igen och se om det i alla fall gick att ordna priority boarding, men det behövdes aldrig då statusen uppdaterades automatiskt under den kvart det tog att bege sig till gaten.

Så ett tips om man nyligen erhållit ny statis är att kontakta EB-supporten och be dem uppdatera bokningen i god tid före avfärd om den fortfarande säger fel status, så slipper man stressa med det hela på flygplatsen, där de ändå inte verkar ha möjlighet att ordna det. De kan alltså inte ändra ens status om systemet inte medger det oavsett vad för status mobilappen säger, och statusen mobilappen rapporterar speglar uppenbarligen inte alltid statusen systemet rapporterar.

Vi har väl sett rapporter om det omvända: att gamla statusen kommit ut på boardingkortet efter att man nedgraderats i status.
 
Toppen