Senaste nytt

Utmaning/Lek: Jorden runt via minst 5 kontinenter

palmen

Moderator
Vi körde en liknande "lek" för något år sedan och tänkte vi kunde ta upp den igen.

Regler: Man ska ta sig jordent runt via minst 5 kontinenter och max 10 stopp i varje kontinent (vid återvändande till startkontinenten kan man göra 10 stopp till).
  • Nästa flygplats ska börja på bokstaven (IATA förkortning) som flygplatsen innan slutade på (IATA förkortning).
  • Man får inte korsa en väg som redan har flygits. Man kan med andra ord inte flyga STS-SFO-OAK-KOA då sträckan OAK-KOA korsar STS-SFO.
  • Max 10 stopp i varje kontinent
  • Minst 5 kontinenter måste passeras innan man kommer tillbaka till startkontinenten
  • Man får inte komma tillbaka till en kontinent som man redan varit i förutom när minst 5 kontinenter har passerats
  • Man får bara lägga in en flight åt gången. Innan man får posta igen måste minst 2 andra personer ha postat vidare flighter.
  • Enbart rimliga sträckor på flighter godtas, det är inte OK att välja AKL-LHR som exempel som är för långt för att flyga i dagsläget
  • Man får inte flyga över och passera en kontinent (tex CMB-BSB som kommer att korsa över Afrika från Asien till Sydamerika
  • Motivera gärna varför du väljer en specifik sträcka, du kanske känner till något intressant på destinationen eller origin.
  • Målet är att komma tillbaka så nära som möjligt till ursprungsflygplatsen med så många flighter som möjligt på vägen.

Jag börjar med första sträckan

Santa Rosa (STS) - San Francisco (SFO)

Motivering:
United flyger denna sträcka och den har en flygtid på ca 15 minuter.
Santa Rosa är den stad som blev hårdast drabbad av bränderna i Kalifornien för 2 månader sedan. Här finns också några av världens bästa ölbryggerier samt att det är en bra startpunkt för vinturism i SONOMA County och NAPA Valley.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fråga: Måste det de facto finnas en reguljärlinje på sträckan, eller kan man skarva lite med charterjet om det skulle behövas?
Nej inget sådant krav för denna tävling.
Men personligen tycker jag det är roligare om man lägger in en flygplats där man faktiskt känner till flygplatskoden och inte bara googlar fram något. Det är nog oundvikligt dock att man måste googla fram några koder mot slutet och framförallt i Sydamerika och Afrika där jag antar att de flesta har sämre koll på flygplatser som finns.

Om detta blir uppskattat kan man ju köra flera varianter och tex välja att bara ta linjer som faktiskt flygs av något bolag.

Då kör vi en liten runda ner till Austin. Jag brukar vara där några gånger per år, och har dessutom lyckats tajma in så att jag åker en vända med SAS-kärran som kör direkt dit i vår.

Tyvärr bryter detta mot regeln att nästa destination efter Denver måste börja på N i IATA kod.
Senaste destination är fortfarande Denver (DEN) med andra ord.

Tyvärr bryter detta mot regeln att nästa destination efter Denver måste börja på N i IATA kod.
Senaste destination är fortfarande Denver (DEN) med andra ord.

Sorry, missade detta. Nytt försök!

Denver DEN - New Orleans NBG (Naval Air Station Joint Reserve Base)

Istället åker vi till New Orleans. Just denna flygplatsen har jag aldrig flugit från, men jag har åtm kört förbi flygplatsen på avstånd innan översvämningarna. Och hängt på Bourbon Street som sig bör när man är i stan.

Last edited:
Nu fortsätter vi till balla Red Dog Airport, Alaska!

map

Great Circle Mapper

Toppen