Skimming - har ni råkat ut för det?

AMEX ringde och frågade mig en gång om jag faktiskt köpte en flygbiljett till en person eller om det var något lurt.

Så de har en stor uppsättning av triggers i sin databas tydligen.

Amex triggade när jag gjorde mitt tredje automatuttag under en vecka i Thailand.

Efter ett snabbt samtal var frågan löst ! Känns som en extra trygghet att de är på

alerten.

Kickar lite liv i denna tråd också, då jag nu har talat med Amex och de fattade beslutet att spärra kortet direkt.

http://www.businessclass.se/kreditkort/5932-felaktig-debitering-pa-amex-kortet.html#post67239

Det verkar helt enkelt som om någon har fått fatt i mina kortuppgifter och försökt köpa resor för uppemot 16.000 kronor.

Dels av Svenska Resegruppen AB (det köpet hade registrerats på kontot) och dels av Cheap Tickets (har inte registrerats).

Dessa båda köp ska ha gjorts samma dag, 13 juli.

Ett bedrägeriärende är nu upplagt och jag ska få ett temporärt ersättningskort, då jag behöver kortet pga en resa till veckan.

Ja och man funderar ju på var någonstans kortinformationen snoddes från mig... Över disk eller på nätet.

Fick nyligen veta att man kan spärra kort för olika geografiska zoner. Kände inte till att den fuktionen fanns. Hjälper kanske som lite extra skydd iallafall.

Den funktionen har vad jag vet inte funnits särskilt länge - kanske något år eller så.

Skulle säkert passa rätt många - t.ex. mina föräldrar som i stort sett aldrig reser - och när de väl gör det så växlar de resevaluta cash före avresa, dvs inga kortköp öht utomlands...

jumbooze skrev:Bstark:Vilka kort / utgivare erbjuder detta i Sverige?Klicka för att utvidga...

Jag har haft det på alla kort från skandiabanken (betalkort/kreditkort) sedan 2 år tillbaka ungefär.

Som default är krotet bara öppet i europa, ska man resa någon annan stans får man låsa upp den zonen på en vald tidsperiod. Man kan även stänga europa-zonen tror jag om man vill så det bara fungerar i Sverige (och eventuellt Norden, itne stenkoll exakt på vilka val man kan göra).

Återigen det här med att köpa resor med någon annans kort: är det inte världens dummaste sak när man måste uppge ett riktigt namn som biljetten ska bokas i?

kristofergustafsson skrev:Återigen det här med att köpa resor med någon annans kort: är det inte världens dummaste sak när man måste uppge ett riktigt namn som biljetten ska bokas i?Klicka för att utvidga...

Jag tror att de flesta biljetter bokas till/från Afrika med avresa inom 1-3 dagar. När bedrägeriet väl är avslöjat så har personen redan rest. Kvar finns ett för och efternamn som inte säger så mycket.

Polaren råkade ut för detta för något år sedan, någon i Dublin tog en business class med BA till London, köpte en blomsterbukett för n ågra tusen kronor och käkade på lyxrestauranger och flög hem senare på dagen.

AmEX ringde honom mer eller mindre direkt i och med att detta skiljde sig från det "normala" köpmönstret. Någon person levde gott en dag i alla fall.

palmen skrev:Polaren råkade ut för detta för något år sedan, någon i Dublin tog en business class med BA till London, köpte en blomsterbukett för n ågra tusen kronor och käkade på lyxrestauranger och flög hem senare på dagen.AmEX ringde honom mer eller mindre direkt i och med att detta skiljde sig från det "normala" köpmönstret. Någon person levde gott en dag i alla fall.Klicka för att utvidga...
Afrika kan jag köpa, men den här personen måste ha funnits med i ett antal elektroniska register samt på tusentals övervakningskameror. Det kan väl inte vara så svårt om den brittiska polisen skulle vilja hitta någon?

kristofergustafsson skrev:Afrika kan jag köpa, men den här personen måste ha funnits med i ett antal elektroniska register samt på tusentals övervakningskameror. Det kan väl inte vara så svårt om den brittiska polisen skulle vilja hitta någon?Klicka för att utvidga...

Trolitgvis inte, ingen aning om vad som hände efteråt mer än att hans kort spärrades och han fick ett nytt nästa dag.

Antar att AmEX gör en anmälan om bedrägeri eller liknande och lämnar det till polisen för vidare utredning.

jumbooze skrev:Vilka kort / utgivare erbjuder detta i Sverige?Klicka för att utvidga...

Jag har ett Maestro kort från HB, man kan blockera/låsa upp vissa saker själv online,

t.ex uttag utomlands, kanske något mer? minns inte exakt, använder det sällan men det kostar inget.

Back