Senaste nytt

Nya visumregler för Thailand

Från och med 13 November 2015 kommer ett nytt 6 månaders turistvisum att träda i kraft.
Med det nya visumet får man stanna i landet max 60 dagar åt gången.
Den riktigt stora nyheten är att man får lämna landet OBEGRÄNSAT antal gånger under visumets giltighetstid.
Priset för det nya visumet i Thailändska Baht är 5.000:- medans ett 60 dagars standard visum kostar 1.000:- Baht.

New 6-month visas begin Nov 13, but limit stays | Bangkok Post: news
Låter fantastiskt

Från och med 13 November 2015 kommer ett nytt 6 månaders turistvisum att träda i kraft.
Med det nya visumet får man stanna i landet max 60 dagar åt gången.
Den riktigt stora nyheten är att man får lämna landet OBEGRÄNSAT antal gånger under visumets giltighetstid.
Priset för det nya visumet i Thailändska Baht är 5.000:- medans ett 60 dagars standard visum kostar 1.000:- Baht.

New 6-month visas begin Nov 13, but limit stays | Bangkok Post: news
Skall bli kul att se om "det funkar" i praktiken denna gången, står inget att läsa om detta på Thaiembassy än och frågan är om de kommer uppdatera med vad som gäller innan den 13 nov. Förra gången Bangkok Post skrev om visumändring (kunna stämpla upp 30 extra dagar) i slutet av augusti 2014 så stod det inte heller något om detta på Thaiembassy's hemsida. Jag var med en polare på immigration office i Phuket för att stämpla upp de "extra" 30 dagarna förra vintern men där var det inte nån som kände till de nya reglerna...

Personligen skaffar jag vanligt turisvisum innan vi lyfter i november men självklart hoppas jag att de nya visumreglerna införs inför nästa tur.

Jag råkade ut för en lite märklig incident när jag skulle hämta visumet på konsulatet i Göteborg.

Jag passar på att nämna först att man bytt ut personal på konsulatet.
Alltid trevligt när dryga och tykna personer ersätts med lite mer tillmötesgående personal.
Men kraven har tydligen inte varit så höga denna gång heller.

Jo, när jag skulle hämta visumet och räckte fram kvittot med dithäftade numret som man får när man ansöker så ville dom se legitimation.
Jag sa ni har ju passet, kan ni inte titta där. Nej det skulle allt visas legitimation. Nu råkade jag ha resurser i plånboken så inga hinder för mig.
Jag kontrade med att säga att en del människor har enbart ett pass som dom legitimerar sig med, hur ska dom göra i en liknande situation.
Svaret var, då har dom problem.

Min magkänsla är att detta är något egenkomponerat regelverk som konsulatet använder.
Jag skulle också vilja påstå att dom inte har någon som helst rätt att kräva att man ska legitimera sig när man skall hämta sitt egna pass.

Vad säger ni forumvänner, har jag rätt eller fel?? Regelverket tolkar jag till min fördel, se punkt 13

General Information

Det lät märklig. Jag ska lämna in min visumansökan nästa vecka för mig och familjen, så vi får se vad dom säger då. Behöver jag alltså ha med mig frugans körkort när jag hämtar ut?

Sen lät denna formulering märklig. "We hold the right to let you wait while we are looking for your passport (it can take up to 24hours)." Kul att stå och vänta på konsulatet i ett dygn :)

• Gilla
Reactions: Gus
Jag råkade ut för en lite märklig incident när jag skulle hämta visumet på konsulatet i Göteborg.

Alltid trevligt när dryga och tykna personer ersätts med lite mer tillmötesgående personal.

Jo, när jag skulle hämta visumet och räckte fram kvittot med dithäftade numret som man får när man ansöker så ville dom se legitimation.
Jag sa ni har ju passet, kan ni inte titta där. Nej det skulle allt visas legitimation. Nu råkade jag ha resurser i plånboken så inga hinder för mig.
Jag kontrade med att säga att en del människor har enbart ett pass som dom legitimerar sig med, hur ska dom göra i en liknande situation.

Min magkänsla är att detta är något egenkomponerat regelverk som konsulatet använder.
Jag skulle också vilja påstå att dom inte har någon som helst rätt att kräva att man ska legitimera sig när man skall hämta sitt egna pass.

Vad säger ni forumvänner, har jag rätt eller fel?? Regelverket tolkar jag till min fördel, se punkt 13

General Information
For mindre än en månad sedan både lämnade och hämtade en vän ut min fars pass på konsulatet i Göteborg. Hon kunde agera ombud utan någon fullmakt och hämta ut. Kanske bara behöver ID plus kölappen. Tips för de som bara har pass, ta första bästa på gatan och be denne hämta ut ;)

General Information
Låter mycket märkligt.
Sedan konsulatet i GBG slutat ta emot pass/visumansökningar via post nyttjar jag Visumservice i Göteborg dit jag skickar mitt och frugans pass. Funkar klockrent, fick årets visum med posten i förra veckan, kostar lite extra men är bekvämt.

Hej. Försökt prata med resebyrå men inget vettigt svar, försökt nå ambassaden, inget svar.

Ska vara 25 dagar i Thailand, behöver alltså inget extra visum.

Mitt pass är giltigt 6 månader och 2 veckor från AVRESEDATUM.
Mitt pass är INTE giltigt 6 månader från HEMRESA.

Tidigare har det varit regel om att passet MÅSTE vara giltigt 6 månader efter HEMRESA.
Har förstått att det kanske har ändrat så att det nu endast måste vara giltigt 6 månader vid AVRESA.

Kan någon vänlig människa ge mig svar?
Vill ju inte bli nekad inträde...

Hej. Försökt prata med resebyrå men inget vettigt svar, försökt nå ambassaden, inget svar.

Ska vara 25 dagar i Thailand, behöver alltså inget extra visum.

Mitt pass är giltigt 6 månader och 2 veckor från AVRESEDATUM.
Mitt pass är INTE giltigt 6 månader från HEMRESA.

Tidigare har det varit regel om att passet MÅSTE vara giltigt 6 månader efter HEMRESA.
Har förstått att det kanske har ändrat så att det nu endast måste vara giltigt 6 månader vid AVRESA.

Kan någon vänlig människa ge mig svar?
Vill ju inte bli nekad inträde...
Passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa.

Toppen