Senaste nytt

Nu kan du byta till SAS Premium kreditkort

Till syvene och sist handlar det väl om sena betalningar?
10 UC utan issues ät väl no probs men 1 UC med issues är jobbigt.
Man kan ju bara hoppas det finns logik i deras resonering.

Till syvene och sist handlar det väl om sena betalningar?
10 UC utan issues ät väl no probs men 1 UC med issues är jobbigt.
Man kan ju bara hoppas det finns logik i deras resonering.
Fast så länge det inte går så långt som till betalningsanmärkning eller värre visar inte en UC om du är skötsam eller en slarvig strulpelle.

Din ökade riskfaktor skulle lika gärna kunna bero på att du inte uppvisat att du har krediter du sköter.

Jag ska inte säga att jag VET hur det fungerar i Sverige, men i USA ökar din kreditvärdighet ju mer kredit du visar att du kan hantera, så det är inte helt otroligt att banker i Sverige väger in detta.

Det skiljer sig rätt rejält mellan USA och i princip resten av världen (som vanligt...) framförallt bygger man i USA en historik av successivt större krediter baserat på att man betalat i tid. Mig veterligen så tittar man i princip aldrig långt bak i tiden i Sverige, och har rätt hårda krav på gallring, så systemet blir väldigt annorlunda.

Nu kan jag inte detaljerna men räknar upplysningarna i Sverige separat "missade krediter"? Har de inte bara en för generella betalningsanmärkningar, som kan komma från krediter eller från andra saker?

Din ökade riskfaktor skulle lika gärna kunna bero på att du inte uppvisat att du har krediter du sköter.

Jag ska inte säga att jag VET hur det fungerar i Sverige, men i USA ökar din kreditvärdighet ju mer kredit du visar att du kan hantera, så det är inte helt otroligt att banker i Sverige väger in detta.

Ja, jag har hört talas om begreppet ”earn credit” som jag antar att det är du beskriver. I mitt fall kan jag bara konstatera att jag för ett par år sedan inte hade ett enda kreditkort. Idag har jag flera som jag kan visa att jag sköter. Så om det fungerade i Sverige som det gör i USA borde jag väl snarare ha högre kreditvärdighet och mindre riskfaktor idag? Eller tänker jag fel?

Ja, jag har hört talas om begreppet ”earn credit” som jag antar att det är du beskriver. I mitt fall kan jag bara konstatera att jag för ett par år sedan inte hade ett enda kreditkort. Idag har jag flera som jag kan visa att jag sköter. Så om det fungerade i Sverige som det gör i USA borde jag väl snarare ha högre kreditvärdighet och mindre riskfaktor idag? Eller tänker jag fel?
Fast hur mycket kredit har du genom dessa kreditkort som syns på en UC? Betänk att många svenskar idag har ganska rejäla bolån vilket gör att även om du har kreditkort så har du relativt liten belastning i en UC jämfört med medelsvensson...

Fast hur mycket kredit har du genom dessa kreditkort som syns på en UC? Betänk att många svenskar idag har ganska rejäla bolån vilket gör att även om du har kreditkort så har du relativt liten belastning i en UC jämfört med medelsvensson...

I jämförelse med någon med bolån har jag väldigt liten belastning med mina krediter (under 100 kkr)

Den enda skillnaden jag kan se i min privatekonomi nu jämfört med när jag hade en ”riskprocent” på under 0,05 är att jag jag har många kreditupplysningar på mig det senaste året (pga kort jag ansökt om) Därför antog jag att de är orsak till den högre risken.

Många upplysningar och liten kredit skulle jag spontant säga är värsta kombinationen. Sms-lån i stor omfattning lär ju se likadant ut och förknippas sällan med bra ekonomi.

Jag skulle säga att jag har en 15-20 UC-upplysningar/år och har en riskprocent på 0,02 sist jag kollade. Till skillnad från dig har jag dock ett antal miljoner i bolån samt något mindre billån som jag sköter klanderfritt.

Nu var det länge sedan jag faktiskt tittade på ett utdrag, men gör de verkligen inte skillnad på tex bolån och konto/kort krediter?

Toppen