Senaste nytt

En septemberexkursion till Färöarna [Bilder finnes rikligt]

Tack för din input. Bil är väl ett måste antar jag. Hade annars mest tänkt förlita mig till taxi, helikopterservice och färja men jag inser att jag borde lyda ditt råd.

Jag tror verkligen du kommer att vara nöjd med det valet, det går oftast att ta med bilen på färjan om man vill för en inte allt för stor summa, men bara att kunna åka och handla något som behövs kompletteras eller enkelt ta sig mellan olika platser, även om taxi finns. Nackdelen som kan vara är att om man vill gå en trail från ett ställe till ett annat så är bilen kvar på andra sidan, men då kanske en taxi kan vara lösningen den gången ändå. Jag tror man får ganska mycket bil+färja för helikopterslanten också, även om det så klart är mycket fränare att åka helikopter =} Är det ostadig väderlek så kan man kika på en väderradar och ta bilen till en annan ö där det verkar vara bättre också.

Jag tror verkligen du kommer att vara nöjd med det valet, det går oftast att ta med bilen på färjan om man vill för en inte allt för stor summa, men bara att kunna åka och handla något som behövs kompletteras eller enkelt ta sig mellan olika platser, även om taxi finns. Nackdelen som kan vara är att om man vill gå en trail från ett ställe till ett annat så är bilen kvar på andra sidan, men då kanske en taxi kan vara lösningen den gången ändå. Jag tror man får ganska mycket bil+färja för helikopterslanten också, även om det så klart är mycket fränare att åka helikopter =} Är det ostadig väderlek så kan man kika på en väderradar och ta bilen till en annan ö där det verkar vara bättre också.
Helikopter är faktiskt otroligt billigt på Färöarna då Atlantic Airways flyger mellan öarna som en del av ”lokaltrafiken”. Vad jag vet ligger den dyraste flygningen mellan öarna på 360DKK. Enkel mellan Tórshavn och Mykines tex går på blott 215DKK. Pensionärer halva priset. Få dagliga avgångar är väl nackdelen.

Helikopter är faktiskt otroligt billigt på Färöarna då Atlantic Airways flyger mellan öarna som en del av ”lokaltrafiken”. Vad jag vet ligger den dyraste flygningen mellan öarna på 360DKK. Enkel mellan Tórshavn och Mykines tex går på blott 215DKK. Pensionärer halva priset. Få dagliga avgångar är väl nackdelen.

Perkele, hade jag vetat det hade jag åkt helikopter okynnes! :D

Om jag inte missminner mig så läste jag att helikopterturerna ej var att missbrukas av turister och att man därmed endast fick åka helikopter ena vägen, för att ta sig tillbaka med mer konventionella metoder den andra vägen. Således endast enkelturer.

Det har jag inte hört något om. Kanske något de har praktiserat under turistsäsongen. Däremot så går det enligt rykte inte att boka flighter tidigare än en vecka innan avgång om man bokar utanför Färöarna.

IMG_3717.JPG

Nej enda kravet som finns är att man inte får åka fram och tillbaka samma dag. Har varit på Färöarna 3 gånger nu tycker det är underbart vackert...

Kan inte hålla mig utan bifogar några bilder från resan till Mykines...:)

IMG_3741.JPG

Otroligt vacker helikoptertur...

IMG_3753.JPG

Framme på Mykines...
IMG_3780.JPG

Liten paus på väg ut till fyren på Mykines med en kall Färoya bjor ...:)

IMG_3786.JPG

Lunnefåglar...

IMG_3863.JPG

Visa bifogad bild 68905

Nej enda kravet som finns är att man inte får åka fram och tillbaka samma dag. Har varit på Färöarna 3 gånger nu tycker det är underbart vackert...

Kan inte hålla mig utan bifogar några bilder från resan till Mykines...:)

Visa bifogad bild 68906

Otroligt vacker helikoptertur...

Visa bifogad bild 68907

Framme på Mykines...
Visa bifogad bild 68908
Liten paus på väg ut till fyren på Mykines med en kall Färoya bjor ...:)

Visa bifogad bild 68909

Lunnefåglar...

Visa bifogad bild 68910

Vet du om någon av småöarna har ett B&B eller liknande?

Ja på Mykines bodde vi på Kristianshus vandrarhem enda valet där ingen lyx.. Om du åker till Färöarna åk till Mykines du kan ta båt dit också.

Dock bra att lägga detta besök i början på resan då man kan fastna där om vädret slår om vilket det gör hela tiden :)

Hörde om några engelsmän som fastnade i 4 dygn då varken båt eller helikoptern gick.

Annars kan jag rekommendera: Mykines - Visit Faroe Islands

Ja på Mykines bodde vi på Kristianshus vandrarhem enda valet där ingen lyx.. Om du åker till Färöarna åk till Mykines du kan ta båt dit också.

Dock bra att lägga detta besök i början på resan då man kan fastna där om vädret slår om vilket det gör hela tiden :)

Hörde om några engelsmän som fastnade i 4 dygn då varken båt eller helikoptern gick.

Annars kan jag rekommendera: Mykines - Visit Faroe Islands
Mykines är redan ett av mina planerade mål. Dit ska jag absolut. Tack för vandrarhemstipset.

Toppen