Radio Tirana
Medlem
Tack vare tipsen i tråden [Business] Köpenhamn - Miami med TAP biz T/R för ~10800 kr | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor lyckades jag boka business t/r med TAP från Oslo till New York via Lissabon för 6712 NOK.
Vet att några andra BC:are också tog tillfället i akt, men eftersom jag inte ännu sett någon reserapport på TAP:s nya kabin tänkte jag dela med mig av mina intryck av resa till New York här.
OSL-LIS
Flygplan: A320
Plats: 1C
Finns inte jättemycket att säga om den här flighten, annat än att fyra timmar är rätt lång tid för att komma fram till "huvud-flighten". Nu var ju 6712 NOK en bra deal för business class över Atlanten, men vore det inte för priset så hade omvägen via Lissabon känts väldigt omständig. Särskilt om man som jag inte bor i Oslo utan även måste connecta dit först.
Transfer i Lissabon gick väldigt smidigt. Från att vi gick av planet och ombord på bussen så tog det inte mer än 15 minuter innan jag var genom passkontrollen och framme vid gaten.
LIS-JFK
Flygplan: A330
Plats: 5A
Eftersom jag aldrig flugit TAP:s gamla business class har jag inte mycket att jämföra med, men jag gillade den nya kabinen väldigt mycket. TAP själva beskriver det som en "retrofit": Fleet retrofit Kabinen känns fräsch och färgerna eleganta.
Stolen
Kabinen är ordnad enligt 1-2-1/2, med ensamma säten på vänster sida, parsäten i mitten, och blandat till höger, med throne seats på rad 3 och 5. Till vänster ger sätena på rad 3 och 5 mest privacy.
Här är min stol, 5A.
Och så här ser stolen bakom, 6C, ut. Jag var mycket nöjd med mitt val av 5A.
6D och 6F. Vad jag såg fanns det ingen skärm man kunde dra upp mellan stolarna om man hamnar bredvid någon främling där. Kan också nämna att 2C+D, 4C+D samt 6C+D är vända ut mot gången, så vill man resa tillsammans men föredrar varsin sida av gången framför ett dubbel-säte så är det ett bra alternativ. Också förstås något att se upp för om man reser ensam och är folkskygg.
Stolen var rätt bra: bekväm och välstoppad. Jag föredrar helt klart den här stolstypen framför SAS luftdynor. Enda nackdelen var nackstödet som inte gick att justera alls. Jag sov inget på den här flighten och får därför vänta med att kommentera sovläget tills efter hemresan. Mer om detta senare i den här tråden alltså! Då får jag även testa tronsätet 3J (som jag glömde bort att fota nu).
Mat och service
Maten var tyvärr ett riktigt bottennapp. Jag hade nog inte särskilt höga förväntningar, men det var ändå lite av en chock hur illa det var ställt. När jag först tittade på menyn såg det rätt så lovande ut: hummercanapé, rökt hälleflundra och sötpotatissoppa till förrätt, följt av kalvkött med gnocchi. Men det som sen serverades var, utan överdrift, i klass med mat jag fått i economy på China Eastern Airlines.
Hummerstjärten var smaklös, hård och gummiaktig, och serverades med en filead citronklyfta som nog legat lite för länge och blivit bitter snarare än syrlig och citronigt fräsch. Hälleflundran var så salt att den var oätlig, och soppan till saknade smak men hade konsistens av tapetklister. Kalvköttet var visserligen mört men också det smaklöst, serverat i en vattnig, salt sås, med fyra små gnocchi-bitar i varsitt hörn av tallriken.
Den enda behållningen under serveringen var osten som man fick till efterrätt.
Dryckerna var billiga men goda. Jag höll mig till två viner: deras mousserande (ingen champagne serveras) som heter Luis Pato Brut Blanc De Blancs 2016 och som TAP skryter med att det vunnit pris för "Best Sparkling Wine, International Business Class", och så en 2016 Alvarinho Deu La Deu Vinho Verde branco. Verkligen inga viner att skriva hem om alltså, men det var i alla fall inte äckligt.
Själva servicen var varm och vänlig – kabinpersonalen var väldigt trevlig och omtänksam. Med det sagt finns ändå en del att förbättra. Det tog länge innan de första dryckerna serverades efter takeoff, och varje gång tallrikar eller glas städades undan glömde de att också ta med skräpet. Många av rätterna serverades med plastlock över som inte plockades bort vid servering, så under middagens gång byggde jag upp en liten skräpsamling med plast och servett-ringar vid sidan av mitt bord. Jag blev nyfiken på när de skulle komma på tanken att städa bort det, så jag väntade och såg, men det skedde aldrig. Skräpet låg kvar och när vi landade i New York flög inte bara mitt utan andras skräp när längs med gången.
Övrigt
Stabilt filmutbud med stor och klar skärm. Amenity kittet kommer i form av en fin sardinburk i vilken det finns sovmask, penna, strumpor, body lotion och tandborste.
Sammanfattning
För priset jag fick den här resan känns det svårt att klaga. Trots bristerna var det en trevlig flygupplevelse i en mycket bekväm stol. Klass J och Z som den här resan gick i ger 200% intjäning till EuroBonus.
Med den nya retrofittade kabinen har man helt klart kommit en bra bit på vägen när det gäller hårdvaran. Det som släpar efter är resten, mest akut är maten. Får se om jag tar med mig en macka på hemvägen för att inte behöva hungra om det visar sig att maten är lika usel också då.
Kompletterar reserapporten efter hemresan med bilder och intryck av mitt throne seat när jag testat att sova i stolen också. Har ni några frågor så skriv här så svarar jag gärna! Tack för att ni läste.
Vet att några andra BC:are också tog tillfället i akt, men eftersom jag inte ännu sett någon reserapport på TAP:s nya kabin tänkte jag dela med mig av mina intryck av resa till New York här.
OSL-LIS
Flygplan: A320
Plats: 1C
Finns inte jättemycket att säga om den här flighten, annat än att fyra timmar är rätt lång tid för att komma fram till "huvud-flighten". Nu var ju 6712 NOK en bra deal för business class över Atlanten, men vore det inte för priset så hade omvägen via Lissabon känts väldigt omständig. Särskilt om man som jag inte bor i Oslo utan även måste connecta dit först.
Transfer i Lissabon gick väldigt smidigt. Från att vi gick av planet och ombord på bussen så tog det inte mer än 15 minuter innan jag var genom passkontrollen och framme vid gaten.
LIS-JFK
Flygplan: A330
Plats: 5A
Eftersom jag aldrig flugit TAP:s gamla business class har jag inte mycket att jämföra med, men jag gillade den nya kabinen väldigt mycket. TAP själva beskriver det som en "retrofit": Fleet retrofit Kabinen känns fräsch och färgerna eleganta.
Stolen
Kabinen är ordnad enligt 1-2-1/2, med ensamma säten på vänster sida, parsäten i mitten, och blandat till höger, med throne seats på rad 3 och 5. Till vänster ger sätena på rad 3 och 5 mest privacy.
Här är min stol, 5A.
Och så här ser stolen bakom, 6C, ut. Jag var mycket nöjd med mitt val av 5A.
6D och 6F. Vad jag såg fanns det ingen skärm man kunde dra upp mellan stolarna om man hamnar bredvid någon främling där. Kan också nämna att 2C+D, 4C+D samt 6C+D är vända ut mot gången, så vill man resa tillsammans men föredrar varsin sida av gången framför ett dubbel-säte så är det ett bra alternativ. Också förstås något att se upp för om man reser ensam och är folkskygg.
Stolen var rätt bra: bekväm och välstoppad. Jag föredrar helt klart den här stolstypen framför SAS luftdynor. Enda nackdelen var nackstödet som inte gick att justera alls. Jag sov inget på den här flighten och får därför vänta med att kommentera sovläget tills efter hemresan. Mer om detta senare i den här tråden alltså! Då får jag även testa tronsätet 3J (som jag glömde bort att fota nu).
Mat och service
Maten var tyvärr ett riktigt bottennapp. Jag hade nog inte särskilt höga förväntningar, men det var ändå lite av en chock hur illa det var ställt. När jag först tittade på menyn såg det rätt så lovande ut: hummercanapé, rökt hälleflundra och sötpotatissoppa till förrätt, följt av kalvkött med gnocchi. Men det som sen serverades var, utan överdrift, i klass med mat jag fått i economy på China Eastern Airlines.
Hummerstjärten var smaklös, hård och gummiaktig, och serverades med en filead citronklyfta som nog legat lite för länge och blivit bitter snarare än syrlig och citronigt fräsch. Hälleflundran var så salt att den var oätlig, och soppan till saknade smak men hade konsistens av tapetklister. Kalvköttet var visserligen mört men också det smaklöst, serverat i en vattnig, salt sås, med fyra små gnocchi-bitar i varsitt hörn av tallriken.
Den enda behållningen under serveringen var osten som man fick till efterrätt.
Dryckerna var billiga men goda. Jag höll mig till två viner: deras mousserande (ingen champagne serveras) som heter Luis Pato Brut Blanc De Blancs 2016 och som TAP skryter med att det vunnit pris för "Best Sparkling Wine, International Business Class", och så en 2016 Alvarinho Deu La Deu Vinho Verde branco. Verkligen inga viner att skriva hem om alltså, men det var i alla fall inte äckligt.
Själva servicen var varm och vänlig – kabinpersonalen var väldigt trevlig och omtänksam. Med det sagt finns ändå en del att förbättra. Det tog länge innan de första dryckerna serverades efter takeoff, och varje gång tallrikar eller glas städades undan glömde de att också ta med skräpet. Många av rätterna serverades med plastlock över som inte plockades bort vid servering, så under middagens gång byggde jag upp en liten skräpsamling med plast och servett-ringar vid sidan av mitt bord. Jag blev nyfiken på när de skulle komma på tanken att städa bort det, så jag väntade och såg, men det skedde aldrig. Skräpet låg kvar och när vi landade i New York flög inte bara mitt utan andras skräp när längs med gången.
Övrigt
Stabilt filmutbud med stor och klar skärm. Amenity kittet kommer i form av en fin sardinburk i vilken det finns sovmask, penna, strumpor, body lotion och tandborste.
Sammanfattning
För priset jag fick den här resan känns det svårt att klaga. Trots bristerna var det en trevlig flygupplevelse i en mycket bekväm stol. Klass J och Z som den här resan gick i ger 200% intjäning till EuroBonus.
Med den nya retrofittade kabinen har man helt klart kommit en bra bit på vägen när det gäller hårdvaran. Det som släpar efter är resten, mest akut är maten. Får se om jag tar med mig en macka på hemvägen för att inte behöva hungra om det visar sig att maten är lika usel också då.
Kompletterar reserapporten efter hemresan med bilder och intryck av mitt throne seat när jag testat att sova i stolen också. Har ni några frågor så skriv här så svarar jag gärna! Tack för att ni läste.