Senaste nytt

Första besöket hos Henri Coanda eller en resa i 10 delar

jumbooze

Medlem
Var det en planerad vaskning eller pallade du inte bara?
Planerad, nu är det flyg 10 av 10
SAS Go
OSL-CPH
Riktigt exotiskt

17A
a38f3d74175053a9a71a60fc1974fb15.jpg

Benutrymmet funkar
 

jumbooze

Medlem
Att boka resan
När jag tänkte boka resan så började det med att jag såg en post på flyertalk som tipsade om priset för OTP-SIN och då fick jag faktiskt söka fram vad OTP var för någon flygplats.

Därefter så utmanade jag mig i hur kan jag maximera utdelning på bästa sätt.
Maximera poäng för minsta peng och försöka få rewards/cashback på bästa sätt.

Valet föll på OTP-FRA-SIN för då kunde jag chansa och boka SAS flyget CPH-OTP samma dag och slapp på så sätt övernattning i OTP för det skulle skurit in i antalet dagar jag kunde vara borta.
Jag säkrade upp resan med en försäkring från Solid som har skydd vid försening skulle ha en marginal på 4 timmar så Solid skulle ha en moment för förseningen (se slutet på posten).


Sen blev ju frågan, skulle jag bryta mot de heligaste av budorden, skulle man boka med OTA eller flygbolaget??
Här kan jag tänka mig att de flesta har ett självklart val men jag hade min utmaning att tänka på dvs maximera återbäring.

Hur gör man då det?
Man börjar från början, hmm finns det cashback sidor, ja det gör det ju så då tittade jag på dem och såg att jag kunde bli värvad på bonusway och få 100kr och sen så såg jag att de hade expedia som bolag att boka via så tänkte jag, ska jag boka via OTA så blir det en stor/känd sådan.
Hmm när man tittar på Bonusway så såg jag att boka flyg så får man hela 24kr men 1,75% av resan om man bokar flyg + hotel.
Då kommer ju man vidare till nästa cashback bokar man med Expedia så har ju de ett program man kan boka via Expedia+. Då får man ju lite cashback där också men då behöver man ju boka hotel och flyg för att få mera Expedia+ poäng och då kickar ju Bonusway procentbonusen igång också. Sagt och gjort jag fick leta efter ett alternativ med hotel, men det var ju illa, jag vill ju behålla mitt HHD.
Då hittade jag alternativet att boka hotel för en del av resan.

Så då kunde jag ta billigaste transit hotell @ Changi vilket ökade biljettpriset med typ 200kr å andra sidan så triggade det i runda slängar 314kr + 100kr signup på Bonusway (Still Pending) plus 3000 Expedia poäng vilket ger mig lite mer än 3500 poäng där så då blir det användbart för en VIP bokning där ( dubbla värdet ).
Då blev detta även en så kallad paketresa och då har man ju lite andra regler för resor där ( tänk charter ;) ).

Men men ska jag hoppa i poolen så får man ju hoppa i rejält och inte bara doppa tårna.
Som jag tidigare nämnde så bokade jag SAS på första segmentet och där använde jag 5000p för att uppgradera till plus då jag har tidigare haft bättre behandling vid ev. Irrop när jag haft plusbiljett.
Hemresan bokade jag fra -osl - cph för jag vågade inte chansa på morgonflyget med SAS på separat biljett.
Sen till boendet när jag började titta så hade HGI precis öppnat och jag hittade rum för 10k hiltonpoäng per natt, säkrade upp alla nätter med en natt i taget för maximal flexibilitet.

Därefter letade jag runt i Asien efter en plats som hade hyfsat väder och lite hilton-hotell.
Till slut föll valet på Bali då jag ville ha lite relax och de hade 3 hiltonhotell och bra väder under perioden.

Satte bevakningar ( hotels.com och hotelscombined) på hotellbokningarna och bokade temporärt en varvat med nätter på HGI (5000p!!), Conrad och Hilton.
För att maximera flygandet/upplevelsen lite så blev det en eurobonusaward med första segmentet i F då jag kunde nyttja ThePrivateRoom när jag landade och dagen efter när jag skulle flyga.
Sen fick jag testa Thai med Dreamliner och hade chans på ny första klass kabinen på BKK-DPS ( blev ju på klassikt Thai maner bytt dagen innan till gamla F men dagflyg på rad ett i nosen funkar ju ändå).

Hem så bokade jag direkt med SQ då jag ville ha tid i Singapore den helgen.

I Singapore så hittade jag ett pris på Conrad med Best rate garanti så för dryga 200sgd fick jag testa Conrad i Singapore.

När jag bokade mina hiltonnätter så gick jag via appen för awardsbokning (500p bonus) och via Aadvantage shopping för miles som cashback för bokningar med pengar.
Sen bokade jag transithotell på BKK med Hotels.com via Bonusway för doubledip.

Det blev sen lite ändring över tid då jag fick alerts från hotelscombined om prissänkning på Conrad första natten vilket ledde till en BRG matchning första natten där. Vilket ledde till att jag gamblade lite med conrad för andra natten bokade jag med prepaid sale på Conrad och jag hade första natten bokad med poäng på HGI. Min förhoppning var att Conrad skulle slå ihop nätterna och att det skulle hamna på kvitto för dag 2 och jag skulle få poängen då ( det har funkat i Tokyo ) men det blev inte så.
Nu så blev det till slut lite annorlunda då Hotels.com visade sig ha ett oslagbart pris för de tre sista nätterna på Conrad. Så det blev Conrad för fem nätter i rad. Övervägde om jag skulle ta en natt i slutet på HGI för att få en stay till men räknade på det att jag blir Diamond ändå i år så det löser sig.

Så nu har jag skrivit en hel del utan att faktiskt svara på vad kostade kalaset ;)

Flygkostnader: ca 15 500
Hotellkostnader: ca 6000
Mat och Nöjen och transport: 4-5000

Använt Eurobonus: 40 000 (2-4-1 amex plus plusgrade)
Använt Hilton honors: 35 000

Intjänade Hilton Hhonors ca 25 000
Intjänade Eurobonus flyg ca 30 000
Intjänade Eurobonus spendering ca 7 000
Intjänade Aadvantage miles 2 500

Cashbacks (ca)
150kr i Hotels.com rewards för gratisnätter
500kr Bonusway ( när/om de betalar )
500kr Expedia rewards om bokning av VIP

Solids försäkringsvillkor
6.1.1 Kom ikapp resan/anslutningsskydd
Försäkringen täcker:
Försäkringen hjälper dig att komma ikapp resan vid någon av
följande händelser:
- Om du råkar ut för en plötslig och oförutsedd händelse som
gör att du missar utresan från Norden eller hemresan från
slutdestinationen.
- Om du missar en anslutning på grund av att det allmänna
transportmedel du reser med/ska resa med försenas med mer
än 2 timmar till följd av tekniskt fel eller dåligt väder, eller om
du råkar ut för en plötslig och oförutsedd händelse som gör att
du inte kan komma med ordinarie anslutning.
Ersättning lämnas för nödvändiga och skäliga merkostnader för att
komma ikapp eller ansluta till resan. Om anslutning samma dag inte
är möjligt kan ersättning även lämnas för övernattning.
Om utresa inte kan arrangeras inom 48 timmar eller om du missar
mer än halva din restid trots att ny anslutning skulle kunna arrangeras
kan du istället få ersättning motsvarande den förstörda resans pris.
Vid bokning som innefattar anslutningsflyg ska transfertiden vara
minst 2 timmar inom Norden och minst 3 timmar inom övriga Europa
eller världen eller annan tid enligt transportörens/reseföretagets
anvisning.
 
Toppen