Senaste nytt

Amex platinum kampanj - gratis första kvartalet

[OT] Maten i AMEX loungen är toppen, i min mening. Har hittills besökt loungen 5 gånger och gästat 4 av gångerna. Mina gäster uppskattar AMEX loungen mera än SAS Guld loungen.

Som @palmen skriver: Efter 12-15 besök hos Pontus in the Air kan man räkna hem avgiften.
På vilket sätt räknas den hem?
Frågar så jag själv kan ta beslut om kortet eller inte. :)

Priset på räkmacka på flygplats gånger antalet besök?
Ja precis det var lite sådana kalkyler jag hade (faktiskt).

Med andra förmåner är det lättare att räkna hem det som när vi skulle hyra bil i Sydafrika och fick xx % rabatt samt gratis uppgradering till suite. Då får man ju ett faktiskt värde att dra av från årsavgiften.

Kortet kan alltså sägas upp inom kvartalet utan att man då åker på att betala resterande årsavgift á 4500 kr?

En annan sak jag inte kan hitta i villkoren är ifall AmEx SAS Premium extrakort gör att sambon inte kan använda det här erbjudandet ifall jag bjuder in henne, eller om hon räknas som icke-medlem eftersom jag är huvudkortsinnehavare.

Vilka hotellmedlemskap gäller bara 1 år sen jag skaffat kortet? Har hört att Scandic måste man kvalificera sig för andra året, vilka fler?

Vilka hotellmedlemskap gäller bara 1 år sen jag skaffat kortet? Har hört att Scandic måste man kvalificera sig för andra året, vilka fler?

Är det så? Märkligt eftersom kortet marknadsförs med detta som en förmån, kan inte se att det står att det endast gäller första året..

Är det så? Märkligt eftersom kortet marknadsförs med detta som en förmån, kan inte se att det står att det endast gäller första året..

När ni loggar in på platinumsidan där man ansöker om dessa medlemskap så står det vilka som gäller i 12 månader.

T ex på Club Carlson sidan så står det så här "Gold-nivån är giltigt under 12-månader, därefter gäller lojalitetsprogrammets regler för upp- och nedgradering"

På Hilton så står det inget om det. Så där antar jag att man är Gold hela tiden. Man får dock förlängs det var 12:e månad.

På SPG står det samma text som på Club Carlson.

Last edited:
Talade just med Amex, i annat ärende, och ställde frågan om hotellprogrammen. De sa att de bara gällde ett (1) år, därefter "eget jobb".

Talade just med Amex, i annat ärende, och ställde frågan om hotellprogrammen. De sa att de bara gällde ett (1) år, därefter "eget jobb".
Inte alla, i mitt mail idag från Hilton: "Your new status is effective as long as you are an eligible American Express Platinum Card Member". Kanske eventuellt nyckelord "eligible" men tolkar det ändå som att det är så länge man har platinumkortet..

Toppen