Senaste nytt

Visum för piloter och kabinpersonal?

Ziplock

Medlem
Hur fungerar det med visum för piloter och kabinpersonal, t.ex. vid övernattning?

Jag flög senast med Norwegian från Bangkok till Stockholm och hela kabinpersonalen verkade vara Thailändare. För att Thailändska medborgare ska få besöka Schengen krävs ett visum som är ganska omständligt att söka. Hur gör Norwegian om deras kabinpersonal av någon anledning behöver övernatta i Stockholm?

• Gilla
Reactions: Gus
Hur fungerar det med visum för piloter och kabinpersonal, t.ex. vid övernattning?

Jag flög senast med Norwegian från Bangkok till Stockholm och hela kabinpersonalen verkade vara Thailändare. För att Thailändska medborgare ska få besöka Schengen krävs ett visum som är ganska omständligt att söka. Hur gör Norwegian om deras kabinpersonal av någon anledning behöver övernatta i Stockholm?
Deras personal övernattar väl i Stockholm? Kan inte tänka mig de flyger vidare samma dag

Man söker - och beviljas - "crewing visa".
I nästan alla förekommande fall söker det anställande bolaget detta åt dig eller i direkt samarbete med dig och ambassaden för det land du skall flyga till (EU länder utfärdar crewing visa som gäller till alla EU länder).

Man skickar, som besättningsmedlem helt sonika in sitt pass till exempelvis USAs ambassad här i Stockholm tillsammans med anställningsbeviset för flygbolaget/rederiet, ambassaden beviljar därefter visum som är giltiga i 2-5 år (lite beroende på) och därefter är du välkommen att komma och gå i det landet. Att söka dylika visum, som svensk, hos USAs ambassad här i Stockholm tar ca två veckor inklusive postgången.

Du kan inte söka sådant visum utan att bifoga anställningsbevis hos flyg-/rederibolag samt tillhörande sjömansbok/lämplighetsintyg för tjänstgöring på luftfarts- eller sjöfartsfarkost.

Och hur fungerar avtalen för sjöfarten?

Om ett fartyg anlöper USA måste man ha ett C1/D visa för att få gå iland eller resa hem/till landet. Om man inte har det så får man stanna ombord. Skulle man vara tvungen att åka hem ändå så får företaget betala för att den anställde ska bli eskorterad till flygplatsen.
Så var det sist jag kollade.

USA är ett av få länder som kräver visum för att man ska få gå iland. Har varit iland ibland annat f.d Sovjetunionen, Kina och
Saudiarabien utan visum.

Man söker - och beviljas - "crewing visa".
I nästan alla förekommande fall söker det anställande bolaget detta åt dig eller i direkt samarbete med dig och ambassaden för det land du skall flyga till (EU länder utfärdar crewing visa som gäller till alla EU länder).
Är du säker på det?
Jag trodde att EU och Schengen var två separata saker.

Toppen