Senaste nytt

Badsemester Polen

Andreas.Net

Medlem
Hej vi funderar på att ta en bad o solsemester i Polen nu i sommar och eftersom jag aldrig har varit där så skulle det vara trevligt om jag kunde få lite tips.

Mvh
Andreas

Hade rekommenderat Sopot som ligger nära Gdansk, men tänk på att de brukar vara ganska mycket alkoholpåverkade människor där om ni hade tänkt att åka med barn.

Ja det är väl främst Sopot vi har kollat in hittills, det jag är lite osäker på är :
* Hur solsäkert är det i slutet av juli till början av augusti?
* Funkar det bra med engelska som språk?
* Som boende har vi kollat in att hyra lägenhet via air bnb är hotell bättre ?

Det finns säkert fler funderingar men det var vad jag kom att tänka på just nu.

Det skulle vara kul att höra från någon annan som har varit i Polen på badsemester och få lite tips.

/A

Rekommenderar Leba (med polskt L). Hyr en stuga och njut. Lätt att göra dagstripper till Sopot om man nu så vill.

Varit i Sopot, sjukt fina stränder där. Men som sagt, kvällarna är ingen höjdare. Vet inte hur många olika slagsmål och dylikt jag såg på kvällarna när man gick längs gågatan.

Detta gör att jag gärna inte åker dit igen, men väldigt fin liten stad.

Hela Östersjökusten är väldigt, väldigt populär under juli och augusti. Det blir ännu "värre" när det är fint väder för då passar ännu fler polacker att åka upp till kusten. Vädret är väl ungefär som i Sverige, kanske nån grad varmare. Inte samma solgaranti som medelhavet, men just juli och augusti brukar blir skapligt bra. De flesta utländska turister åker till trestaden Gdynia-Sopot-Gdansk som är väldigt turistvänligt och det finns mycket att göra. Är man beredd att uppleva lite mer åker man längre norrut till den riktiga Östersjökusten och inte bara Gdanskbukten. Det är en underbar 400 km lång sandstrand från Tyskland, via halvön Hel ner till Gdansk. Troligen är detta den finaste sandstranden i hela Europa. Det finns många trevliga semesterorter som Leba, Jastrzebia Gora, Wladyslawowo, Jastrania, Hel.

Att tänka på är att det kan vara sjukt mycket trafik, framförallt soliga dagar och ute på Hel. Maten är god och billig. Vi brukar äta 2 vuxna och 2 barn för ca 80-100 zl = ca 200-240 kr. Runt turiststråken i trestaden kan det bli lite dyrare men fortfarande väldigt billigt.

Tidigare var språket ett problem men numera pratar de flesta unga engelska. I vissa fall kan man även göra sig förstådd på tyska.

Toppen