Senaste nytt

Betala hotell på Maldiverna med Amex eller inte?

Viking75

Medlem
Har sedan länge en bokning på ett trevligt ställe i Maldiverna:)

Maldiverna är lite annorlunda vad det gäller att betala för sig. Jag och de flesta här inne brukar ju betala med våra kort direkt till hotellet när vi reser. Men i det här fallet har jag efter mycket kontakt med hotellet och en engelsk resebyrå Purely Maldives helt enkelt fått ett klart bättre pris via resebyrån.
Jag har följt deras rykte på Tripadvisor i över ett år nu och de är flitigt använda och har mycket gott rykte.
Nu till min fråga..
Om jag betalar hotellet med Amex lägger firman på 4.5% på priset, är det värt det ur säkerhetssynpunkt.
Alternativet är banköverföring där jag står för kostnaden (betydligt billigare)

Hur skulle ni gjort?
 

Matsson

Medlem
Jag skulle ha gjort banköverföring förutsatt att växlingskostnaden är rimlig. 4.5% är enligt min uppfattning inte försvarbart för de mervärden AMEX ger. Jag skulle också ha kollat mitt försäkringsskydd utöver AMEX försäkring.
 

Thornado

Medlem
Om du vill använda Amex (för att få poäng/spend) så är ju ett alternativ att göra banköverföring via Betalo, de har ju numera stöd för utlandsbetalningar också (om det är till ett engelskt konto du behöver föra över). Lär blir dyrare än att göra en "vanlig" banköverföring, men fortfarande billigare än 4.5%.
Om du inte är Billhop-kund än (och om de fortfarande har sin värvningskampanj) så kan det eventuellt bli något billigare om du blir värvad till billhop och får en summa gratisbetalning hos dem och betalar via en kombination av billhop+transferwise.

Vågar dock inte lova om det påverkar ditt försäkringsskydd via Amex om det betalas på detta sätt, men tycker att det borde vara OK.
 

Viking75

Medlem
Jag skulle ha gjort banköverföring förutsatt att växlingskostnaden är rimlig. 4.5% är enligt min uppfattning inte försvarbart för de mervärden AMEX ger. Jag skulle också ha kollat mitt försäkringsskydd utöver AMEX försäkring.

Ja när det kommer till kritan så är det nog just försäkringsfrågan som "gnager" I mitt fall har jag IF stor hemförsäkring med resextra i botten.
Det är inte spend på Amex som är primärt utan "säkerhet" då hela familjen reser.

Jag ska ta och ringa IF

Jag ska först och främst reda ut konsekvensen av att vi har egna flygbiljetter men resebyrån står för sjöflyg och boende osv.
 

Dr. Miles

Expert
Ja när det kommer till kritan så är det nog just försäkringsfrågan som "gnager" I mitt fall har jag IF stor hemförsäkring med resextra i botten.
Det är inte spend på Amex som är primärt utan "säkerhet" då hela familjen reser.

Jag ska ta och ringa IF

Jag ska först och främst reda ut konsekvensen av att vi har egna flygbiljetter men resebyrån står för sjöflyg och boende osv.
Vänligen komma ihåg att man måste betala mer än 75% av totala reskostnaden (inte enbart för flyget) för att Amex kortförsäkring att gälla.

Med tanke på vad hotellen i Maldiverna kostar, kan det bli utan kortförsäkring ifall du betalar med annat än Amex kort.
 
Banköverföring/förskott låter som en risk jag skulle undvika.
Banköverföring skulle jag också undvika, men förskottsbetalning medelst svenskt kreditkort är som ovan nämnt en mycket begränsad risk för fall att man använder ett svenskt dito. Skyddet man har är ingen försäkring, utan du kan ställa samma krav på kortutgivaren som på köpstället enligt öar om konsumentkredit. Det finns också de banker vars betalkort åtnjuter samma skydd även om debitkort används, men säkerställ detta med kortutgivaren först för fall att detta blir aktuellt.
 

Viking75

Medlem
Återkommer i ärendet! Jag har pratat med mitt försäkringsbolag, min vanliga bank samt Amex.
Vi pratar om en "extra kostnad" på max 3 - 4 tusen kr för att betala med mitt Amex vilket tillsammans med min hemförsäkring ger så gott skydd man kan kräva när man plockat samman resan så här.
Jag kommer att betala med kortet.
 
Toppen