gjohansson
Medlem
Troligen eftersom han inte blir försenad hem och ombokningen är på eget bevåg.Varför skulle han inte få ersättning?
Ingen justering och han missar anslutningen så skulle det ju dock bli ersättning.
Troligen eftersom han inte blir försenad hem och ombokningen är på eget bevåg.Varför skulle han inte få ersättning?
Precis som domaren i Manchester resonerade.Generaladvokatens svar är tydlig. Läs gärna hela texten. En viktig punkt är
"33. It is therefore clear that a collision between a bird and an aircraft is in no way an event which is ‘out of the ordinary’, in fact, it is quite the opposite. The frequency of such collisions and the fact that they are taken into consideration in the design of the aircraft, in the management of airports and at the different phases of a flight sufficiently demonstrate, in my view, that such an event is very much inherent in the normal exercise of the activity of an air carrier. Any other conclusion would lead to the legal classification as ‘extraordinary’ of an event which is perfectly ordinary."
Ska bli spännande att se vad domstolen säger.
Troligen eftersom han inte blir försenad hem och ombokningen är på eget bevåg.
Ingen justering och han missar anslutningen så skulle det ju dock bli ersättning.
Lite OT; men är det verkligen fråga om 5 minuter (!) mellan ankommande och avgående flyg i Wien? Vad är normal MCT annars där?
Tror jag är lite lost. Du vill alltså ha ersättning för att du blev ombokad till ett *tidigare* flyg för att hinna med en anslutning? Du måste med andra ord gå upp tidigare, men kommer att komma fram till ARN som planerat. Stämmer det?
Du har frivilligt "begärt" att få åka tidigare och jag tror inte du har rätt till något då. Tar du ordinarie flight du var bokad på och missar connection är det väl en annan fråga. Jag tror att det är så att i och med att du själv valt detta så utgär 261/2004 ersättning. Hade du inte valt att bli ombokad men de tvingat dig att åka tidigare och de gjort ombokningen utan inflytande från dig så kanske det är ett annat case.Stämmer precis. Jag är natrurligtvis glad att jag hinner med mitt tåg från Arlanda men lite mindre lycklig över mindre sömn.
Eftersom det står i förordningen, på ett ungefär att: "ändrad avgångstid mer än en timme tidigare än ursprunglig avgång" skall ersättas så tycker jag att det faller in under det. Jag är dock inte säker på hur det tillämpas och är såklart glad om jag får ersättning för detta.
Du har frivilligt "begärt" att få åka tidigare och jag tror inte du har rätt till något då. Tar du ordinarie flight du var bokad på och missar connection är det väl en annan fråga. Jag tror att det är så att i och med att du själv valt detta så utgär 261/2004 ersättning. Hade du inte valt att bli ombokad men de tvingat dig att åka tidigare och de gjort ombokningen utan inflytande från dig så kanske det är ett annat case.
Alla väljer vi våra strider men jag personligen skulle inte dra denna vidare i alla fall om det inte finns något väldigt klart som säger att du ska ha rätt till ersättningen.
Generaladvokatens svar är tydlig. Läs gärna hela texten. En viktig punkt är
"33. It is therefore clear that a collision between a bird and an aircraft is in no way an event which is ‘out of the ordinary’, in fact, it is quite the opposite. The frequency of such collisions and the fact that they are taken into consideration in the design of the aircraft, in the management of airports and at the different phases of a flight sufficiently demonstrate, in my view, that such an event is very much inherent in the normal exercise of the activity of an air carrier. Any other conclusion would lead to the legal classification as ‘extraordinary’ of an event which is perfectly ordinary."
Ska bli spännande att se vad domstolen säger.