Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

Samosaguas

Medlem
Lite OT men om man är försäkrad för samma sak från flera olika bolag så har man rätt att få ersättning för det man har betalt premie för, jag läser igenom avtalet nu för min hemförsäkring och står ingenstans att jag inte har rätt till ersättning om jag får ersättning för samma sak från ett annat bolag.
Möjligtvis är detta en gråzon men eftersom de olika bolagen är oberoende av varandra så är det bara dumt att inte söka ersättning hos båda.
Dubbelförsäkring

4 §
Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.

Jag tycker det verkar glasklart att man inte får "gå plus" genom att nyttja olika försäkringar för samma skada.

thh

Medlem
Lite OT men om man är försäkrad för samma sak från flera olika bolag så har man rätt att få ersättning för det man har betalt premie för, jag läser igenom avtalet nu för min hemförsäkring och står ingenstans att jag inte har rätt till ersättning om jag får ersättning för samma sak från ett annat bolag.
Möjligtvis är detta en gråzon men eftersom de olika bolagen är oberoende av varandra så är det bara dumt att inte söka ersättning hos båda.

Dubbelförsäkring – flera försäkringar täcker samma skada - if.se
DUBBELFÖRSÄKRING

Dubbelförsäkring innebär att två eller flera försäkringar täcker samma skada. Du kan inte få dubbel ersättning för en skada, utan den ersättning som totalt betalas ut ska motsvara den förlust man lidit genom skadan.

Den som är dubbelförsäkrad kan välja vilket bolag han vänder sig till och få ut hela ersättningen. Bolagen får därefter sinsemellan göra upp om hur man fördelar kostnaden.

Och lagen
Dubbelförsäkring
4 § Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.

Det du fick var dock inte faktiskt skada, så det borde vara okej.

Mathcar71

Medlem
Jag råkade ut för för detta när jag var i USA för några år sedan. Jag hade businessklassbiljetter och fick besked att försäkringsbolaget enbart är skyldiga att ersätta med första möjliga biljett hem efter tillfrisknandet. Jag förklarade att jag hade problem med ryggen att det var därför jag bokade businessklass från första början och det köpte dom och fixade en ny businessbiljett. Annars hade jag fått åka ekonomi helt garanterat.

• Gilla
Reactions: Gus

Andreas.Net

Medlem
Men så länge man inte talar om för försäkringsbolag A att man även har samma försäkring hos försäkringsbolag B så är det ju ingen risk.

Eftersom man oftast inte kan få ersättning för "sveda och värk" utan endast för faktiska kostnader, trots att det kanske är så att ens semester blev förstörd pga sjukdom eller skada så vill man ju naturligtvis få ut så mycket man kan.

Precis. Grejen är bara den att trots att jag har största skyddet ersätter de endast 150 / person för kost, min undrar var då om amex exempelvis ersätter resterande. Jag har Folksam resklar.

Merkostnader ska täckas av din försäkring. Om något täcks av din hemförsäkring så ska det gå igenom dem i första hand, inte Amex såvitt jag förstått genom premium-villkoren.

Som jag tolkat villkoren ser det ut såhär :

De dagar vi båda föräldrar aktivt förlorar semesterdagar så betalar det ut för en persons "förlust" via arbetsgivaren. Den andra får ersättning av Folksam då barnet är under 12 år.

De dagar där ingen semesterdag dras för någon av oss typ nu i påsk misstänker jag att endast Folksam del är aktuell.

Men så länge man inte talar om för försäkringsbolag A att man även har samma försäkring hos försäkringsbolag B så är det ju ingen risk.

Eftersom man oftast inte kan få ersättning för "sveda och värk" utan endast för faktiska kostnader, trots att det kanske är så att ens semester blev förstörd pga sjukdom eller skada så vill man ju naturligtvis få ut så mycket man kan.

Råkar du veta om 8/16 ordinarie dagar med läkarintyg räcker för att uppfylla halva semestern förstörd dvs man får tillbaka allt via Folksam resklar?

Om vi säger att de skulle säga att det måste vara minst 9/16 dagar och vi får flygförbud, tillämpas då den försäkringen om låt säga 11/19 i samband med förlängd vistelse blir förstörd?

Hej, viktigast här är nog att kontakta hemförsäkringen typ sos international om det är dem som sköter folksams hantering

thh

Medlem

Intressant som diskussionen är - att du tycker att du inte gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri eftersom du tycker att du har rätt att göra som du gör är inte ett giltigt försvar. Det är mer spännande om man får ersättning för delar av inköp från en försäkring men gjort inköp över maxgränsen, kan man så få ersättning från ett annat försäkringsbolag för resten? Ja, det har man nog, men det brukar vara försäkringsbolagen sinsemellan som ska bråka om det jfr Är dubbelförsäkringar tillåtet? - Avtalsrätt - Lawline

Ignorantia juris non excusat.

Man kan också ljuga och säga att ens cykel blivit stulen fastän den inte har det. Då får man en ny cykel på försäkringen som man kan sälja på blocket. Lätta pengar utan risk!

Eller så är man en ärlig människa med moral...

Toppen