Senaste nytt

Låne-Laptop på flyet til US

LarsCph

Medlem
Det er nu alligevel en ret fin måde at håndtere det på, når nu reglerne er at man ikke længere må have sin egen laptop på flyet. Det eneste jeg kan tænke er at man får svært ved at have sin mail med hvis man skal arbejde. Men ellers er det et flot tiltag syntes jeg!

"The complimentary laptops will be available to Business Class passengers travelling on all US-bound flights from next week and can be collected after boarding. Customers will be able to download their work on to a USB before stepping on board to pick up where they left-off. Qatar Airways is offering a special service at the gate for all passengers, whereby any electronic items prohibited by the new ban will be collected and securely packaged. These will be tagged, loaded as check-in baggage and returned safely to the customer on arrival to the US"

http://www.qatarairways.com/qa/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_laptop&CID=SMALL854800

• Gilla
Reactions: jsn
Jag köper att det blir bra marketing. Men vad ska man ha en sådan till?

Den lär ju knappast vara laddad med de program, dokument och annan data som man behöver. Så vad använder man den till?

Däremot köper jag helt poängen med att låna ut en platta där man kan titta på film, spela enklare spel osv. Men en laptop?

Jag köper att det blir bra marketing. Men vad ska man ha en sådan till?

Den lär ju knappast vara laddad med de program, dokument och annan data som man behöver. Så vad använder man den till?

Däremot köper jag helt poängen med att låna ut en platta där man kan titta på film, spela enklare spel osv. Men en laptop?
99% använder säkert inget annat än office.

• Gilla
Reactions: jsn
99% använder säkert inget annat än office.
Det köper jag. Men Office utan att ha tillgång till sina dokument och sin mail blir ju inte speciellt användbart.

Och jag tror inte/hoppas inte de flesta företag tillåter att man kopplar upp sig på t.ex. VPN från helt okontrollerade endpoints som man inte har någon aning om vad som faktiskt ligger på dem...

Det köper jag. Men Office utan att ha tillgång till sina dokument och sin mail blir ju inte speciellt användbart.

Och jag tror inte/hoppas inte de flesta företag tillåter att man kopplar upp sig på t.ex. VPN från helt okontrollerade endpoints som man inte har någon aning om vad som faktiskt ligger på dem...
Det håller jag med om. Men med lite förberedelser kan man ju förbereda en usb-sticka med de dokument man behöver. Men här kommer ju frågan om man verkligen vill stoppa sina dokument i en dator tillhörande detta bolag.

Det håller jag med om. Men med lite förberedelser kan man ju förbereda en usb-sticka med de dokument man behöver. Men här kommer ju frågan om man verkligen vill stoppa sina dokument i en dator tillhörande detta bolag.
Ja. Och dessutom bör man ju på ett eller annat sätt alltid kryptera data man kör med på USB-stickor, och då gäller det att det fungerar ihop med låne-laptopen. Och att man 100%igt litar på att varken det bolaget eller någon annan som lånat laptopen tidigare kan ha installerat något på den...

Ja. Och dessutom bör man ju på ett eller annat sätt alltid kryptera data man kör med på USB-stickor, och då gäller det att det fungerar ihop med låne-laptopen. Och att man 100%igt litar på att varken det bolaget eller någon annan som lånat laptopen tidigare kan ha installerat något på den...
Precis!

Citrix-applikatiner utan uppmappning av lokala enheter skulle kunna fungera, om man inte är paranoid nog att tro att skärmdumpar görs av lånelaptopen eller liknande...

Jag håller dock med, svårt att se att någon skulle vilja jobba med något som ens är lite känsligt på en sån maskin.

Det skulle gå att boota den lånade datorn från egen USB-sticka eller HD. Med eget OS och egna programvaror. Samtidigt som man stänger ner datorns egna diskar. Fast det känns enklare att ha med sig en egen dator... :)

Toppen