Senaste nytt

Väger SAS handbagage?

Mikael74

Ny medlem
Jag läste i tidningarna för ett par månader sedan att SAS skulle bli mer noggranna med att väga handbagage. Någon som fått sitt handbagage vägt senaste tiden?
Tänker mest på Inrikes, Norden och Europa.

I London är de väldigt noga med detta då man måste väga handbagage. Enda stället jag sett det på dock.

Tack för snabba svar!
Har det alltid varit så i London, eller har det kommit nu senaste tiden?
Jag har för mig att det stod i nyheterna för någon månad sedan, som även handlade om att SAS planerade att flytta personal utomlands och andra besparingar.

Tack för snabba svar!
Har det alltid varit så i London, eller har det kommit nu senaste tiden?
Jag har för mig att det stod i nyheterna för någon månad sedan, som även handlade om att SAS planerade att flytta personal utomlands och andra besparingar.
Ingen aning om när de började med detta men är relativt nytt.

OT: Enda gång någonsin jag varit med om att handbagage vägts vid gate var med Aegean just i London (LHR).
En kille gick runt strax innan boarding och valde ut vilka som skulle väga sina bagage, typ alla med stora handbagage.
Han var på väg mot mig men tvärvände då han såg min "Miles & Bonus" Guldtag på väskan.

Började i London typ vid månadsskiftet januari-februari 2017... Har fått gate-checka vid två tillfällen. Personalen är hårda med gränsen, men det går också väldigt snabbt och smidigt att checka i gaten.

Vet inte om det är något flygplatsen kanske börjat med? De har ju infört passkontroll efter säkerhetskontrollen på T2 också relativt nyligen, kanske samtidigt som de började väga bagage (?) .

Trist utveckling för oss som maxar en ryggsäck (eller dylikt) för <=1w trip för att slippa checka bagage. Har aldrig vägt min ~30l ryggsäck som trots fullastad alltid ryms under sätet framför, men misstänker att det är en bra bit över 8kg i många fall. Bara dator, tablet, lite tillbehör etc tar ju säkert halva kvoten. Vad händer om man dessutom köper en batch gin i butiken på LHR? Tvingas man checka sin flaska Cadenhead's alt. laptop i en plastpåse?

I know.... Regler är regler... Men om min relativt lilla rygga väger exempelvis 10kg eller om jag för den skull pressar upp mitt BMI lär ju inte rubba balansen nämnvärt. Just a thought...

Då SAS likt en del andra bolag numera säljer biljetter där enbart handbagage ingår så är detta inte speciellt förvånande.

Toppen