Senaste nytt

Kaviar och lingonsylt i handbagaget på SAS inrikes

Haft med mig liknande produkter många gånger och aldrig reflekterat över att det skulle kunna vara otillåtet. Naivt kanske. Någon som vet vad som gäller?
Har ibland upp till 20 kg mat med till några svenskar som bor i Thailand, det är kaffe, knäckebröd, ostar, falukorv, sillburkar, kaviar, o.s.v. har aldrig blivit stoppad men efter passkontrollen lägger jag ett par hundra Bath i passet ut i fall.

För att återgå till ämnet så finns det en regel "Most significant carrier" vilket innebär om man har en genomgående biljett så är det Thais bagage regler som gäller rätt över. Undersök om du har denna möjlighet.

Ett annat tips är att prata in ett par kilo i övervikt vid incheckning och visa Thais biljett om man nu har separata bokningar.
Jag har aldrig haft några problem med SAS och 1 till 2 kilo övervikt.

Sista alternativet är att plocka ut saker som inte är vätska från bagaget och ha detta som handbagage istället.

För att återgå till ämnet så finns det en regel "Most significant carrier" vilket innebär om man har en genomgående biljett så är det Thais bagage regler som gäller rätt över. Undersök om du har denna möjlighet.
Tyvärr separata biljetter. SAS till Arlanda och Emirates dagen därpå till Bangkok.

Ett annat tips är att prata in ett par kilo i övervikt vid incheckning och visa Thais biljett om man nu har separata bokningar.

Jag har aldrig haft några problem med SAS och 1 till 2 kilo övervikt.
Nej inte jag heller och det kommer nog bli ungefär detta det handlar om.

Sista alternativet är att plocka ut saker som inte är vätska från bagaget och ha detta som handbagage istället.
Har stuvat om friskt. Handbagaget är nog inte bara några åtta kilo. :p Har dock aldrig inneburit problem på SAS.

Det finns ingen regel som heter "Most Significant Carrier" eller MSC. MSC är ett begrepp som talar om vilken carrier på en biljett vars regler styr vissa saker, så som bagagemängd. Regeln som du pratar om är IATA Resolution 302 och den beskriver vems regler som gäller i olika situationer.

Toppen