Senaste nytt

Köpenhamn - Seoul, bästa vägen dit?

bankb

Medlem
Till att börja med, tack alla för ett fantastiskt forum. Som inbiten flygnörd känns det som det finns massor med info här :) Tagit en stund innan jag blev medlem, men nu är ju det fixat också :)

Nu till själva frågan, jag kommer inom kort börja jobba i en roll som innebär en del resor till Sydkorea. Har kikat en del på olika sätt att ta sig dit men blir inte riktigt klok på bästa alternativet.

Flyger helst med *A bolag då det gör lite nytta för poängen och EB statusen. Men annars är jag rätt öppen för förslag. Är aktuellt med både Econ och Business beroende på prisbilden. Flyger såklart helst C, men priset får inte rusa för mycket för att det ska knorras.

Vad har ni för erfarenheter av olika bolag och ex, kort första leg och lång andra eller tvärtom. För vad jag kan hitta så finns det inga direkt flighter från varken CPH eller ARN?

Flyger helst från CPH, men ARN funkar också.

Smidigast från CPH blir nog:
CPH - MUC - ICN med Lufthansa
CPH - FRA - ICN med Asiana.

Har inte flugit longhaul business med Asiana men deras Intra-Asien business class är väldigt bra.

CPH-PEK-ICN/GMP med SK/CA kanske också är ett alternativ. Vissa av CA:s flyg mellan Peking och Seoul är med widebody.

Jag har flugit till Seoul på tre olika sätt, alla utgår från Köpenhamn.

1. Med Thai airways, via Bangkok och Taiwan. Ingen direkt väntetid i Bangkok för att sedan hoppa på nästa flight där man gör ett kortare stopp i Taipei (TPE) på ung en timme. Alla måste lämna planet och vänta vid gate innan man får gå på samma plan igen. Vanligtvis det billigaste alternativet, men också det som tar längst tid. Hemresan sker i omvänd ordning. Avresa från CPH mitt på dagen och ankomst i TPE på eftermiddagen. Hemresan innebär att man tar nattflyget från BKK till CPH på hemresan.

2. Med Turkish airlines via Istanbul. En ok flight med ganska lång väntetid i Istanbul på utresan med avresa till ICN strax innan kl 01:00 på morgonen. Hemresan med lite mer "flyt". Hyfsat bra priser också.

3. Med SAS till Peking och byte till Asiana vidare till ICN. Detta är min favorit av dessa tre då jag slipper att vänta på en flygplats mitt i natten (bland det värsta jag vet). Ungefär två timmars väntetid i PEK. Avresan från CPH sker dessutom så pass sent att man inte "förstör" hela dagen som kan användas till familjeliv eller arbete, beroende på veckodag. Hemresan har däremot inte gått via PEK utan till Tokyo (NRT), återigen med Asiana. Därifrån åker jag hem med SAS. Det dyraste alternativet av mina tre men det som jag känner mig mest bekväm med.

Jag har bara flugit till Seoul via PEK med SAS. Gick smidigt och precis som det skrivits tidigare här, är det är bra avgångstid från CPH. Sen är det ju tycke och smak som avgör om man vill ha den långa flighten först eller sist. I bland är det skönt att göra den långa sist så man väl är "framme när man landar" (so to speak)
Annars skulle jag själv överväga LH som ett alternativ nästa gång jag bokar.

• Gilla
Reactions: Gus
Det är 6 timmars flygning från SIN till ICN så jag tror de flesta tycker det är för lång omväg. Därmed inte sagt att det är något fel på dem alls.

Toppen